Respektera varandra efter leden

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Ähh mkt som inte håller upptäckte ja.

Det jag menade mest är att om folk köper en 500 eller en 800 spelar liten roll om man kör fort efter led eller inte. Eller hur fort man kör förbi folk.

Kort sagt, jag anser inte att en 16åring blir speciellt mkt farligare om han sitter på en 800a eller en 5-600a.
Jag anser dock att en 18åring blir betydligt farligare på 180hk MC istället för en 60hk MC.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hur tänkte du nu?
Inbjuder inte dom båda värre maskinerna till att gasa hårdare ?
Sedan så hinner du upp i en högre toppfart på en raksträcka ,med en maskin med fler hk på innan du t ex kommer till kurvan , krönet.
Och detta gör att du tar mest troligen kurvan i en högre hastighet
 

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Jag tror att när man är ung och oerfaren så finns det många som kör vad maskinen klarar. Alltså blir det såklart skillnad om ungen sitter på 150hk istället för 80hk. Är ju "tufft" att köra fort när man är i den där åldern, eller ja det är det väl fortfarande ibland men man gör det när läge ges nu för tiden kanske :)

Sen så finns det ju såklart en del unga förare som beter sig betydligt bättre än 30+are också och det vore ju synd att en lag skulle drabba dom.

Bäst av allt vore om det fanns mer poliser ute efter lederna som kunde hålla koll på vårdslöshet.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Jo men det jag menar är om en 150hk skoter verkligen är så mkt farligare än en svagare skoter? Jag tror inte att så är fallet. En dubbelt så stark skoter blir möjligtvis marginellt farligare. Det skiljer inte så jäklar mkt egentligen. Att hantera fordonet blir väldigt marginellt svårare. En dubbelt så stark hoj blir en ordentligt mkt större risk. Att kunna hantera 160hk hoj kräver betydligt mer än att hantera 80hk hoj. Nu relaterar jag såklart inte till fiskörning.

Men det kanske bara är jag som resonerar så:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tyvärr känns det som när jag läser ditt inlägg ,att du tycker att allt är på väg att förfalla. Och varför försöka göra nått bra när det ändå är på väg att gå åt helvete.
Så med ditt resonemang Arjeplogarn så kan vi skita i allt för det går åt helvete i alla fall.....
Jag utvecklar och fördjupar gärna men eftersom att det kommer att bli våldsamt offtopic så vill jag ha tillstånd från TS att gå offtopic.

Om det fanns bättre regler och lagar i spåren, skulle fler följa dom.

Nu minns jag inte hur det var, men det är väl inte ens hjälmkrav på skoter!?
(Vi kör med hjälm i familjen)
Vilka lagar, regler eller författningar saknas idag som hade förhindrat den vårdslösa körning som du utsattes för i början av tråden?

Det är inte automatiskt av ondo att skapa nya lagar. Men det är inte automatiskt av godo heller. En lyckad lag har en stark folklig förankring, ett stabilt våldsmonopol som upprätthåller den och den ska fylla ett verkligt behov.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag tycker inte vi ska behöva gå in på kaos i världen.
Tråden skapades för uppmärksamma skoteråkare som tänker med gasartummen, att det även finns t ex familjer efter leden.
Att köra vårdslöst med skotern kan förstöra flera liv, om man inte är försiktig.
Först att du måste leva med att du körde ihjäl, eller t ex gjorde en 2 årig flicka förlamande för resten av sitt liv.
Sedan förgrenas denna sorg till föräldrar , syskon , släkt och vänner.

Skoj ska man absolut ha, men tänk på att alltid ha marginalen på rätt sida.


Sedan tycker jag det är jätte bra att lyfta fram frågan hur det ska bli säkrare efter leden.
Det kommer alltid finnas dom som inte bryr sig om regler och lagar, och så efter leden.
Men kanske bättre lagar,bättre och svårare förarutbildning, hårdare straff, skulle nog vansinnes färderna iallafall minskas.

Men bara för att svara på din fråga om någon lag hade kunnat förhindra incidenten.
Nu blir svaret väl överdrivet, men bara för att du ska förstå:
Förbud alla skotrar med effekt över 40 hk = människor skulle inte uppmanas att vilja köra lika fort( OBS , inget jag tycker själv men bara för att arjeplogarn ska förstå).
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle det sättas en kw gräns så skulle då jag inte bry mig om denna.
Då det gäller ledkörning så kör en förare fortare med en maskin med mindre motor eftersom att den är mer lättkörd.
Men i lössnö så är ju mer motor=större fara, brantare körning resulterar i mer laviner och att folk skadar sig.

Ett svårare körkort, samt att man faktiskt lär sig något på kursen är nog det enda tillvägasättet för mindre vårdslöshet.
På kursen jag gick så hade lillebrorsan som är 8år klarat den utan problem.

På körningen bedömdes inget, alltså omöjligt att kugga på körningen. Innan körningen så gickbdom igenom "grunderna", ungefär i stil med... här sitter gasen, trycker du på gasen så rör sig skotern framåt.

Provet och Teorin var ju inte direkt bättre. Genomgången för hur man skulle köra, var att se på en film från planet snowmobile.
En fråga på provet var tex. 1) vad betyder GPS... a) global positioning system b) gustavs pappa suger.

Alltså skärpning till dom som gör kursen, den ska vara SVÅR och klarar man inte provet... jaa då ska man nog inte köra en skoter heller.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sedan tycker jag det är jätte bra att lyfta fram frågan hur det ska bli säkrare efter leden.
Det kommer alltid finnas dom som inte bryr sig om regler och lagar, och så efter leden.
Men kanske bättre lagar,bättre och svårare förarutbildning, hårdare straff, skulle nog vansinnes färderna iallafall minskas.

Men bara för att svara på din fråga om någon lag hade kunnat förhindra incidenten.
Nu blir svaret väl överdrivet, men bara för att du ska förstå:
Förbud alla skotrar med effekt över 40 hk = människor skulle inte uppmanas att vilja köra lika fort( OBS , inget jag tycker själv men bara för att arjeplogarn ska förstå).
Givetvis finns det mycket man kan göra med utbildning och åtstramningar av befintliga lagar. De flesta är trots allt laglydiga och följer lagar även när ingen ser.

De flesta, säkert även många här inne, har också varit unga och inte tänkt sig för och därmed utsatt andra för fara. Men 9 gånger av 10 händer ingen olycka och de flesta växer upp till ansvarstagande vuxna ändå.

Jag har inte tänkt skriva en uppsats i kriminologi men min poäng är att vi sannolikt hellre kan lägga resurserna på andra ställen. Rubriceringen "grov vårdslöshet i trafik" har fängelse i straffskalan(dvs ett förhållandevis hårt straff, som du önskar) och passar perfekt in på det du blev utsatt för. Med tanke på att du även hade ett vittne så är nog ett lämpligt steg att göra en polisanmälan.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Största anledningen att folk är idioter är nog brist på uppfostran. Visst man kan ju ha större krav på förarbevis men det ändrar ju inte så speciellt mycket hur en människa beter sig.