Polis varnar för "dödslek"

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
What? "Skotern ska användas till det skotern är till för! Att transportera folk!" Ehe? :weird:

Jo, grundidén med en skoter va att man skulle kunna ta sig fram på snön och arbeta med skotern, eller hur?
(rätta mig gärna om jag har fel) Men idag är det väl en touringmaskin och en arbetsmaskin med olika CC från varje märke? Resten av skotrarna är ju tillverkade för just sport och lek.
Skulle tillverkarna ha råd att sluta tillverka allt annat än touringmaskiner och arbetsskotrar? :blink1:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Skulle tillverkarna ha råd att sluta tillverka allt annat än touringmaskiner och arbetsskotrar? :blink1:
Men det är ju bara Sverige som är bakom flötet!
Tror ingen tillverkare förutom möjligen lynx skulle gå omkull om så Sverige helt slutade sälja skotrar.

Sverige är som i alla andra sammanhang en piss i mississippi!
I all denna klimathysteri tex så tror Sverige att dom ska rädda världen med alla dessa klimatskatter på bränslen och andra utsläpp trots att vi är så små att det inte ens skulle märkas globalt om vi stängde alla fabriker och ställde undan vartenda fordon i hela landet!

En konstig form av hybris..

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Är bara som vanligt i Sverige, hybris och hysteri.

På premisserna att det bara är lek kan de ju även förbjuda saker som enduro, MX, gatuhojar som går fortare än 120km/h, båtar som går fortare än 20 knop, sportfiske etc.

Är man mer specifik och pratar just lavinfara så bör man ju då förbjuda även extremskidåkning/snowboardåkning, det är även det "bara på lek" och man borde bara bedriva det i pister.

Debatten borde snarare vara om att det är dags att vi skoteråkare kommer ifatt t.ex. just extremskidåkarna vad det gäller att utbilda oss själva och ha rätt utrustning. Känns som att vi är minst 10-15 år efter dem i det avseendet. Utvecklingen av maskinerna har gått fortare än att vårt vett hunnit hänga med (jag har själv inte lavinutbildning men planerar starkt att skaffa inför nästa säsong).

Men nu handlar det om snöskoter och då blir debatten alltid vriden åt samma håll.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det kommer ständigt "Lösningar" på "Skotereländet" från dom som inte kör snöskoter själva.

Tycker "Leafo" träffade helt rätt i det han beskriver i sin text.

Givetvis så kommer snöskoterförare (och skidåkare) att hamna i laviner, även om vi förbjuder "Lek" och inför effektbegränsningar på snöskotrar. Det är ju bara att vrida klockan tillbaka några årtionden, i tider med snöskotrar på max 50-60 hk, och med fjädring och "Handling" som inte inbjöd till några större hastigheter, då var det ju samma snack, från dom som inte körde snöskoter själva.

Det kommer alltid finnas folk som vill testa begränsningar på bilar, motorcyklar, båtar OCH snöskotrar. Om vi pratar Snöskoter är det ingen nyhet att man vill ta ut gränserna.
- Körning i t.ex fjällslutningar kommer alltid förekomma, bättre med information-utbildning än förbud.
- I takt med att fler och fler kör snöskoter, så kommer givetvis fler att hamna i laviner.
- Bra att man kan ta hjälp av hjälmkameror etc. och visa hur verkligheten ser ut, för dom som aldrig ens sett en lavin.
- Viktigt att det går att få göra detta lagligt fortsättningsvis, men med förutsättningar på största möjliga säkerhet.
- Förbud leder till tvärtom, folk kommer ändå att testa i skymundan. Och att försäljning av säkerhetsutrustning kanske till och med kommer att ifrågasätts.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det är kanske dags att förbjuda allt som är kul...
tex heminredning och nyårsfirande, då de flesta olyckor faktiskt händer i hemmet!

eller varför inte förbjuda shopping då det överkonsumeras och leder till psykisk ohälsa!

och varför ska vi jobba med alla dessa arbetsplatsolyckor! anskrämligt minst sagt!! näe, lås in alla i vaderade rum så vi inte gör oss illa!!

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hur långt har detta börja gå nu när dom varnar för just "dödslek". Polisen i klippet vill förbjuda allt som har med lek med skoter att göra och vill bara att man ska ha det för att transportera folk istället.

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/olyckor/article16507846.ab
Det finns så många människor som anser att just dom prenumererar på sanningen som dessutom ska gälla alla andra. I Sverige har vi en stark tradition av just det. Jag tror dom kallar sig Socialdemokrater eller nåt. Visst jag har åxå åsikter om highmarking men vill folk hålla på låt dom då göra det.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Tycker vi förbjuder godis/läsk/skräpmat du kan ju bli fet och dö av det eller varför inte tobak och alkohol, det dödar långt fler än nöjesåkning med skoter gör. Känns trist när man ger sånt här utrymme i media. Skulle kännas bättre om dom kom med några konstruktiva tipps istället om hur man bäst räddar sin polare eller vad man som snöskoter åkare bör ha med sig för utrustning.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jag minns att jag alltid fick skavsår på tummarna av längdskidåkning så jag vill om möjligt lägga in en önskan om förbud för dessa dödsleksaker.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nu uttalades det väl ändå, i ärlighetens namn, inte om förbud av skoter. Polisen nämnde ordet lek och där menade han nog huvudlös lek på olämpliga ställen. Och jag tror de flesta håller med om att det finns en del idioter som kör först och tänker först när det är försent. Det gäller såväl denna typ av åkning likaväl som röjåka på hyggen/plantsatt mark och åkrar.

