Fel i variatorn

ArcticCalle

Medlem
3 apr 2013
28
0
1
Hej!

Är ingen rutinerad skotermekaniker så frågar här om mitt problem:

Igår så var vi och köpte en ny rem till min Arctic Cat F7 -03 eftersom att den andra explodera, vi monterade den genom att lossa bulten vid sekundären men skivorna särade inte på sig. Vi monterade den genom att lyfta bakändan och snurra sekundären. Vi skruvade fast bulten och allt såg bra ut.

Sen när jag var ute idag och körde så tog inte gasen helt plötsligt. Så jag kollade variatorn och remmen var helt lös, plattorna vid säkundären hade då särat ifrån varandra. Då tog vi fram bult dragarn och skruvad fast den men skivorna kom inte närmare varandra.

Någon som har varit med om samma problem eller vet vad man ska göra ? :)

Tack på förhand!
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Kanske en dum fråga men har du kollat om remmen gör så att skivorna inte pressas ihop, lirka remmen uppåt så skivorna kan tryckas in.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Man ska inte skruva på nå skruvar för att byta rem på en såndär.. man trycker in den inre sekundärskivan med handkraft och lägger på remmen.
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Remmen är inte för kort då? Ja brukar kunna lägga dit den med handkraft.
Kika annars så rullarna är hela samt fjädern och variatorn ren så den inte fastnar.
Dålig linjering av variatorerna brukar kunna få remmen att fastna långt ner mellan skivorna också.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om du har stoppat den konade brickan på bulten fel väg så särar skivorna sig och kan inte gå ihop. Det är förövrigt så du gör när du ska sära på skivorna.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Man ska inte skruva på nå skruvar för att byta rem på en såndär.. man trycker in den inre sekundärskivan med handkraft och lägger på remmen.
Lättast är att trycka direkt på locket där rullarna sitter.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du har stoppat den konade brickan på bulten fel väg så särar skivorna sig och kan inte gå ihop. Det är förövrigt så du gör när du ska sära på skivorna.
Är du medveten om vilken skoter det gäller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja han sa ju f7. Iofs kanske just den årsmodellen har en annan lösning på att dela sekundären än alla andra på ac och då ber jag om ursäkt för ev missförstånd.
 

ArcticCalle

Medlem
3 apr 2013
28
0
1
Tack för alla svar! Vi har nu hittat felet och de var den bakre skivan som hade gått av i ett spänne, blir dyrt de här... vet ni vart man kan hitta någon billig sekundär variator ? :)
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Testa googla skoterskrotar, leta annonser på blocket, och gör en köpes tråd under köp & sälj här på forumet.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Det är stor skillnad på sekundärvariatorerna på F7 modelerna. 2003-2004 har likadana. 2005 är den första med Diamond drive låda så därför har den en annan sekundär. 2006 kom ytterligare en modell som ser likadan ut som 2005 men är lite större. Skillnaden för att byta rem är som natt och dag. På den gamla arctic sekundären som alla modeller har tar man tag i den lilla skivan och vrider den för hand och trycker in den för att dela skivorna. På den "nya" DD sekundären så tar man lös centrumbulten och vänder brickan för att sedan montera tillbaka bulten. När man gör detta så delas variatorskivorna på sig. And delar till dessa så finns det på dom flesta skoterskrotar. Ta med den gamla eller maila ett kort så löser dom det.
 

ArcticCalle

Medlem
3 apr 2013
28
0
1
Hoj. Det är stor skillnad på sekundärvariatorerna på F7 modelerna. 2003-2004 har likadana. 2005 är den första med Diamond drive låda så därför har den en annan sekundär. 2006 kom ytterligare en modell som ser likadan ut som 2005 men är lite större. Skillnaden för att byta rem är som natt och dag. På den gamla arctic sekundären som alla modeller har tar man tag i den lilla skivan och vrider den för hand och trycker in den för att dela skivorna. På den "nya" DD sekundären så tar man lös centrumbulten och vänder brickan för att sedan montera tillbaka bulten. När man gör detta så delas variatorskivorna på sig. And delar till dessa så finns det på dom flesta skoterskrotar. Ta med den gamla eller maila ett kort så löser dom det.
Okej tack! Jo det var de vi försökte på våran, dvs lossa bulten osv. men inget hände så vi testade med att lägga på remmen så gott vi kunde och sedan lyfta bakdelen och snurra fast den och då funkade det :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja han sa ju f7. Iofs kanske just den årsmodellen har en annan lösning på att dela sekundären än alla andra på ac och då ber jag om ursäkt för ev missförstånd.
I det stora hela är det väldigt få arctic som delar sekundären genom att skruva in bulten med distansen fel väg.

Att med handkraft dra isär skivorna har varit melodin i runt 43 år
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Jo på min gamla 81:a gör man så men nog trodde jag ac utvecklades snabbare än i 43 års intervaller.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. På alla Arctic med Diamond Drive låda vänder man bulten som vi diskuterat tidigare och dom andra vrider man för handkraft.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hoj. På alla Arctic med Diamond Drive låda vänder man bulten som vi diskuterat tidigare och dom andra vrider man för handkraft.
På min MY12, utan DD, vrider/trycker man inte med handkraft. Det går säkert, men det finns ett mycket smidigare sätt.
Mycket felaktig information och generalisering här i trådarna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2