80 % ledkörning, Apex eller Nytro?

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Någon som haft både en apex och nytro och kan förklara skillnaden mellan modellerna beträffande körning på gropig led, snäva skogsspår eller friåkning utanför leden?

Själv kör jag till 80 % på skoterlederna (som oftas är gropiga ju). Passar en apex eller nytro bäst då?
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Vipern ser ut som en nödlösning med artic-chassiet. 180 graders böj på avgasröret för att få dit motorn?
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Sett att många hänger upp sig på den där böjen. Ni inser väl att det knappast har något betydelse? Dessutom är det ni ser en förserie
 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Det är väl ett bra sätt att få lite avkylning av avgassystemet. Om det är effektförlust man är orolig över så måste det väl vara marginellt som går förlorat i en sådan böj. Det kanske någon påläst kan förklara hur många procents effektförlust det blir ?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Titta under huven på valfri skoter och se om det är någon som har en böj på avgassystemet. Kan hända att det finns nån maskin me det :)
 

Tobbe_Nytro

Välkänd medlem
6 jan 2011
108
0
6
Luleå
Precis :)
Alternativet är väl som på Nytron men då blir det ju en så liten volym på tanken !
Och mycket isbildning i tunneln..
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Apex är riktigt skön att köra när det är fin å slät led, men börjar det guppa på samtidigt som tempot ökar så nytro. Ska jag vara ärlig så är nog vipern bäst på led TROR jag (har inte kört vipern ännu) men du verkade lagomt road av yamacaten så då hade jag valt en nytro.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Apex har absolut inget dåligt chassi för led, alldeles särskilt inte om den har rätt inställda Öhlinare. Vikten är ett mindre problem om balansen är god och såväl styrning som broms och fjädring är mycket förtroendeingivande vid ledkörning. Som på räls och motorn är helt fantastisk med inte bara hög effekt utan även brett register och trevligt ljud. Det är ingen crossmaskin men tro inte att det är dålig fjädring för det.
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
åker själv apex xtx 2013.... grymt nöjd måste ja säga! kör du mest led så tycker ja du ska köpa en apex....var själv inne på en nytro oxå först... å har inte ångrat en sekund att ja köpte apex:en.. visst den är tyngre men kör du mkt led så är de inget som du kommer märka spec mkt utav... ja gör de iaf inte. har åxå provkört nytron å tar min apex alla dagar före en nytro... bara öset i motorn å ljudet på apex räcker ju ;) sen om du tar en xtx så gör den inte alls bort sig utanför leden heller kan ja säga..
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Tack för svaren! Hur är apexen om man vill stå att köra? Får man fram fötterna tillräckligt?
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
man står helt okej även om man kanske står något bättre på nytron då den är lite mer anpassad för sånt! själv känner ja inte behovet av att stå såå himla ofta.... funkar bra ändå....är man lång så kan en styrhöjare nog va en bra ide ...sitter ju en org men den är väl inte så värst hög... men för mig så funkar den bra då ja är rätt kort...
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om jag inte minns helt fel så var Apex XTX snabbare än Nytro TTX på både den långsamma och snabba sträckan i Snowriders BLS-test.
 

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
dock så måste ja säga att nytro ttx me öhlins va en grymt skön skoter! dock saknar ma draget rån apexen! men de kommer en apex ttx till nästa säsong såg ja :)