ideer om sommarförvaring?

nisse800

Välkänd medlem
27 dec 2012
136
0
16
Vill ha lite kommentarer gällande följande råd och tips om sommarförvaring som jag hittat på detta forum och andra. Kommentera gärna relevans etc. Försöker få till en bra lista med förvarings tips inför avlutningen av denna säsong.

Kom ihåg att detta inte är mina idéer utan ett försök att sätta ihop en vettig checklista genom att sakligt och med hjälp av andra gå igenom diverse idéer som florerar.

1. Skotern ska stå upplyft både fram och bak.
(I min bok nämns bara att mattan ska vara lyft.)

2. slacka matt spänningen
(I min bok står det att mattan absolut inte ska slackas.)

3. slacka på fjädern i primären.
(om detta var en god ide så borde man väl slacka på sekundären också)

4. starta och varmkör 1 gång per månad kontra konservering?

5. Nytt fett i alla smörjnipplar (styrning / boggie)

6. Byta kedjehus olja

7. fylla tanken och ha i "fuel stabilizer" eller tömma tanken. Finns även tips som går ut på att man ska fylla i alkylatbensin för att den ska vara stabilare.

8. Tvätta maskinen

9. Rengör primär / sekundär, lossa & tvätta variator rem

10. trasor i insug & avgas

11. Kolla kedje spänning

12. spruta 5-56 / WD-40 eller liknande på utsidan av motorn.

13. Byt bromsolja
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Brukar:

Fetta alla nipplar.
Byta kedjehusolja
kolla kedjan
Ha lite bensin i tanken så man kan spola i så mycket nytt som möjligt när det är dags att ta fram den.
Palla upp den bak.
Tvätta av den.
Allmänt kolla över den.
Varmköra den 1-2 gånger under sommaren.
Sen lite skillnad om jag har den i varmgarage hela sommaren eller i förrådet.


Dock ingen aning om det är rätt eller fel

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag gör ungefär samma som gälk förutom att jag även går igenom variatorerna och byter slitage delar vid behov.
Rengöra avgasportar gör jag också på sommaren samt en ordentlig tvättning & polering om tid/ork finns
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ser hellre att man pallar fram än bak, dom maskiner jag haft brukar sjunka ihop bra mycket mer i framvagn än i boggie. Själv pallar jag både fram och bak.

Har provat konserveringsmedel i bränslet innan sommarförvaring men brukar för det mesta slå i mycket olja så dom få liter som är kvar i tanken kanske hamnar närmare 10% olja sen köra motorn tills man vet att det gått igenom allt eller släckt ett stift ;)
Sen om det är rätt vet jag inte men funkat fint för mig och känns som man får en lite fetare hinna i motor/förgasare som skyddar mot korrosion och rost.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lider man av HCSS så är det skoter året runt, dvs när snön är borta är det dags att ta reda på varför skotern fungerat hela säsongen:
Skruva isär allt, repa/byt slitdelar, kolla över lager/bussningar/toleranser, serva dämparna, modifiera och pulverlacka. Nya vätskor överallt. Den dränerade bensinen återtankar man i en lånad bensinbil.
Kort och gott en sk "utökad 0-milaservice".
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Tanka i Aspen alkylatbensin och kör ett tag så man fått in det i systemet då har man inga startproblem nästa vinter. Hissa upp skotern bak, VARFÖR ?????? Man lägger hela skoterns tyngd på framfjädrarna, nä hissa både fram å bak eller inte alls. Starta inte skotern under sommarn, om man inte varmkör ordentligt så blir det kondens i motorn ja å då fatta väl alla vad som händer, konservera motorn ordentligt istället med olja om ni inte har e-tec. Fetta boggie osv. Byt olja i kedjehus, klart å betalt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Tanka i Aspen alkylatbensin och kör ett tag så man fått in det i systemet då har man inga startproblem nästa vinter. Hissa upp skotern bak, VARFÖR ?????? Man lägger hela skoterns tyngd på framfjädrarna, nä hissa både fram å bak eller inte alls. Starta inte skotern under sommarn, om man inte varmkör ordentligt så blir det kondens i motorn ja å då fatta väl alla vad som händer, konservera motorn ordentligt istället med olja om ni inte har e-tec. Fetta boggie osv. Byt olja i kedjehus, klart å betalt.
håller med om allt du skriver utom att man lägger allt vikt fram om man hissar upp den bak.

