dra lös variatorn med vatten/olja?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
har en liberty 900 2005.
såg på tuben att man kan dra lös variatorn med vatten.
fasst det va på en brp.
va till ÅF å hörde, dom sa att det är ett gammalt beprövat sätt.
Någon som har prövat det?
/Nisse

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Fungerar kalas, se till och linda tillräckligt mycket gängtejp kring bulten bara, man kan få testa sig fram några ggr beroende på hur hårt variatorn sitter. Men lämna gängorna längst utt på bultn olindade, så du får bulten på rätt gäng, och linda sen koniskt uppåt så funkar det bäst.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
ser på min bult nu. den har inte som brp med som 2 lägen på variatorn. då måste jag väll skaffa en större bullt som passar till dom där gängorna som är längre ut på variatorn? för annars så drar man ju bara på veven. är kass på förklarar men du kanske fattar?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
ser på min bult nu. den har inte som brp med som 2 lägen på variatorn. då måste jag väll skaffa en större bullt som passar till dom där gängorna som är längre ut på variatorn? för annars så drar man ju bara på veven. är kass på förklarar men du kanske fattar?
Du tänker precis rätt, du behöver dock inte avdragaren ifall du hittar en bult som passar i dom större gängorna.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Du tänker precis rätt, du behöver dock inte avdragaren ifall du hittar en bult som passar i dom större gängorna.
jo men genom det är nå amrikanskt skit tum helvette så vette fan vad man ska ha.. känns drygt att hitta nån som nästan passar sen blir det gängrens i allt....

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jo men genom det är nå amrikanskt skit tum helvette så vette fan vad man ska ha.. känns drygt att hitta nån som nästan passar sen blir det gängrens i allt....
har du en avdragare så behöver du ju inget vatten? men jävlas de mycke så häll i vatten och gänga in avdragarn med gängtejp och ställ ut skotern över natten (i minusgrader ;) ) parkera ingen ferrari på pto sidan bara!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Svänge förbi hos åf med motorn, i med avdragaren sen muttermaskin så pang var den lös :) Inte en krona kostade det heller.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
pang pang pang med det ena eller andra hammare mutterdragare mm är då inget jag vill använda mig av för den stackars veven.
Därför kör man med vatten/olja metoden även med avdragare eller bulten på tra.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
pang pang pang med det ena eller andra hammare mutterdragare mm är då inget jag vill använda mig av för den stackars veven.
Därför kör man med vatten/olja metoden även med avdragare eller bulten på tra.
tra har ju samma gäng på variatorn.
på polarisen så är det 2 olika.
det där med veven så är det ingen större fara. man gör det inte dagligen. samt att både åf och random mekaniker säger avdragare + värme + hammare = sant.

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
tra har ju samma gäng på variatorn.
på polarisen så är det 2 olika.
det där med veven så är det ingen större fara. man gör det inte dagligen. samt att både åf och random mekaniker säger avdragare + värme + hammare = sant.
jo tra har samma därför skrev jag bulten. ??
Å veven så om nån slår dig på käften bara ibland å inte dagligen så får du inga skador ??
vad åf och random mekaniker säger å gör skiter jag i utan jag vill vårda mina saker.
Men det är ju upp till dig vad du gör med din maskin men tycker du ska prova det jag skrev å se vad smidigt det funkar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Inga hammarslag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Om firman slog med hammare är det ingen seriös firma.

När man slår med hammare kommer kraften att tas upp av kulorna i lagren axiellt. Lager är inte tåliga för smällar axiellt så dem kan få permanenta skader och förkorta livslängde till endast någ timmes åkning!

Mutterpicka är gränsfall att köra med men om man håller variatorn spänd utåt en aning blir inte knackningen speciellt skadlig för kulorna/lagerbanor.-