Motorproblem med SRV 540 -84

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er!
Har köpt en SRV -84 till frugan med ”740” mil på mätaren och få ägare.

Detta är min första ”Yamma” och den har alltid varit en våt pojkdröm sedan jag var liten grabb då de kom ut på markandenJ!
Maskinen är fin och hel. Har precis bytt fläkten (vår något blad borta), nya stift och rengjort primärvariatorn (gick lite trögt).
Efter översynen testade jag den och blev mycket positivt överaskad! Kändes OK och 100 km/h small bara till…
Nu till min fråga; vi skulle ut igår i vinvädret och grilla, frugan var supernöjd med pärlan.
Hon klagade dock att den gick lite klent mot slutet… Jag tänkte att den blivit lite sur, så jag tog ut sen på isen och laddade iväg ca. 300m på full gas. Märkte att den hade svårt att varva ut riktigt, så jag stannade och hörde då att motorn lät helt annorlunda. Körde försiktigt tillbaka och den kändes nästan helt orkeslös. Så det blev släpvagn hem. SurtL!
Monterade lös fläktkåpan och ser att det är en massa oförbränt bränsleklägg under grenröret. När jag köpte den låg kompen på båda cyl på 7,5, men nu var den cylindern närmast fläkten nere på 3 och den andra oförändrad på 7,5. Tror att det kan vara cylinderfotspackningen. Om det är den som är trasig, ska man byta båda eller bara den som är trasig? Kan tillägga att motorn startar, men går kasst samt att man hör ett ”floff-ljud” när man drar i startsnöret. Har aldrig skruvat i dessa maskiner, är det lätt att byta och ska jag passa på å byta toppackningarna och fler saker när man ändå tar isär (vanliga fel på dessa gamla maskiner)?
Tacksam för svarJ!/ Martin
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
150
63
Säfsen
kan vara så att den har skurit,lyft av cylindern som har minst komp och kolla,
Grattis till en kanonrolig veteranskoter.
Det är inte cylinderfotspackningen. Iallafall inte som ger ett lågt komp, eftersom den tätar mot vevhuset och inte mot förbränningsrummet. Har du tur så är det bara topplockspackningen, men tyvärr så har du nog fått ett besök av kolvhäxan. Gissar att du fått ett hål i kolven.

Turligt nog så verkar det inte som att kolven nypit fast i cylindern, så förhoppningsvis har du inte massa aluminium på cylinderväggarna. Ett kolvbyte är enkelt och inte dyrt heller. Passa på att byta kolvbultslager på båda cylindrarna när du ändå lyfter cylindrarna.

Är det kolvras, så måste du söka orsaken. Mager bränsleblandning är troligast.
Nu kan din teori om cylinderfotspackningen vara riktig, men om ingen har lyft cylindrarna nyligen så tror jag inte riktigt på det. Är mera troligt att det är vevaxelns packbox som gett upp eller att du har en spricka i vakumslangen till bränslepumpen, så att den drar tjuvluft där.

Lycka till med reparationerna. Håll oss informerade om hur det går och vad som är fel.

Mvh Robban.
 

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för svaren:)!
Tog bort fläktkåpan och topplocken på båda cylindrarna för att vara säker och på den cyl. som val låg på kompen, så hade var packningen veck i bakkant. Dock tan tilläggas att alla (på båda) satt muttrarna väldigt löst, knappt att jag behövde verktyg?! Båda förbränningsrummen och cylindrarna var mycet fina, inga tecken på gamla fel. Båda stiften har hela tiden varit bruna och fina.
Ska imorgon ändå för säkerehetsskull ta bort cyllarna och byta samtliga packningar, så jag vet att allt är OK. Återkommer med resultatet.
Hälsningar!/ Martin
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.185
150
63
Säfsen
Den passar nog -84 till -91.
Men passar delvis även -80 till -84 också förutom insugspackningarna för de första årsmodellerna har mindre reedkorgar än -84 till -91.