Respektera varandra efter leden

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hej alla skoterrajders ;)
Jag var med om en sak idag som gör mig rätt irriterad.
Vi stannade på en lägda, nedanför rävarstugan för att titta på hästarna på håll.
Vi stod vid sidan av skoterleden.
Jag hade pulka, och i pulkan satt min 2,5 åriga dotter, hennes farmor, och min hund.
Jag ser 3 skotrar som satsar ordentligt för raksträckan.
Jag sträcker ut handen lite försiktigt för att be dem sakta ner.
De kör förbi oss med en marginal på 1,5-2 m, och med gasen i botten går det ca 100km/h när dom kör förbi oss.
När andra skotern kör förbi i samma takt som den första, blir hunden rädd ( för det sprutar en massa snöklumpar på oss).
Som tur är hoppar han ut rätt håll.
För den 3 skoter hade helt säkert kört över han!
Ett litet snekast, från någon av dessa 3 skotrar och jag hade varken haft hund, mor eller min 2,5 åriga dotter kvar.
Nog har man mött många skotrar, som jag tyckt borde kunna sakta ned när man kommer med pulkan.
Men idag är det värsta jag varit med om!
Visst kan vi visa varandra RESPEKT efter skoterleden!
Med vänlig hälsning, Tony
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Förjävligt! Man saktar ner oavsett om den man möter har pulka eller inte. Folk som beter sig på det där viset har inte på en skoter, eller något annat fordon heller för den delen att göra!

Hoppas någon av dom har konto här på sidan så dom ser detta och kanske börjar fundera på hur man egentligen ska bete sig.
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Tyvärr är det så det ibland ser ut på lederna.
Mötte själv ett gäng skotrar på en led som är så smal så att det nätt och jämt går att mötas men tydligen var det bara jag som var rätt för att skidorna skulle haka fast i varann.
För de jag mötte bemödade sig inte att släppa gasen.
Som tur är som har majoriteten ändå förståndet med sig på lederna. :thumb:
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Regskyltar SYNLIGA framifrån kan kanske vara en ide? Man får iaf en liten chans att notera nr och ta reda på vem ägaren är.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Regskyltar SYNLIGA framifrån kan kanske vara en ide? Man får iaf en liten chans att notera nr och ta reda på vem ägaren är.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
Enligt regelverket ska skylten idag vara synlig framifrån. Betyder ju inte att alla har men det ska vara så...

Väldigt trist att höra iaf, förvånansvärt hur folk kan självinskränkta ibland...

Har en halvbekant som alltid beklagade sig på hur han alltid fick skit oavsett vad han körde (skoter, cross, atv osv) medans jag alltid "klarade" mig. Kunde dock se ett mönster i hur han körde och respekterade omgivningen i kontrast till t.ex mig, som man bäddar...
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
var ute med min hund här om dagen på sjön, gick i ett gammalt skoterspår som var va ca 3 meter från leden för att inte va i vägen ! och så kommer nån och dundrar förbi i fullfart alldeles intill spåret jag gick på, alltså inte på leden utan alldeles brevid mig, så först å främst hunden blir så fruktansvärt rädd så har står med svansen mellan benen och pissar på sig. Och själv blir man totalt ner sprutad med snö?

tänker inte folk på att med ett sne kast så har man fan ihjäl nån? Är det bara för jag blivit av med en bror i trafiken och därför tänker på riskerna och är försiktig på alla sorters fordon runt andra personer eller är inte de sunt jävla förnuft ?
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Tyvärr är det så det ibland ser ut på lederna.
Mötte själv ett gäng skotrar på en led som är så smal så att det nätt och jämt går att mötas men tydligen var det bara jag som var rätt för att skidorna skulle haka fast i varann.
För de jag mötte bemödade sig inte att släppa gasen.
Som tur är som har majoriteten ändå förståndet med sig på lederna. :thumb:
tyvärr så brukar de väl behöva bli på de berömda håret före dom tänker på konsekvenserna ..

Jag har haft tur och bara mött en som inte använde skallen för annat än keps och hjälm hållare..
Vi möttes på en skoter led som är ca 2.5-3 meter bred så man kan mötas med mellanrum ifall någon skulle vingla till lite , och leden går efter en kraft ledning så vi såg varandra ca 50-100m före vi möttes , så jag hade ju inga problem att sakta ner , men man sänker ju hastigheten tills man kan mötas säkert , men killen jag mötte han körde minst 80-100km/h och han verkade tycka att jag skulle vika av leden för han slickade mitten när vi möttes så jag fick ju vika utanför leden , de gick ju bra som tur var men hade jag kört på en sten när jag vek av så hade ju jag och skotern kunna komma flygande ut på leden mitt framför han , och de hade nog inte slutat så där jätte bra .
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jävla idioter! Saken med folk som beter sig på det här viset är att dom fungerar precis som djur, dom ska sägas till direkt. Inte läser dom forumtrådar och tänker för sig själva "Oj! Det kanske är mig dom skriver om, jag bör nog bättra mig i fortsättningen." I deras egocentriska huvuden så är dom kungar och leden tillhör dom.

