Boggieinställning res/mindre res

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Har en assault och dom reser ju rätt mkt, hur görs för att få mindre res och tvärt om. Den är lös bak, rätt lösa balataremmar men främre boggiedämpare är hård. Får man ner skidorna om man släpper på den?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
För få mindre res ska du...
Spänna balataremmen max, hård bakre boggiedämpare och lös främre och för att få res gör du bara motsatsen:)

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
För få mindre res ska du...
Spänna balataremmen max, hård bakre boggiedämpare och lös främre och för att få res gör du bara motsatsen:)

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Ja, men om säger nu att jag vill ha res.
Släpper balatarem och spänner boggiedämpare fram, då blir ju remmen spänd iaf?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har en assault och dom reser ju rätt mkt, hur görs för att få mindre res och tvärt om. Den är lös bak, rätt lösa balataremmar men främre boggiedämpare är hård. Får man ner skidorna om man släpper på den?
Låter som du har klockrena inställningar för tok-res , hehe.

Testa släpp på främre dämparen och lite hårdare i bak så går den nog bättre i lös-kallpuder.

Ja, men om säger nu att jag vill ha res.
Släpper balatarem och spänner boggiedämpare fram, då blir ju remmen spänd iaf?
Aha, men reser den dålig med inställningarna du har nu då? Skaffa längre rem och spänn främre mer och lossa ännu mer på den bak (om det nu går då, fjädern skall ju inte skramla och vara lös)

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Vågar man ha längre remmar då så inte slidsen går genom mattan? Var får man tag på de i sånna fall?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
10-66.. 160/260 sekundärfjäder så kommer armarna dina bli både långa och fina...
Alt en 180/340 prim fjäder.. Men då kan du behålla 68g

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Får man fråga varför du vill ha en lång maskin som reser?
Visst vill man att den ska kunna lyfta skidorna över någon kvist eller bäck...
Men jag blir bara förbannad om jag missar en linje för att jag måste ta om gasen eller det faktum att man inte ser framåt när maskinen står rätt upp

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
Har spänt främre boggiedämpare nu och visst lite lättare går skidorna upp men nu är dom på spändaste och då är balataremarna spända och de går ej att lossa mer. Har förresten slp pp skidor på nu, har dom inverkan på skidtryck/res?

A

AssaultRMK

Först skriver du att din Assault reser för mycket och vill åtgärda det. Sen ställer du in den så att den får ändå mindre skidtryck och reser ännu mera och därefter skriver yttligare en tråd om att du har för högt skidtryck.

Vad är det du vill åstadkomma med den maskin egentligen??

halle92

Välkänd medlem
21 aug 2012
480
1
16
ursäkta om de vart sulligt, skulle höra med andra vart dom gjort för att få mindre skidtryck därmed mer res. Sen skrev jag egentligen aldrig att min reste så mkt, ville ha koll på hur den uppför sig vid olika inställningar. Men ja jag vill ha mer skidlyft