Min praktiska wv 2,5 tdi pickup med platts för två skotrar

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Jag kör en 2003a wv 2,5 tdi 102hp dubbelhytt och det är nog det optimalaste enligt mig. Std dieselvärmare och kanon värme även vid - 30. En pickis som man sitter fem i men kanske inte det skönaste baksätet men det funkar. Optimalt med 2 skotrar på last men jag kör iofs smal summit:) men det är inga problem att köra två sådana på flaket. Tror nog att man kan köra två bredare maskiner också.
Det blir lite matt utstick bak men det gör ju ingenting. Under flaket rymmer (gömmer) jag uppkörnings rampen som är 105cm bred 230 lång.Två skotrar lastade och surrade på en kvart. Jag kan om jag vill ligga på 110km/h upp till fjällen med en förbrukning på dryga litern och under 0,9 vid max 100. Har under alla år inte behövt fyrhjulsdrift men det är väl för att man använder huvudet.Har haft med kedjor men aldrig använt dessa. Man får lasta 950kg och dra två tons släp. Helt optimalt och hygglig komfort jämfört med många andra Kanon för min del 4500:-i års skatt 2500 helförsäkrad och går billigt och dessutom kan hela familjen åka med.:)
 

Attachments

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kör en 2003a wv 2,5 tdi 102hp dubbelhytt och det är nog det optimalaste enligt mig. Std dieselvärmare och kanon värme även vid - 30. En pickis som man sitter fem i men kanske inte det skönaste baksätet men det funkar. Optimalt med 2 skotrar på last men jag kör iofs smal summit:) men det är inga problem att köra två sådana på flaket. Tror nog att man kan köra två bredare maskiner också.
Det blir lite matt utstick bak men det gör ju ingenting. Under flaket rymmer (gömmer) jag uppkörnings rampen som är 105cm bred 230 lång.Två skotrar lastade och surrade på en kvart. Jag kan om jag vill ligga på 110km/h upp till fjällen med en förbrukning på dryga litern och under 0,9 vid max 100. Har under alla år inte behövt fyrhjulsdrift men det är väl för att man använder huvudet.Har haft med kedjor men aldrig använt dessa. Man får lasta 950kg och dra två tons släp. Helt optimalt och hygglig komfort jämfört med många andra Kanon för min del 4500:-i års skatt 2500 helförsäkrad och går billigt och dessutom kan hela familjen åka med.:)
Skitkul att dina bilder är stora som frimärken. Jag är ändå 48 och dricker bara fina sorter :blink1:

Pssst börjar se illa
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Haha Skall fixa bättre bilder då. Det praktiska är att jag kan parkera bilen i stans parkerings hus osv och jag kör med lemmar och ett snabb kapell som skyddar för snö och även döljer snowbord och andra saker när ingen skoter står på flaket. När en skoter skall på vilket är det vanligaste så rullar jag bara upp kapellet mot hytten fäller baklämmen drar ut rampen och säkrar med ett spännband och kör upp skotern och in med rampen under flaket :) och drar ut put pudersnön. Lite kuriosa är att jag tittade på synkro och testade även en sådan men jag är glad att jag inte köpte en sådan då den är så otroligt lågt växlad pga fyrhjulsdriften och den bullrar betydligt och drar betydligt mer soppa .
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Större bilder då:bigsmile: Platts för två XM 163. snabb och enkel lastning.
Tricket är att jag har en 18 mm vattenfast plyfa 1000x2200 i framkant och när jag kör upp skoter nummer ett så har jag dragit övre denna så att den inte sticker ut något på last sidan. När skoter nummer två skall upp så drar jag över plyfan helt till andra sidan och då dras fronten över på skoter nummer ett så att det är bara att köra upp tvåan och sedan centrerar jag plyfan och skotrarna och surrar fast och in med landgången under flaket :bigsmile::bigsmile: Lätt som en plätt:bigsmile: Skulle jag ha haft två tråkiga:bigsmile: breda led monster så är det bara att öka plyfa bredden till tex 2400 och köra så:). Kan säga att det funkar bra med två på släp också och det går ända att ligga på 100km/h :)
 

Attachments

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det ser ju inte klokt ut men det kanske bara är jag det är fel på.
Och plats stavas med ett t. Är ingen ordmärkare men det är lika bra att säga det nu så vet du till nästa gång.
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Hur har du gjort med lamporna som hänger bak på skotern? Såg rätt smidigt ut och så slipper man ju bry sig ifall man blir stoppad någon gång.
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Det ser ju inte klokt ut men det kanske bara är jag det är fel på.
Och plats stavas med ett t. Är ingen ordmärkare men det är lika bra att säga det nu så vet du till nästa gång.
:) Ser inte klokt ut:) Tycker man ser betydligt o klokare släpvagns arrangemang med dubbla skotrar på ibland :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det var mest överhänget som såg sjukt ut och det ser man väldigt väldigt sällan på ett vagn. Men så länge du är nöjd så spelar det ju ingen roll hur ditt skoterfraktarekipage ser ut. Så länge man själv är nöjd och till vardags har man ju oftast nåtrroligare än en pickis att åka i.
 

BKJ

Aktiv medlem
22 feb 2013
88
0
6
Mora
Tack för tipset! Redan hunnit åkt å köpt en ljusramp och det blir nog bra det där.
Btw så har jag sett bra många knepigare ekipage än det där och det viktigaste är väl att det funkar.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Större bilder då:bigsmile: Platts för två XM 163. snabb och enkel lastning.
Tricket är att jag har en 18 mm vattenfast plyfa 1000x2200 i framkant och när jag kör upp skoter nummer ett så har jag dragit övre denna så att den inte sticker ut något på last sidan. När skoter nummer två skall upp så drar jag över plyfan helt till andra sidan och då dras fronten över på skoter nummer ett så att det är bara att köra upp tvåan och sedan centrerar jag plyfan och skotrarna och surrar fast och in med landgången under flaket :bigsmile::bigsmile: Lätt som en plätt:bigsmile: Skulle jag ha haft två tråkiga:bigsmile: breda led monster så är det bara att öka plyfa bredden till tex 2400 och köra så:). Kan säga att det funkar bra med två på släp också och det går ända att ligga på 100km/h :)
Najst :) Fina krejjor. felet med transportrar och flak är att de är för höga. Annars kanon grejor med tillvals möjligheter som gör livet drägligt. 4 Motion dsg och annat smått och gott. Ser ut som ett trevligt ekipage.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja prisa herren för 4motion och dsg-låda. Borde vara förbud mot manuell låda och 2hjulsdrift. Tyvärr åker ofta svänghjuletkring 10k mil med dsg men ack vad det är värt det.
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Jo nog ska vi prisa gubben på molnet för fyrhjulsdriften. 2 hjulsdrift borde förbjudas på vintern ;-)
Men handikapp anpassad växellåda, det skaffar jag när jag blir pensionär...
 

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Tror allt jag såg ekipaget igår utanför Nilles när man gasa förbi där norröver.
Såg ju riktigt praktiskt ut. Sitter i valet och kvalet ang inköp av firmabil. Transporter eller caddy.. återstår att se :)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
När jag var liten pojk så gillade jag också att slita i spaken i tid och otid. Men nu slipper jag gärna det samt att det är roligare med automat då ingen i världen lyckas peta i växlar manuellt i samma fart som dsg.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sitter i valet och kvalet ang inköp av firmabil. Transporter eller caddy.. återstår att se :)
En firma ska tjäna pengar och faktum är att caddyn tjänar mest åt dig. Transportrarna är sinnesjukt populära med tanke på att de är förhållandevis dyra i drift och racklar en del. Far är inne på sin andra caddy maxi nu och har på två bilar samlat in 22000 mil. Väldigt få fel och den är billig i drift. Drar en boggivagn utan problem.
TS har en T4 som har ett ganska bra rykte. En hyresvärd jag hade en gång, jag hyrde rum av EFS en gång i världen :), hade en sådan som han hade kört 34000 mil med utan annat än vanlig service och byte av avgassystem. En kollega körde tidigare en T4 med 27000 mil på mätaren utan andra problem än att dieselvärmaren krånglade. En annan kollega försöker sälja en T4 med 34000 mil på mätaren och en del rost men han säger att han litar mer på den än hans nyinskaffade T5a som med 16000 mil på mätaren har spenderat 2 månader på verkstad de senaste 7 månaderna (byte av styrservo, rasad koppling, byte av dieselvärmare och några släckta felkoder).
 
Last edited:

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jag har bara hört dåligt om transporter att dem inte tåls att varva med nånting och allmäna fel som brukar dyka upp efter 10000mil , men man kan inte frivillig köpa en om man inte ljudissolerar den bättre, när man ligger på E4an så surrar det nå jävulst sen att baksätet inte är bekvämt för 5öre och att det är kokhett alltid i baksätet medans det är kallt i fram.

Amerikanska och japanska pickuper är nog det bästa, det sistnämnda är nog bäst ändå i kvallitet.