600 sdi konstiga problem, databox som spökar???

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Hej! Kan det vara databoxen som får fel signaler eller något? Skotern börjar avgassmälla och blöddra vid 4-5000rpm när skotern är varm. Det låter ungefär som att det är en varvtalsregulator eller nått som gör att man inte kan varva över 5000rpm. Motorlampan blinkar EJ!

Jag har bytt batteri,bytt vattentempgivare,bytt stator,bytt tändstift,bytt tändspolen,kollat tändhattar,kollat kompen (10kg på båda när den är varm),rengjort bränslefiltret som sitter på bränslepumpen, mätt avgastempgivare.

Har bökat med detta fel nu i cirka 1 måndag utan resultat, tacksam för svar!!!

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Har exakt samma skit med min. Precis samma varvtal. Pratade med en på ski-doo. Han trodde på kolvar eller spridarna. Men har svårt att se kolvarna som felet :p

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Jag skulle gissa på att spridarna eller någon av dom har gett upp. Prova göra rent dom med 50/50 spridarrengörning och bensin. Det ska iaf jag göra. Avgassmällar tyder väl på för dåligt med bränsle eller för mycket i vissa fall.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Vad är det för årsmodell. Har du mätt hur mycket den laddar?

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Jag var ut och testade köra skotern idag, jag har satt i lite injector cleaner i tanken. Jag körde på lugna varv (4000-6000rpm) i cirka 10 minuter sedan när jag skulle varva ur den helt så börjar den avgassmälla och blöddra igen. Stiften är kolsvarta och är lite blöta.

Henka023

Ny medlem
1 feb 2013
2
0
1
hade liknande fel på en xtrim, då var det bränslepumpen i tanken som tappade tryck under belastning

Norenfalk

Välkänd medlem
1 feb 2011
168
0
6
Ludvika
Sprickor i insugsgummina? Åk INTE om den går som ett lass skit. Är det spridarna nyper den snart och det vill ju ingen. Jag vägrar belasta min pga detta. Märks direkt om den går som ett lass skit

skotersimon

Välkänd medlem
26 okt 2010
108
0
6
Kan med glädje berätta att problemet är löst nu, triggern som sitter vid svänghjulet hade kabelbrott i en utav kablarna, monterade en ny trigger och den har funkat klockrent efter detta! :D Tack ändå för alla svar!