Assault 10 + pc5 + fjällen = problem??

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Min broder lånade min assault som går riktigt bra på hemmaplan (kusten) han är nu någonstans kring hemavans fjällen och puttrar omkring. Han ringer till mig och säger att skotern stannar för honom och känns som att den nyper?

Vad kan problemet vara? pc5 justerar ju orginalsprutet men orginalsprutet i sin tur ska väl förändras vid rådande förhållande? kommer man till fjällen ska skotern själv ställa om sin mängd bensin/luft osv.

Kan man stänga av pc5an pröva köra med orginal sprutet trots att man kör med slp helsystem? läste någonstans att det kunde resultera i motorhaveri
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Bad han pröva köra med "etanolpluggen" urkopplad, liten men nästintill obetydlig skillnad.

Bad han även pröva dra ur och koppla tillbaka voltregulatorn, ingen skillnad
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Min broder lånade min assault som går riktigt bra på hemmaplan (kusten) han är nu någonstans kring hemavans fjällen och puttrar omkring. Han ringer till mig och säger att skotern stannar för honom och känns som att den nyper?

Vad kan problemet vara? pc5 justerar ju orginalsprutet men orginalsprutet i sin tur ska väl förändras vid rådande förhållande? kommer man till fjällen ska skotern själv ställa om sin mängd bensin/luft osv.

Kan man stänga av pc5an pröva köra med orginal sprutet trots att man kör med slp helsystem? läste någonstans att det kunde resultera i motorhaveri
Om han kopplar bort pcv:n får den mindre bensin. Låter inte som att det löser ditt problem.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Å i fjällen måste du ju magra av den... går fett om du kör kusten setuö. Och har du viktat den tungt förstår jag o han får knuffa över 1000m std poo pallar knapt att dra 66or efter 1000m
 

blizzen

Välkänd medlem
19 nov 2012
284
0
16
Piteå
Å i fjällen måste du ju magra av den... går fett om du kör kusten setuö. Och har du viktat den tungt förstår jag o han får knuffa över 1000m std poo pallar knapt att dra 66or efter 1000m
Sitter 11-66 vikter på den. Man kanske borde köra 2 mappar i pc5, en för fjällkörning <1000m så man kan switcha
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Med pc5 kan du både ge mer och mindre bensin....
Självklart. Nu var det ju inte det som bar frågan. Frågan var vad som händer om han kopplar bort pcv:n i nuläget. Har inte sett någon map som är snålare än 0 i mellan registret med slp pipa oavsett grundflash. Jo på topp men där skr den inte..