Sugen på ny skoter

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan alla skotervänner, behöver lite hjälp i denna motordjungel
Jag har senaste 2 åren kört en skidoo grand touring 700 från 2001 o supernöjd med den
Aldrig ett problem har bara servat som vanligt nya remmar kolla variator insugsgummi bytt kedjehusolja smort länkar mm ingen rymdforskning

Nu har jag blivit sugen på att byta till en skidoo renegade har sett flera fina exempar skitcool modell
Men efter allt jag läst på detta forum ang vevaxlar mm är det motorproblem på alla nyare både 600-800 kubikare eller gäller det bara vissa årsmodeller o vad är H O motorer
Sulle vilja ha en lika driftsäker skoter som jag har för jagär inte det minsta sugen på att lägga ut ca 50000-70000 på nå skitsom går sönder eller som jag måste krångla o ha i fett i vevaxeln det går bort hoppas pålite hjälp av er alla
Med vänlig hälsning

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja då går ju BRP bort om du inte går på fyrtakt...
Svårt att ge råd i övrigt beroende på vad du värderar. Tänker du ha kvar skotern ett tag är det svårt att komma runt en hyfsat ny fyrtaktare.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Min förra renegade 600sdi gick då som en klocka de 320milen jag ägde den då bara trycka på elstarten i -30 inge problem alls :) skotern hade gått totalt 1150mil när jag böt in den var det inge problem som helst med :) skidoos modeller med 800power tek har sina vevaxel problem som är kända(inte alla maskiner såklart) men 600sdi/etec är väldigt driftsäkra skulle jag säga:) pluss att de är bränslesnåla:) och dessutom mycket lättare och roligare än sina fyrtakt konkurrenter :)

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Har en Renegade 600sdi -06 som rullat 1700mil(jag har bara hunnit köra några få mil, köpt i vinter:)). Kolvar och cyllar byttes vid 1200mil, så det känns ju inte helt fel med kvaliteten tycker jag om den maskinellt håller så bra.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad ska du ha den till?

Vill du ha lång/kort

Dubbeldyna?

Kanske en Crossfire skulle kunna vara något?

Switchback?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
samurai: Köp en Renegade om du är sugen, en fantastisk modell! Skicket är som vanligt helt avgörande hur den kommer att hålla ihop. F.Ö så är motorn i din skoter också en sk serie 3 motor och skulle således kunna ha bekymmer med packboxar med för lite fett i.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker absolut du skall köpa dig en Renegade, har inte så mycket erfarenhet av dem (150mil 800 e-tec och 100mil 600 e-tec).

Alla tillverkare har mer eller mindre bra skotrar, det är mestadels användningen som begränsar livslängden.

Men känns det i magen att bara trycka på start-knappen och åka så klanske en 1200a skulle vara nått för dig? Går nästan exakt lika som min 800 e-tec, 800 lite rappare men 1200an har massvis med pulver kvar för högre farter. Oljebytet är väl inte allt för smidigt men vi gör det ju årsvis så är inget man går och gruvar sig för någon längre tid :)

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
samurai: Köp en Renegade om du är sugen, en fantastisk modell! Skicket är som vanligt helt avgörande hur den kommer att hålla ihop. F.Ö så är motorn i din skoter också en sk serie 3 motor och skulle således kunna ha bekymmer med packboxar med för lite fett i.
Hur smöjer man det då ?

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Vad ska du ha den till?

Vill du ha lång/kort

Dubbeldyna?

Kanske en Crossfire skulle kunna vara något?

Switchback?
Jag titta de på renegade för en kund på mitt jobb sa att han hade dubbelduna som man kunde klicka dit typ sa han, o han var nöjd
Jag åker väl mest led,lite utanför när jag är själv o tänkte coolt att man kan ta bort den när man är själv
Kolla först på arctic cat 660 t men en vän sa att den får jag inte loss om jag fastnar och så är ju renegaden så jävla snygg
Ps vilket år började dom med det svarta chassit

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Tack för all hjälp allihopa jag får väl fundera vidare på någon renegade 600 eller kanske en 1200 hahablir väl lite saftig i försäkring bara
Vilken årsmodell tycker ni man saka ha 05-13
600sdi eller 600 etec vad är skillnaden hur mycket den drar skiter jag i dä skä kösta pänge nä man ha roligt säger vi i borlänge

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hallo allihopa jag registrerade mig igår varför står det att mitt ämne nsugen på ny skoter under skidoo märkesforum är flyttad jag ser inga visningar och svar som på alla andra trådar har ?