Någon skrev om extremskidåkarna med all rätt. De ställer också till med många laviner, på grund av att idioter inte planerar var det är säkert att åka.

Man ska också vara medveten om att en lavin ofta ställer till med höga räddningskostnader och kan medföra stora tragedier i många familjer.

Men för de som är intresserade av den här typen av åkning, fortsätt gärna med det men tänk efter innan, kolla var det är lavinfara så slipper det bli uppmärksamhet i media. Uppmärksamhet som missgynnar hela skoterfolket.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Kostnader för lavinsök i glesbyggden kontra vad varje individ i storstaden kostar är en piss i Missisippi. Roine menar att vi ska använda skotern för att färdas säger han. Han ska ge f-n i vad jag eller andra använder skotern till.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, Roine ska eller får inte ge fan i om du använder skotern till att starta laviner. Det skulle ju kunna tänkas att ett par-tre oskyldiga barnfamiljer längre ner i dalen går åt i lavinen som startats av obetänksam skoterförare-eller extremskidåkare.

Jag vet att när skidåkare som kört offpist och startat laviner så är inte räddningstjänst och polis speciellt muntra heller.

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
He He ja längskidåkning är farligt jag har fått pjäxskav av det.
Jag minns att jag alltid fick skavsår på tummarna av längdskidåkning så jag vill om möjligt lägga in en önskan om förbud för dessa dödsleksaker.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Vi med skotrar betalar nog X antal 10000 kr mer per år i skatter mer än en skidåkare,så om det kostar att leta en skoteråkare så är den insatsen betald flera gånger om!

En ny skoter för 140k + 10k i soppa + 5k i försäkring + alla tillbehör,service,kläder osv ger ganska många skattekronor in för staten så vi har minsann betalat för oss när olyckor hände så det kan dom inte gnälla på!!

Konstigt att det aldrig tala om idiotisk lek när offpistskidåkarna kör i branter och drar laviner!
Man börjar vara helvetes less den överdrivet negativa kritiken mot skotrar!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Pengar och pengar, det är inte allt här i världen. Värre är väl om folk omkommer.

Som jag skrev här ovan:
Det skulle ju kunna tänkas att ett par-tre oskyldiga barnfamiljer längre ner i dalen går åt i lavinen som startats av obetänksam skoterförare-eller extremskidåkare.
Och jag minns att extremskidåkarna fick det jäkligt hett om öronen när det var några nötter som drog igång stor lavin i Sälenfjällen för några år sedan. Så nog får dom sin beskärda del alltid.

Men för att inte ge massmedia och skoterhatare ved till brasan, gäller det ju faktiskt att använda skallen. Att ett helt gäng skotrar eldar på i samma sluttning, kanske t.om. i en sydsluttning är ju synnerligen galet. En lavin är med stor sannolikhet i vardande.

Och nej, jag är inte surgubbe. Det stora flertalet som kör denna typ av körning råkar inte ut för detta. Kanske beroende på att de kalkylerar riskerna bättre, en gnutta tur och förståelse för hur laviner uppstår och funkar.

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Ta och läs kommentarerna på tidningarnas sajter när det har hänt skoterolyckor! Alla jävla moraltanter skriker ju rakt ut att det kostar dom pengar med "alla" skoterolyckor!

Jo det är mycket som KAN hända,men nu är det ju inte särskilt ofta det omkommer någon i sverige med tanke på hur många maskiner det finns.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Fan.. tycker man skall införa samma regler i sverige som i alperna.. den som medvetet utsätter sej för faran och som sen behöver undsättnin betalar hela skiten. Helikoptrar. Räddningsmanskap.. varför i hela friden ska det tas av skattemedel till någons kalkylerade risk..
Jag har klättrat i berg i 20år kört skoter i extrema miljöer de senaste 15 åren så jag tänker alltid efter en gång extra innan jag kastar mej ut för någon lattjo linje!
Sen är det ju så att räddningsmanskapet utsätter sej för livsfara då de skall undsätta oss daredevils.. minns när F21 röck ut för att rädda några strandsatta klättrare på kaskasapakte... snubbarna hade typ 50års bergsvana.. piloten lämnade två små barn efter sej.... är det riktigt rätt!?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En snabbsök för Sverige ger vid hand för "Alpin Skidåkning"
http://www.skadad.se/Idrott/Alpin-skidakning/

I Sverige förekommer ca 20 000 skador årligen vid alpin utförsåkning
. Skadebilden vid utförsåkning har förändrats under de senaste decennierna pga förändrad åkstil och utvecklad utrustning. Antalet benbrott har kraftigt reducerats medans antalet knäskador numera står för en tredjedel av skidskadorna. Knäskadorna uppkommer oftast till följd av vridvåld i knät då skidan på något sätt skär fast. De två allvarligaste knäskadorna är där något av knäts ledband går sönder antingen, det inre ledbandet eller det främre korsbandet. Dessa skador kan också vara kombinerade med skador på inre eller yttre menisken.

Nu är ju detta inte hela sanningen då graderingen "tvungen att uppsöka akutsjukvård" saknas, å andra sidan bygger statistiken för snöskoterolyckor med personskadeutfall i stort sett på tidningsrubriker utan egentlig saklig grund!!!!!

Å andra sidan så skadas 40-50 000 årligen vid trädgårdsarbete....... så allt måste sättas i sitt eget sammanhang...