Enda sättet att lägga all vikt fram är att sommarförvara skotern ståendes rakt upp, balanserandes på skidorna.

du lägger mer vikt fram men du avlastar boggie och framförallt mattan. 64mm kammar som står i ett varmt skjul hela sommaren. ähh jag vet inte.. jag lyfter upp bak.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Alla gör olika, vad som är rätt eller fel är upp till var och en.

Det jag gör är:

1. pallar upp den bak så mattan snurrar fritt, dock enbart för att kunna gasa ur den nån/några gånger under sommaren

2. smörjer alla nipplar i boggie och framvagn

3. startar upp den några gånger under sommaren

4. Byter kedjehusolja

5. ser till att ha så lite bensin kvar som möjligt i tanken

6. slackar på variatorremmen då jag hört ngn att remmen kan få en (midja) annars... vet ej om det behövs men jag gör så...

/Nicklas.
 

baner85

Välkänd medlem
14 jun 2012
123
0
16
Jag gör såhär.

1. Lämnar in på service.

2. Tvättar av hela maskinen.

3. Pallar upp skotern lite lätt så att man minskar trycket på dämparna och mattans kammar.

4. Full balja med 98's soppa + bränslekonservering.

5. Kör konserveringprogrammet(e-tec).

6. Petar in en trasa i avgasröret/slutburken.

Sen när det är dag att köra igen så häller man i soppan i bilen och fyller på färsk bränsle eller kör på det som finns i om man inte ids, tror inte det gör nån skillnad så länge man inte slangar i etanolblandad skräpbensin.

/Baner
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Kör fox... sen om luten blitt trött i framvagnen ka ni pumpa i lite ny fräsch.. viktigare att hissa bak speciellt om du kör högamjuka kammar... så de inte ligger me backslick då pudret börjar falla..
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
Jag gör såhär.

4. Full balja med 98's soppa + bränslekonservering.

/Baner
Men det skall väl vara lika mkt etanol i 98 som i 95, och det är väl största problemet för hållbarheten?
Åtminstone enligt länken nedan
http://www.preem.se/templates/ProductInformation____9516.aspx
Själv hade jag tanken att ta oblanad aspen och köra igenom systemet en stund.

Jag gör såhär.
6. Petar in en trasa i avgasröret/slutburken.
/Baner
Toppenidé!
 

Acatar

Medlem
12 apr 2013
28
0
1
Dalarna
(...)Starta inte skotern under sommarn, om man inte varmkör ordentligt så blir det kondens i motorn ja å då fatta väl alla vad som händer, konservera motorn ordentligt istället med olja om ni inte har e-tec.
Varför skulle det vara bättre att köra ordentligt varmt? Mer värme borde innebära mer kondens när det väl kallnar? Och varför skulle det vara värre för skotrar än för andra motorer som används på sommaren?

När jag frågade om behovet att konservera hos lokala skoterhandlaren sa de bara att dra i oljapumpsvajern på max vid tomgång och det var allt om man nu verkligen ville... Kändes lite oseriöst. Hur gör ni?
 

Calleman91

Välkänd medlem
28 sept 2009
238
0
16
Vänersborg / Sälen


Här står (hänger) min, både matta å framvagn i luften... startar nångång, låter gå på tomgång ett tag å sen gasa ur. Gör lite service på den också

Varför skulle det vara bättre att köra ordentligt varmt? Mer värme borde innebära mer kondens när det väl kallnar? Och varför skulle det vara värre för skotrar än för andra motorer som används på sommaren?
Instämmer, vad gör skotern så unik, fortfarande en vätskekyld 2takts motor mopeder, båtmotorer, mc, motorsågar osv går ju också på sommaren men kanske inte varje dag