Respektera varandra efter leden

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag kör som ett svin efter lederna och ofta så funderar man; hmmm om jag skulle få möte där... har vi fått plats???
Kör inte som ett svin på leden om du inte vet att du har kontroll ifall du möter någon runt en kruva/krön etc!!

SUCK!

Självklart kör även jag som ett svin ibland. dock enbart om jag har siktsträcka nog att hinna få ner farten ifall det dyker upp någon/något!
 

Karelin_

Välkänd medlem
20 jan 2013
128
0
6
Vilhelmina
Det är svårt att komma med förslag som funkar...jag menar ju att alla hormonstinna 18 åringar som tar körkort får ju köpa sig en königsseig eller kanske bara en bmw på 300 hk men körkkortet är ju dyrare o svårare samt har en prövotid på 2 år (tror jag det är än iallafall) så kanske något liknande hade funkat...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Så här borde reglerna se ut:
16-18: upp till 70 hk
18-21: upp till 125 Hk
21-: Fritt
Bra idé

Förslag:
Skriv en lag så att man kan bestraffa ungdomar när de bryter mot lagen. Kanske från och med att de är 16 år gamla. Vi kan kalla det att man blir straffmyndig. Sen låter vi ungdomar ta skoterkort när de fyller 16 år.
Om vi får riksdagen att skriva en lag, låt oss kalla den trafikbalken, där man förbjuder vårdslös körning. Vi kan kalla det vårdslöshet i trafik? Sen skriver vi en annan lag. Den kan vi kalla brottsbalken och där kan vi ju beskriva vad som händer om man utsätter andra för fara. Framkallande av fara för annan kan vi kalla det.

Sen startar vi en myndighet. Jag har funderat lite på det här och det är bara ett arbetsnamn men vad sägs om namnet Rikspolisstyrelsen?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Brukar personligen köra lungt vid möte utav annan skoterförare, skidåkare, gång gängare, hästar eller liknande, brukar dessutom heja för lite bättre stämmning då många utom skoterförare ofta ser så griniga ut..


Tycker dessutom att skoterförare är ganska bra på att ta det lungt vid möte häromkring och allmänt trevliga, till exempel har det hänt ett flertal gånger när vi stått och vilat/druckit nått/pustat ut eller rökt att det har kommit skotrar som haft samma väg förbi som stannar och bara tompratar även fast man inte känner varandra, tycker skoterfolket är ett mycket trevligt folkslag i överlag, men det finns ju alltid undantag :)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Oj, här vart det motstånd. Klart man kan våldsköra med en 70 hästars maskin osv. Men det jag vill påstå med min text är att 16-18 åringar inte normalt kanske bör köra en 800? Fler åsikter om detta? Jag ser ju bara till mig själv i detta läge. Fram till 20 års åldern körde jag en arctic panther 440 f. 20-24 Körde jag en 600 sdi och nu äger jag en freeride 800. Säger inte att jag har rätt, men är det bara jag som anser att det är väldigt få personer 16-20 som är mogna att ratta höghästarsmaskiner?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kolla på hojsidan, där finns det flera klasser beroende på ålder och antal år med kort.
Numera kan man inte strypa en sporthoj på pappret och bara köra, det är beroende på ursprungseffekt.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Då jag är en av dom få 16 åringarna som kör en 800...
Varför ska föräldern köpa en 800 åt en 16åring ens?
Har inte träffat på någon som jobbat lika mycket som jag för att köra skoter.
Kan prata i evigheter men kortsagt, jag har 3st jobb och det är absolut inte många i min ålder som klarar av att köpa en sån skoter själv.

Så det sitter nog mest i föräldrarna som skickar ut sin tonåring på deras skoter.
Ha lite koll för tusan, om "ditt" barn ska köra så får du lära han/hon hur man ska bete sig i trafiken.


Så det sitter nog mest i föräldrarna, som skickar ut sitt barn på sin skoter och helt utan koll på hur den kör.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Då jag är en av dom få 16 åringarna som kör en 800...
Varför ska föräldern köpa en 800 åt en 16åring ens?
Har inte träffat på någon som jobbat lika mycket som jag för att köra skoter.
Kan prata i evigheter men kortsagt, jag har 3st jobb och det är absolut inte många i min ålder som klarar av att köpa en sån skoter själv.

Så det sitter nog mest i föräldrarna som skickar ut sin tonåring på deras skoter.
Ha lite koll för tusan, om "ditt" barn ska köra så får du lära han/hon hur man ska bete sig i trafiken.


Så det sitter nog mest i föräldrarna, som skickar ut sitt barn på sin skoter och helt utan koll på hur den kör.
+1 på den. Klart det finns 16 åringar som har vett att köra en 800. Men tyvärr är det fler som inte vet hur man riskbedömer. Mer effekt = högre hastigheter och snabbare beslut.
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Självklart kör även jag som ett svin ibland. dock enbart om jag har siktsträcka nog att hinna få ner farten ifall det dyker upp någon/något!
Likaså gör jag, sunt förnuft tror jag det kallas.:)

men är det bara jag som anser att det är väldigt få personer 16-20 som är mogna att ratta höghästarsmaskiner?
Jag är nog beredd att hålla med, jag kan också erkänna att jag inte var mogen för "höghästarsmaskiner" ens vid 21 års ålder.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Oj, här vart det motstånd.
Ja och här får du mer.
Är detta verkligen ett problem, på riktigt? Ja någon medelklasstant i en glesbygdssort någonstans får lite högre puls då och då men är det annars verkligen en viktig fråga?


