Långtouring

Snetramp

Medlem
14 jan 2013
14
0
1
Úmää
Nu börjar det för mig, som för så många andra rycka i skoterbytartarmen.

Saken är den att jag mer och mer börjat åka längre touringsvängar med övernattningar så jag skulle vilja ha förslag på och tankar kring vad som kan tänkas passa.
Utöver långsvängarna så skall även skotern fungera hjälpligt i lössnö, men eftersom jag bor vid kusten är det inga lodräta fjällsidor som behöver forceras. Räckvidd och driftsäkerheten står högt på priolistan, vill hellre åka än skruva då säsongen är tillräckligt kort ändå. Skjutsmöjlighet är ett plus men absolut inget krav, detta kommer dock endast att utnyttjas sporadiskt.

Kör idag en venture mp, saknar lite drag i motorn.

Några ideer:
Nytro TTX/XTX - Kanske det som känns intressantast i dagsläget, lite dåligt med lastkapacitet och tung skoter dock.
Ranger 49 600 E-tec - Fina packmöjligheter, men det är en tvåtaktare :unsure: tycker även att det känns lite arbetsmässigt och lämnar lite utrymme för bus.
Venture RS - Känns väl mycket som kontinentkryssare utan möjligheter för bus och skoj, dessutom lär det väl vara kört om men fastnar i snön.
Switchback PRO 6/800 - Häftig skoter som lär tillfredsställa busbehovet, men det är ju en tvåtaktare :unsure:

Budget, ja den är väl skapligt tilltagen. Brukar köpa skotrar som är nåt år gamla och där den värsta värdeminskningen är gjord.

Spåna på och kom med förslag!!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fyrtaktare känns väl som en förutsättning idag. Du kan prova RS Venture TF, den har lite mer matta (384cm med flip) och är bättre än vad man tror i snö även om det absolut inte är en klättrare eller "crosskoter". Skall man åka långt är servostyrning guld värt, man åker med helt avslappnade armar på hård slagig led... Jag kör min gamla Venture 700 rätt bra i djupsnö med längre bättre matta och bredare skidor.

Annars känns en Skidoo/Lynx med 1200-an och lång matta intressant, men räkna inte med samma kvalitet och problemfrihet på sikt (dock bättre i snö). Väsentligt lättare men kallare att sitta på... och glapp i DESS-kontakten verkar vara standard.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Glapp i Dess-kontakten?

Alla jag kör med har Ski-doo, flera på jobbet har Ski-doo! jag sitter på Ski-dooforumet 24/7 och du säger att glappande Dess är standard!?!?

Jag har aldrig varit med om eller ens hört om det problemet förr..

Man kan få vicka på dess då man startar skotern men det är ett lågt pris att betala för att ha ett stöldlås värt namnet.
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag hade tittat närmare på swb pro, släng på en större ruta så slipper du frysa. Känns riktigt fin på led och fungerar säkerligen i lössnö. Om du kan tänka dig en tvåtaktare altså :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Glapp i Dess-kontakten?

Alla jag kör med har Ski-doo, flera på jobbet har Ski-doo! jag sitter på Ski-dooforumet 24/7 och du säger att glappande Dess är standard!?!?

Jag har aldrig varit med om eller ens hört om det problemet förr..

Man kan få vicka på dess då man startar skotern men det är ett lågt pris att betala för att ha ett stöldlås värt namnet.
Precis det jag menar. :) Irriterande men som du säger är det ett stöldskydd som faktiskt funkar.
Jag har aldrig ens hört talas om en DESS som inte behöver handpåläggning för att funka.
 

Snetramp

Medlem
14 jan 2013
14
0
1
Úmää
Lite ny input efter att under en fjällvecka testat några olika maskiner, det kan sammanfattas: ALDRIG MERA TVÅTAKT, iaf. inte för mig. För många andra passar det säkert men inte för mig.

Har polaris inga funderingar på 4t i en switchback PRO-r, en sån i adventure utförande hade passat mig perfekt.

Någon som har känsla för vad en brp 1200 väger i olika utföranden?

Artics cross-tour verkar ganska häftig också....

Vilka I-landsproblem man har :bigsmile:
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
lite input om nytron.

- xtx har ingen tunnelkylare (ttx har fått den tror jag)
- Lite svampig dyna fram tills -11 eller när det nu var dom uppdaterade den.
- xtx har högt skidtryck, går att justera men det finns skotrar som svänger lättare.

+ allt annat som motor,förbrukning,stötdämpare,hållbarhet, finish osv osv.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har Venture RS TF och det är ju en skoter som passar bäst på led. Jag har inte kört fast ännu men har upptäckt att flipp-up funktionen gör att om maskinen har svårt att ta sig framåt går det ofta att backa lite och ta sats. Har vält sidledes med den i en kraftig slänt i skogen och då gick det inte att ensam få den på rätt köl. Medelförbrukning på led med skjuts och fullastad pulka har jag mätt till 1.8 l/m. Förvånandsvärt pigg, betydligt piggare än Venture 600 som jag hade tidigare. Förvaringsfacket upplevs stort men det räcker inte långt om man har lite saker med sig. Jag har köpt till väskor.