Man ska inte för den skull vara aggressiv, men blås efter dom om detta skulle upprepas och när dom stannar så ta bara ett allvarligt samtal och berätta hur ni upplevde situationen. Brukar räcka för dom flesta, sen finns det ju alltid någon procent av befolkningen som inte ens detta hjälper på. Då måste det till andra metoder, men det är en annan historia.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Självklar saktar men ner å kanske också hälsar på den man möter.
Kanske börjar vi bli för gamla när vi tänker så?

Nått helt annat är hur skotervalet påverkar mäniskors uppfattning om dig/oss.
Igår var ja ute med klubbens Bearcat 4t i pälsmössan och hejade på några som satt mot en vägg vid en stuga de hejade glatt tillbaka. Idag kom ja på samma ställe å med M800 å hjälm ingen reaktion från de solande vid stugväggen.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hade det kommit 3st 70 åriga gubbar på Yamaha Viking istället, hade jag blivit lika förbannad ( dom hade kanske inte hunnit upp i samma fart, men jag hade blivit lika förbannad).
Tro inte att jag är någon surgubbe som yttra näven ditekt, förnär inte pulkan sitter på kör även jag fort om tillfälle ges, men aldrig på andras bekostnad.
Möter jag en gångare, skidåkare osv saktar jag alltid ned, håller bra med avstånd och pruttar förbi.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Det här inlägget kommer nog inte många yngre tycker om.
Men min första skoter var en Skidoo TNT 340 -75. Med den var det typ omöjligt att köra "fort".
Tror den hade typ 36hk.
Idag kan en 16 åring ta kortet, och sedan sätta sig på en skoter med 140 hk.
Skotrarna har utvecklas för att gå fortare och fortare, men inte förståndet på en "16 åring".
"En 16 åring kommer alltid att vara en 16 åring"
Kanske dags att införa typ motorcykel regel, viss kW vid viss ålder osv.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
på tal om det så minns jag en gång det var skotervisning och jag hakade på pappa å hans kompisgäng. jag var då 13år och körde en phazer 2a och på den tiden så körde man fortast och hårdast när någon såg på.

träffen äger rum vid en strand på en sjö. och vi kommer ifrån andra sidan, jag stålar det som går för att visa publiken hur helvetiskt frän jag va på min phazer, problemet va att jag inte hann stanna och dammade rätt upp i ett buskage vid sjökanten, mitt framför folkmassan. jag fick skämmas och farsan va inte så glad...

konsensus är att jag tror många yngre, (snälla ta inte åt dig så jävla mycke om du sköter dig, är ju bara 10år sedan denna händelsen ägde rum så jag är inte lastgammal heller.) tror att det är fränt att störa folk.
tex ,
sladda med epan runt folk för att va frän istället för i skogen.

köra fort och nära folk på leden eller runkgasa när folk passeras.

medans du växer upp så inser du att sladda, köra fort eller varva skiten ur maskin gör man när ingen utomstående ser.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Att dra alla yngre över en kant och säga att alla är rötägg, är bara skitsnack.
Kör själv och är noga med avstånd, farten och hejar på folk mer än gärna:)
Men håller med om att vissa får faktiskt ta och växa upp.
Att köra där du inte får och köra som en idiot är inte tufft och man förstör inte bara för sig själv utan även för andra.

Jag tycker inte att kw gränser är en bra lösning och inte heller skoterförbud som kommunerna tycker.
Men det behövs absolut en MYCKET svårare kurs för förarbeviset, då en 10åring kan klara den just nu.

Precis som Potatisgrisen säger, så kör folk som idioter endast för att vara frän.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ska jag lära er en universal sanning?
Det må vara cyniskt men så sant: 50% av alla människor är idioter!!
 
Last edited:

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Om skotrarna trimmas och grabbarna triggas så kommer det se ut så här även i framtiden.... Jag kör som ett svin efter lederna och ofta så funderar man; hmmm om jag skulle få möte där... har vi fått plats???

Men vet jag av ett möte som det låter på den som startat denna tråd så håller jag igen, ÄVEN om kompisarna ger på. Stannade för två år sen och pratade med en äldre dam som åkte spark på vår led mellan stugan och pistad skoterled. Hon var så lycklig över skoterspåren och att hon fick komma ut. Skotern jag kom på var en phazer och den låter ju lite rått redan org och hon tyckte att det var synd att man fick så mycket pisk i tidningar osv när det bara är en handfull ungdommar och 40årskrisare som tofflar...
 

oskaar

Välkänd medlem
26 mar 2012
470
1
16
Umeå
Har en bekant som snörde ut en sopkvast på förbipasserande skoteråkare efter han kört som en dåre förbi huset ett flertal gånger på ett kvarter. Blev en rejäl smäll kan jag lova, tur att han hade hjälm på sig.

Han blev riktigt förbannad men efter denna händelse så körde han väldigt sakta förbi och visade hänsyn till de boende.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag har ju faktiskt ingen ålder på skoteråkarna, och självklart ska jag inte dra alla över samma kant.
Men dom man ser ålder på som kör som galningar är oftast yngre.
Sen vet jag dom som tycker att är man i skoterleden och t ex går, får man skylla sig själv.
Frågar jag då, om det varit din sambo, bror, syster, barn som gått där, och blivit överkörd.
Hade dom fått skylla sig själv?
Nä, då hade dom slagit ihjäl fanskapet som körde.
Snacka om dubbel moral.
 
Last edited: