Min praktiska wv 2,5 tdi pickup med platts för två skotrar

A

AssaultRMK

Dock, att jämföra en lättlastbil med en pickis är ju som att gämföra äpplen med päron.
Transportern med last på flaket, tex en eller två skotrar, är 110ggr bekvämare och stabilare efter vägen än en pickis trotts den undermåliga ljudisoleringen.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Det där med att dom inte håller att plågas är nog taget från himlen ändå... Eller också har vi haft en vansinnig tur.

Jag har lagt 10tusen mil med en transporter 2.5tdi 130hk nånting och kollegan har lagt lika många mil men med en 170-180hk motorn.

Ingen av oss behandlade motor eller växellåda med respekt, hade långa resor och hände ofta att hörselskydden åkte på och att det blev fyran/femman och fullgas i 30-40mil i sträck.

Kallstarter utan minsta suck och absolut världens sämsta varmkörningar innan vi for.

(lite plågande gjorde vi i ren protest över att vi ville ha betydligt mindre bilar att pendla 8+ timmar i sträck i. Inte ens farthållare vart vi påkostade...)

Bilarna höll för allt vi kasta på dem, kollegan körde även en elmotor på 1.5ton på flaket 55mil utan minsta problem. Stannade nån gång och kollade värmen i däcken bara.

Men diesel det drack dom bägge två, man skulle vara glad om man kom 45mil på den där 80liters tanken så som vi körde...
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Jo nog ska vi prisa gubben på molnet för fyrhjulsdriften. 2 hjulsdrift borde förbjudas på vintern ;-)
Men handikapp anpassad växellåda, det skaffar jag när jag blir pensionär...
Att tänka på när det gäller transporter är att med fyrhjulsdrift så är den så lågt växlad så att det är som att ligga på fyran hela tiden och det är inte kul och det kräver extra decilitrar per mill. Vid håller att om man inte kör med tungt släp jämt så är det inga problem med tvåhjuls drift
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Det där med att dom inte håller att plågas är nog taget från himlen ändå... Eller också har vi haft en vansinnig tur.

Jag har lagt 10tusen mil med en transporter 2.5tdi 130hk nånting och kollegan har lagt lika många mil men med en 170-180hk motorn.

Ingen av oss behandlade motor eller växellåda med respekt, hade långa resor och hände ofta att hörselskydden åkte på och att det blev fyran/femman och fullgas i 30-40mil i sträck.

Kallstarter utan minsta suck och absolut världens sämsta varmkörningar innan vi for.

(lite plågande gjorde vi i ren protest över att vi ville ha betydligt mindre bilar att pendla 8+ timmar i sträck i. Inte ens farthållare vart vi påkostade...)

Bilarna höll för allt vi kasta på dem, kollegan körde även en elmotor på 1.5ton på flaket 55mil utan minsta problem. Stannade nån gång och kollade värmen i däcken bara.

Men diesel det drack dom bägge två, man skulle vara glad om man kom 45mil på den där 80liters tanken så som vi körde...
Min första caravelle med 25 tdi hade gått 51000 mil innan jag sålde den. Det enda som var bytt på denna bil förutom service var bromsar ett par vändor och skivor och kopplingen. Bränse som sagt så kör jag alltid 100 mil på tanken om jag håller mig på 100-105 km/h
 

Mats A

Aktiv medlem
27 jan 2008
52
0
6
Östhammar
Att tänka på när det gäller transporter är att med fyrhjulsdrift så är den så lågt växlad så att det är som att ligga på fyran hela tiden och det är inte kul och det kräver extra decilitrar per mill. Vid håller att om man inte kör med tungt släp jämt så är det inga problem med tvåhjuls drift
Antar att det är en gammal bil vi pratar om Jag har en VW Transporter 180hk 4 motion den är 6-växlad och den varvar inte speciellt mycket
 

miccesolinas

Medlem
7 nov 2012
38
0
1
norrlands kusten
Antar att det är en gammal bil vi pratar om Jag har en VW Transporter 180hk 4 motion den är 6-växlad och den varvar inte speciellt mycket
Japp så är det. Vi pratar 2003 och äldre :) Bilpengen har lagts på skoter och skoter körning :)
En undran är hur mycket soppa tar den bilen vid 100-110 med lite last såklart och vid blandad körning?
 

Mats A

Aktiv medlem
27 jan 2008
52
0
6
Östhammar
Nu med ett chip så drar den ca 0,8 vid 100-110 och blandad körning så ligger den på ca 0,9. Innan jag montera chipet så drog den ca 1dl till