Hej på er!
Har köpt en SRV -84 till frugan med ”740” mil på mätaren och få ägare.
Detta är min första ”Yamma” och den har alltid varit en våt pojkdröm sedan jag var liten grabb då de kom ut på markandenJ!
Maskinen är fin och hel. Har precis bytt fläkten (vår något blad borta), nya stift och rengjort primärvariatorn (gick lite trögt).
Efter översynen testade jag den och blev mycket positivt överaskad! Kändes OK och 100 km/h small bara till…
Nu till min fråga; vi skulle ut igår i vinvädret och grilla, frugan var supernöjd med pärlan.
Hon klagade dock att den gick lite klent mot slutet… Jag tänkte att den blivit lite sur, så jag tog ut sen på isen och laddade iväg ca. 300m på full gas. Märkte att den hade svårt att varva ut riktigt, så jag stannade och hörde då att motorn lät helt annorlunda. Körde försiktigt tillbaka och den kändes nästan helt orkeslös. Så det blev släpvagn hem. SurtL!
Monterade lös fläktkåpan och ser att det är en massa oförbränt bränsleklägg under grenröret. När jag köpte den låg kompen på båda cyl på 7,5, men nu var den cylindern närmast fläkten nere på 3 och den andra oförändrad på 7,5. Tror att det kan vara cylinderfotspackningen. Om det är den som är trasig, ska man byta båda eller bara den som är trasig? Kan tillägga att motorn startar, men går kasst samt att man hör ett ”floff-ljud” när man drar i startsnöret. Har aldrig skruvat i dessa maskiner, är det lätt att byta och ska jag passa på å byta toppackningarna och fler saker när man ändå tar isär (vanliga fel på dessa gamla maskiner)?
Tacksam för svarJ!/ Martin
Har köpt en SRV -84 till frugan med ”740” mil på mätaren och få ägare.
Detta är min första ”Yamma” och den har alltid varit en våt pojkdröm sedan jag var liten grabb då de kom ut på markandenJ!
Maskinen är fin och hel. Har precis bytt fläkten (vår något blad borta), nya stift och rengjort primärvariatorn (gick lite trögt).
Efter översynen testade jag den och blev mycket positivt överaskad! Kändes OK och 100 km/h small bara till…
Nu till min fråga; vi skulle ut igår i vinvädret och grilla, frugan var supernöjd med pärlan.
Hon klagade dock att den gick lite klent mot slutet… Jag tänkte att den blivit lite sur, så jag tog ut sen på isen och laddade iväg ca. 300m på full gas. Märkte att den hade svårt att varva ut riktigt, så jag stannade och hörde då att motorn lät helt annorlunda. Körde försiktigt tillbaka och den kändes nästan helt orkeslös. Så det blev släpvagn hem. SurtL!
Monterade lös fläktkåpan och ser att det är en massa oförbränt bränsleklägg under grenröret. När jag köpte den låg kompen på båda cyl på 7,5, men nu var den cylindern närmast fläkten nere på 3 och den andra oförändrad på 7,5. Tror att det kan vara cylinderfotspackningen. Om det är den som är trasig, ska man byta båda eller bara den som är trasig? Kan tillägga att motorn startar, men går kasst samt att man hör ett ”floff-ljud” när man drar i startsnöret. Har aldrig skruvat i dessa maskiner, är det lätt att byta och ska jag passa på å byta toppackningarna och fler saker när man ändå tar isär (vanliga fel på dessa gamla maskiner)?
Tacksam för svarJ!/ Martin