Okej, inför nya regler. Vi har inte ens polis för att hålla efter nuvarande regler. Polisen är ju inte med nuvarande regler ute och kontrollerar skoteråkare. Vad är det som säger att de kommer att göra det i framtiden?
Polisen numera orkar inte hålla emot organiserad brottslighet, narkotika och de utreder ju inte ens villainbrott. Det har gått så långt att det finns vissa ställen i Sverige där polisen ej kan upprätthålla lag och ordning längre.
Visst, det är storstadsproblem men för glesbygdsmänniskor, som skoterfolk brukar vara, så måste det sättas i perspektiv att högre beslutsfattare alltid kommer tycka att slutburkar är lite lägre prioriterat än personrån och våldtäkter.

Vi har enorma ekonomiska problem. En offentlig sektor i fritt fall. Ett Europa och exportmarknader som sakta håller på att falla samman under trycket från sina skulder.
Är det då nu verkligen rätt tillfälle för en tangentbordstyckare att presentera en ren skrivbordsprodukt som inte skulle hålla i verkligheten?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tyvärr känns det som när jag läser ditt inlägg ,att du tycker att allt är på väg att förfalla. Och varför försöka göra nått bra när det ändå är på väg att gå åt helvete.
V
Polisen har inte möjlighet att alltid kontrollera våra bilvägar, men ändå kör dom flesta efter de reglerna som finns.
Om det fanns bättre regler och lagar i spåren, skulle fler följa dom.

Nu minns jag inte hur det var, men det är väl inte ens hjälmkrav på skoter!?
(Vi kör med hjälm i familjen)
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Det är inte hjämkrav på snöskoter! en annan sak jag kan tillägga är att när jag tog mitt snöskoterkort fick vi lära oss att det spelar ingen roll om det är en skidåkare, någon som är ute och vandrar eller någon som rider efter lederna, snöskoteråkarna ska alltid lämna företräde och det är dom som ska akta sig om det behövs. låter fel, men så sa dom :s
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Så med ditt resonemang Arjeplogarn så kan vi skita i allt för det går åt helvete i alla fall.....

Jag relaterar till hur det ser ut i motorcykelvärlden. Vet inte hur du har det där du kör, men här i Sundsvallsområdet är det några kontroller per år. Efter första kontrollen fick vi in över 50 anmälningar från ungdomar som ville ta skoterkort. Så att säga att inget görs från polisens sida ser jag som faktafel. Däremot görs det för lite kan jag tycka. Men det är en helt annan fråga. Folk verkar även ha benägenhet att blanda ihop trafikpoliser med utredare osv.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Tycker inte det går att jämföra med MC. Det är en brutaljävla skillnad på köra ens en 600cc 120hk MC eller en 36kw(eller vart gränsen är nu?) MC. En 1000CC 180hk hoj går så brutalt bra och man behöver max 5sek att köra ihjäl sig. (Ungefär)
Du är även ute å kör på ibland hårt trafikerade vägar, du får hantera många situationer (blinda bilförare, halt m.m.) där erfarenhet är ett måste för att kunna göra rätt bedöminingar.

Att sen köra en 300hk APEX, ja det skulle nog till å med jag klara av utan större problem.
Sen är det just ledkörning ni sitter å argumenterar om. Och än om du har 80hk eller 180hk kan man köra som en idiot, gena i kurvor, inte hålla avstånd m.m. Även en 70-80hk skoter går en bra bit över 70km/h. Och att hålla stumt förbi folk som går på leden går lika bra med 60hk som 150hk.

Blir lite svamligt men det jag menar är att att klassa in skotrar duger inte mkt till då en 60hk skoter är lite lättkörd som en 180hk skoter (ja nästan iaf). Att jämföra med en 125cc MC som är barnsligt lätt att köra medans en 1000cc hoj gör att man skiter på sig om man nyser på gasen.

Jag tror lösningen är en vettig utbildning, den är ju gjord för att apor ska klara den idag. Sen är jag kanske skeptisk mot att man ska vara så ung som 16 när man får börja köra, då många är väldigt omogen då. 18år hade ju i min värld vare vettigare. (Finns dock omogna och korkade idioter som är 50år också så)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Du har rätt i att utbildning är viktigt.
Däremot är inte en literhoj nödvändigtvis svårkörd.
Jag har kört en 318 hk Gsxr 1000 och det var inga problem att hålla 50 på 50-väg om jag ville det.
Det är inte hojen som bestämmer hur fort det går.. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Nja mkt svemmel, syftade mest på att om du skulle trycka på lite med den hojen är det väl ca 5sek till 200km/h. Det är betydligt lättare att köra alldeles för fort med en sporthoj än med en 25kw "sporthoj".

Tycker helt enkelt att skillnaden är större på att köra MC med hög effekt kontra låg effekt än en skoter med hög effekt kontra låg effekt. Det är väl dit nånstans jag vill komma :p Resten kan ni ignorera^^
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
"Och att hålla stumt förbi folk som går på leden går lika bra med 60hk som 150hk"

"Det är betydligt lättare att köra alldeles för fort med en sporthoj än med en 25kw "sporthoj"."

Dessa två argument verkar ju inte hålla monno.
Att komma upp i högre hastigheter med en 800 skoter går ju på bara ett par sekunder mot en med 60-70hk som det tar säkert det tredubbla. Så att säga att det går lika fort efter led med en mindre motor vet jag inte om jag kan hålla med om att det gör.