Assault 800 varvar bara 7900 efter led trots variatorgodis!?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Min är likadan, har en 2009 assault, SLPsystem och pc5a.
11-66g och en team silver i primären, en team svartlila i sekundären med orginalhelix.
Alla fjädrar är nya, max 10mil, vikterna + bussningarna har gått 30 mil
Varvar 8000 som mest i tungsnö, håller man fullt över nån sjö och det suger fast lite så sjunker varven till 7700, den hinner inte med och växla ner.

Har slutat bry mig nu, de får vara som det är, vet inte vad jag mer ska göra.
Får säga som förut, prova en annan sekundärfjäder. Ska själv testa en som är styvare. Jag återkommer med resultat

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Hur mycket har du provat magra av den på topp Markus? Hittar du inga varv alls?
På min gamla Assault 2010, mars 2011 flash och pcv. Körde med mapswitch och i läge 1 körde jag 0:eek:r rakt igenom, i läge två snålade jag ut typ -8% på topp. När jag switchade mellan mapparna tyckte jag inte att det var någon skillnad i varv. Sålde då pcv n då jag tyckte den sista mappen funkade bra.
Variatorn körde jag slp 71 g utan extra vikt. Primärfjäder som hade lite högre sluttryck. Orginal i sekundären förutom delrin brickor. På 200 möh varvade den 8150 och på 800möh varvade den 79-8000. Toppvarv testades i lössnö. Assaultmattan går sjukt tungt så kan hända att rmk orkar med lite mer vilt.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Nu har jag testat en hårdare sekundärfjäder tillsammans med 11-66 vikter, silver primärfjäder. Säger en sak, vilken skillnad! 8200 varv på 800 möh!

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Härligt! Måste ju ha vart det som spökade på min gamla isåfall. Vad blev det för fjäder?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Härligt! Måste ju ha vart det som spökade på min gamla isåfall. Vad blev det för fjäder?
Ja, garanterat! Jag satte dit en 160-300, trodde de skulle bli för hårt men icke!
Jag bor ju på så hög höjd så ingen fara. Hittar man fäste nu så går de på rulle så länge man håller stumt! Riktigt bra backshift :)

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Ja, garanterat! Jag satte dit en 160-300, trodde de skulle bli för hårt men icke!
Jag bor ju på så hög höjd så ingen fara. Hittar man fäste nu så går de på rulle så länge man håller stumt! Riktigt bra backshift :)
vi verkar ju ha mer eller minde samma problem, jag satte dit en 1 x 160/240 Svart/Lila, TEAM Sekundärfjäder.
Du satte dit en med 160/300 och då löstes problemet?
Undra om jag ska vara så fräck och prova shimsa min lite, vad tror ni?

Kan sånna där delrinbrickor vara något?
en tunnare metallbricka och en delrin mellan den och fjädern?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
vi verkar ju ha mer eller minde samma problem, jag satte dit en 1 x 160/240 Svart/Lila, TEAM Sekundärfjäder.
Du satte dit en med 160/300 och då löstes problemet?
Undra om jag ska vara så fräck och prova shimsa min lite, vad tror ni?

Kan sånna där delrinbrickor vara något?
en tunnare metallbricka och en delrin mellan den och fjädern?
Japp, då blev de bättre! Har lite styvare i primären också, http://www.youtube.com/watch?v=UovhSXO-I18
Där är det sjukt mkt snö, men ändå håller varven.

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Sant! men assaulterna bruka ju va hysteriska! 09an ja hade gick int köra fast med bara he va lite uppför:) bara gasa så drog man över;)

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Nu har jag testat en hårdare sekundärfjäder tillsammans med 11-66 vikter, silver primärfjäder. Säger en sak, vilken skillnad! 8200 varv på 800 möh!
Vad har du för matthastighet i en klättring med den setupen?
Vad har du för drevning?

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vad har du för matthastighet i en klättring med den setupen?
Vad har du för drevning?
Vad menar du med matthastighet? Länka en film om du går upp lite, så ser du på ett ungefär. Jag har drevat ner 2 kugg.

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Sant! men assaulterna bruka ju va hysteriska! 09an ja hade gick int köra fast med bara he va lite uppför:) bara gasa så drog man över;)
Vad hade du för inställningar i boggien på den? För att få mer res sägs de ju släppa på balataremmen , hård framdämpare. Sen säger en del att om man har för mjuk bakdämpare så tar de bort kraften?

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vad menar du med matthastighet? Länka en film om du går upp lite, så ser du på ett ungefär. Jag har drevat ner 2 kugg.
Jag menar vilken hastighet du har på mattan då du klättrar i km/h. Bra att hålla kolla på det då man trixar i variatorerna.

En Pro rmk std ligger mellan 62-70 km/h
På min D7a såg jag 64 km/h på senast

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Jag menar vilken hastighet du har på mattan då du klättrar i km/h. Bra att hålla kolla på det då man trixar i variatorerna.

En Pro rmk std ligger mellan 62-70 km/h
På min D7a såg jag 64 km/h på senast
Har jag faktiskt inte kollat men skulle tippa på runt 70.

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Japp, då blev de bättre! Har lite styvare i primären också, http://www.youtube.com/watch?v=UovhSXO-I18
Där är det sjukt mkt snö, men ändå håller varven.
Ja du har verkligen mycket bättre backshift! den tappar ju inte alls i varv när skidorna faller ner.
Min hinner inte alls med att växla rätt då.
Ska se om ja är så få tag på en styvare fjäder, synd jag inte såg de här innan ja köpte min, har bara gått 8 mil den ja har nu :)

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja du har verkligen mycket bättre backshift! den tappar ju inte alls i varv när skidorna faller ner.
Min hinner inte alls med att växla rätt då.
Ska se om ja är så få tag på en styvare fjäder, synd jag inte såg de här innan ja köpte min, har bara gått 8 mil den ja har nu :)
Ja de gäller å testa sig fram! Är den original annars i variatorn?
Om du har 10-66 och en lite hårdare sekundärfjäder så kommer det funka bra ändå, original är för slö tycker jag.