Tjocklek på cylinderfotspackning

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Har köpt den här satsen till renoveringen av motorn.
http://www.skoterdelen.com/packningar-ski-doo-800-p-19406-c-1705.aspx

Men vilken tjocklek ska jag ha på cylinderfotspackningen? Finns tre olika, vet inte hur tjocka dom är dock.
Motorn i fråga är en rotax 800 2005a
Har inte kvar den gamla packningen heller så kan inte kolla på den :(


Edit: Kanske kör på den tjockaste för att få lite lägre komp, så får man experimentera med det nästa säsong?
 
Last edited:
Reactions: Eren.k

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
lär knappast märkas i rövdynon. jag gjorde samma sak. monterade den grövsta. voila!
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Nja det gör de väl inte riktigt.
Men vad säger någon annan?
Ska man slänga på den grövsta? Kompet sjunker ju lite men det kan ju inte vara något som märkt direkt mycket. Kanske lite sämre gassvar men kan inte vara mycket till skillnad?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
867
113
Kramfors
Om du mont den grövsta kan du säkrare köra 95okt och det blir några få extra hk på toppvarv.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Om man snackar cylinderfotspackning så påverkas väl portningen också. Men hur tjock blir denna grova packningen?

Har aldrig haft en packning själv som vart över 1,10 mm i mina motorer, iof så har jag alltid tillverkat och skurit ut mina egna också. En packning som är 1,25 mm och andra 1 mm kan inte skillnaden bli stor där emellan, effekten varken höjs eller sänks, inte mer än 0,01 hk kan jag nog nästan garantera. För att man drar ju ner cylindern så jäkla bastant i blocket så att det dras ihop ganska så ordentligt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Om man snackar cylinderfotspackning så påverkas väl portningen också. Men hur tjock blir denna grova packningen?

Har aldrig haft en packning själv som vart över 1,10 mm i mina motorer, iof så har jag alltid tillverkat och skurit ut mina egna också. En packning som är 1,25 mm och andra 1 mm kan inte skillnaden bli stor där emellan, effekten varken höjs eller sänks, inte mer än 0,01 hk kan jag nog nästan garantera. För att man drar ju ner cylindern så jäkla bastant i blocket så att det dras ihop ganska så ordentligt.

en skillnad på 0.25 mm är en rejäl skillnad , varje tiondel i det nämda motorn är en volymändring på över 0,5 cc , kompression går tex från 12,7:1 till 13,17:1 med - + 0,25 mm på deckhöjden vilket jag kan garantera kan vara skillnaden mellan en motor som går perfekt eller rasar direkt ..
och på squsihmåttet är det nästan änn värre ........
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
867
113
Kramfors
en skillnad på 0.25 mm är en rejäl skillnad , varje tiondel i det nämda motorn är en volymändring på över 0,5 cc , kompression går tex från 12,7:1 till 13,17:1 med - + 0,25 mm på deckhöjden vilket jag kan garantera kan vara skillnaden mellan en motor som går perfekt eller rasar direkt ..
och på squsihmåttet är det nästan änn värre ........
Nu har du räknat för fort/ fel. 0,5cc som det mycket riktigt blir med 0,25 grövre eller lägre packning ger bara ca 5 enheter högre7lägre statiskt kompförhållande på en 800cc motor.

Räknat på ena cylindern a 400cc + 36cc lock = 12,1-1 i komp-f. Sätter man då dit en 0,25 tjockare packning blir det 400cc+ 36,5cc = 11,9-1 . No big deal med andra ord.

Däremot 1 mm grövre packning blir runt 1 enhet grovt räknat o
och kan ställa till det med gången. Då bör man justera in topplocket typ svarva ner det 1mm för att få rätt komp-f.
 
Reactions: Eren.k

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Har lagt den tjockaste packningen så man får se hur den går när jag får igång den.
Går den allt för taskigt får man lyfta cyllarna och lägga en mindre eller något.
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
själv så fick jag tag i den tunnaste cylinderfotspackningen nåt jag gjorde med kolv byten snubben sa att min ska göra från 8,500rpm till 8,700rpm för jag sänkte på kanalerna? inget han nämnde direkt om kompressionen, har inte dock inte märkt nån skillnad alls :/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
867
113
Kramfors
själv så fick jag tag i den tunnaste cylinderfotspackningen nåt jag gjorde med kolv byten snubben sa att min ska göra från 8,500rpm till 8,700rpm för jag sänkte på kanalerna? inget han nämnde direkt om kompressionen, har inte dock inte märkt nån skillnad alls :/
Han tänkte fel väg. Om man sänker cylindern minska porttiden och kompförhållandet ökar. Det blir mer råstark på lägre varv.

Men med bara med 0,5mm packning hit eller dit känner man inte av i baken ivf och behöver inte höja/sänka slutvarvet
 

krinkles

Aktiv medlem
30 jan 2013
84
0
6
norrbotten
Han tänkte fel väg. Om man sänker cylindern minska porttiden och kompförhållandet ökar. Det blir mer råstark på lägre varv.

Men med bara med 0,5mm packning hit eller dit känner man inte av i baken ivf och behöver inte höja/sänka slutvarvet
de va som fan :O