Montera extra kylare på RMK Assault -11?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej

Nu kommer jag förmodligen bli utdömd att jag har fel skoter om jag behöver ha extra kylning på en RMK Assault men för att hålla humöret uppe på övriga familjen så behöver jag kunna dra en pulka vid soliga dagar lite då och och som det är nu så funkar ju inte det.
-har inte tänkt köpa en extra skoter till det ändamålet

Har kommit över en liten kylare som får plats under huven på höger sida och skall eventuellt komplettera den med en fläkt.

Det jag undrar över är vart/hur jag bäst kopplar in denna kylare
-är det bäst /smartast att koppla den i serie med kylaruttaget på toppen? eller kommer det att begränsa flödet till tunnelkylaren så att jag tappar effekt på dom?

Ser även att det finns en pluggad in/utgång på expansionskärlet som jag antar används till Swithback och RMK modellerna med extrakylare vid drivaxeln.
-Hur är den inkopplad?

//E

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
Har jävla bra tips åt dig! fattar dock inte hur du kan behöva extra kylare, min ligger på 40-50 grader hela tiden! :s men såhär kan du göra. Bygg en liten låda (utan tak eller golv) bara väggarna som du sedan på nåt sätt sätter fast på tunneln, detta gör så att du kan fylla "lådan" med snö och eftersom kylaren går igenom tunneln där bak så får du ner tempen rätt rejält! en polare till mig gjorde detta men vet inte exakt hur han fick fast den, om han ba späne fast me nå spännen kanske. men i övrigt älskade jag hans ide att spara snö på tunneln :) om ja förklarade dåligt så säg till så kan ja försöka få de bättre!

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Har jävla bra tips åt dig! fattar dock inte hur du kan behöva extra kylare, min ligger på 40-50 grader hela tiden! :s men såhär kan du göra. Bygg en liten låda (utan tak eller golv) bara väggarna som du sedan på nåt sätt sätter fast på tunneln, detta gör så att du kan fylla "lådan" med snö och eftersom kylaren går igenom tunneln där bak så får du ner tempen rätt rejält! en polare till mig gjorde detta men vet inte exakt hur han fick fast den, om han ba späne fast me nå spännen kanske. men i övrigt älskade jag hans ide att spara snö på tunneln :) om ja förklarade dåligt så säg till så kan ja försöka få de bättre!
Ser säkert snyggt ut;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Hej

Nu kommer jag förmodligen bli utdömd att jag har fel skoter om jag behöver ha extra kylning på en RMK Assault men för att hålla humöret uppe på övriga familjen så behöver jag kunna dra en pulka vid soliga dagar lite då och och som det är nu så funkar ju inte det.
-har inte tänkt köpa en extra skoter till det ändamålet

Har kommit över en liten kylare som får plats under huven på höger sida och skall eventuellt komplettera den med en fläkt.

Det jag undrar över är vart/hur jag bäst kopplar in denna kylare
-är det bäst /smartast att koppla den i serie med kylaruttaget på toppen? eller kommer det att begränsa flödet till tunnelkylaren så att jag tappar effekt på dom?

Ser även att det finns en pluggad in/utgång på expansionskärlet som jag antar används till Swithback och RMK modellerna med extrakylare vid drivaxeln.
-Hur är den inkopplad?

//E
Jag förstår ditt bryderi, jag har läst mig till att man ska koppla i serie. Det ska jag göra på min iaf

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Min ligger oxå på 40-50 grader hela tiden om jag använder skotern som det är tänkt, då jag kopplat på Nilapulkan med Fru, barn, renskinn, grill, pimpelgrejjer mm så kommer man inte långt om det är hårt före även med isrivare nerfällda innan den når 90-100 grader. Håller man högt tempo funkar det säkert men då är jag nog snart utan både fru och barn snart... ;)

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Utöka tunnelkylningen då?? Fastrax har en färdig lösning.
Jag har sett den men tvivlar faktiskt på att tunnelkylning funkar bra då man kör riktigt sakta -det kommer ju ingen snö till tunneltaket vid krypkörning

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jag har sett den men tvivlar faktiskt på att tunnelkylning funkar bra då man kör riktigt sakta -det kommer ju ingen snö till tunneltaket vid krypkörning
En liten "mc" kylare med fläkt monterad under huven över pipan?

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Fått någon bild skickat till mig där som använder nytrokylaren som sitter under hucen+lynx 49 fläkt. Fungerade tydligen bra

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
ja kylare och placering har jag redan och frågan är vart på kylsystemet jag ska koppla in mig. kommer att använda ett värmepaket från en audi A6

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
så här fick jag förklarat för mig hur dom kopplat "Ena kylarslangen går på det övre uttaget på behålarn. Den andra slangen går under termostat huset."

E

ejwbegysv

Lägg ut bilder och info om du får till kylare i motorutrymmet.. jag är intresserad av detta också.. Gärna plugg än play så att säga... är ju främst Mars-April jag är behov av extra kylare...

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hej

-Hur är den inkopplad?

//E
Du kanske kan jämföra sprängskisserna med t ex switchbacken så ser du hur det är draget?

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
har tittat på sprängskissen men det framgår inte så tydligt hur det är kopplat bara vilka delar som ingår. det får bli en tur till handlaren och kolla in en swichback under huven helt enkelt

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Så där kommer det att bli på min också fast jag kör 90 graders silicon slang så jag sätter raka rör ut ifrån sido kylarna och en kylare som inte är fullt så lång,tror den är 43 cm men den räcker nog den me

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
det var en löjlig prislapp på den du! med tanke på materialkostnaden så måste dom jobba väldigt sakta...