effekt burk, för ljudet eller ger det nått?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Sitter här å grubblar.
när man har en effekt burk, som enligt åf ska ge si å så mycket mer HK.
Men ur är det igentligen?
Hade det på min gamla maskin och tyckte att det va mycket för öronen.
Men vad säger ni?

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Bara ljud och kanske max en-två omärkbara hk... enda fördelen skulle kanske vara viktskillnaden? Själv skulle jag aldrig stoppa burk utan hela systemet pipa, burk och grenrör då känns det lite iallafall:) Stornackdel är att såna som redan stör sig på skotrar får mer att gnälla över och får med sig mer folk. Som leder till fler onödiga begränsningar i åkandet.

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Man kan inte använda viktskillnaden som argument för att montera slutburk!!! För de första så vem känner 5kg viktskillnad?? (Inte lättare att tanka nån liter mindre då?). Och för de andra så förstör man ju viktbalansen i maskinen.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jo, ett helt system förstår jag kan ge en-två HK. Men om man kikar på dom som säljer så är det alerles för mycket mer man får att åka med om man bara byter slutburk.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Jo, ett helt system förstår jag kan ge en-två HK. Men om man kikar på dom som säljer så är det alerles för mycket mer man får att åka med om man bara byter slutburk.
Nog ger ett helt system åtminstone 10-12hp extra. Men bara köra burk ger inte nått värt att hurra över, bara ont i öronen för polarna som är med och åker och speciellt när de sliter i skidor etc. Polarn kör burk på sin 39a visst lite fränt låter det på avstånd men inte när han kommer nära då blir man nästan förbannad.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Nog ger ett helt system åtminstone 10-12hp extra.
Nog ska du ha jävligt tur i så fall!
Ingen modern 6-800a får några 10-12 verkliga kusar med ett enkelrör.
En dåligt "miljömappad" motor med monterad "justerbox" och enkelrör kan nog komma upp i dom siffrorna och kanske lite till.
Slutburkar av typen med justerbart mottryck, t.ex Tikkas, kan ge kräm, men man ska vara införstådd med vad ökat mottryck kan föra med sej också om man överdriver.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
helsystem hit och pipor dit. På 90-talet så var pipor tha shit. Polaris ultra och även mach-z gick som kulor och krut med pipor.

På dagens maskiner så är det inte värt pengarna. Ett begrepp som jänkarna använder är "Bang for the buck"...

pipor är väldigt lite pang för mycket pengar.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
För de allra flesta ger en slutburk eller pipa inte mycket om ens något förutom kanske i ett specifikt register som sällan används i verklig körning, dessutom ställer modifieringar på avgassidan ännu större krav på en vettig variatorsetup inom det register man som förare vill ha.

Det är skrivet och sagt många gånger, minst 95 % av snöskoteråkarna hittar mer och billigare hk genom att lära sig hantera och justera variatorerna för den aktuella körningen.

Men visst, den psykologiska effekten av det oftast ettrigare ljudet ska väl inte förringas även om man kan ha synpunkter på hur det låter för andra.

Förstå mig rätt, har inget direkt emot slutburk om det är en ansvarsfull förare, dessutom börjar det finnas burkar som snart är och nosar på att klara krav enl SAE J 2567, den dagen de gör det fullt ut kommer jag också att handla.

Det är viktigt att komma ihåg hur ljudemissionernas progressivitet fungerar, att en burk "bara låter lite mer.." än standard är inte hela sanningen då så lite som 3 db ökning är en dubblering (inte direkt märkbart för mänskliga örat) och 10 db skillnad ger en faktor 10 på ljudets bärighet över längre sträckor.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Det mest tragiska är ju när vissa idioter monterar en "öppen" slutburk och gasar fram och tillbaka över en åker i timtal utan en tanke på att det vassa falsettljudet hörs kilometervis omkring i byarna.....

Sedan ser dumskallarna förvånade ut när uppretade småbarnsföräldrar framför synpunkter på det lämpliga i förarnas beteende och har kreativa förslag ( som ofta innehåller våld eller brännbara ämnen ) rörande hur man ska få vissa skotrar att leva om mindre ......

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det mest tragiska är ju när vissa idioter monterar en "öppen" slutburk och gasar fram och tillbaka över en åker i timtal utan en tanke på att det vassa falsettljudet hörs kilometervis omkring i byarna.....

Sedan ser dumskallarna förvånade ut när uppretade småbarnsföräldrar framför synpunkter på det lämpliga i förarnas beteende och har kreativa förslag ( som ofta innehåller våld eller brännbara ämnen ) rörande hur man ska få vissa skotrar att leva om mindre ......
He he, fan vilken knorr du har på dina inlägg.

Men självklart har du rätt i det du skriver.

Jag fattar inte hur dumma folk är. Kasta ut tusenlappar på skrikburkar, försvarandes att "de ger minsann 40 hästar & lättar maskinen med 1,3 kg, f*n vilken prestandaökning jag får". (Snacka om lurade, men visst, lite bling-bling under huven är ju snyggt när man, utan annan anledning öppnar huven inför polarna vid OKQ8 i byn. :p Dessutom LÅTER det ju som 370 hästar).

I själva verket bygger dom, undan för undan, upp ett totalt skoterförbud. Idioterna. Vad ska dom sedan pyssla med? Knyppling, poesi, hårbroderi eller kanske pyssla om sina herbarium? ;)

Nej, satsa istället dessa pengar på service & underhåll så slipper ni klaga på maskiner som "oförklarligt" rasar.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är viktigt att komma ihåg hur ljudemissionernas progressivitet fungerar, att en burk "bara låter lite mer.." än standard är inte hela sanningen då så lite som 3 db ökning är en dubblering (inte direkt märkbart för mänskliga örat) och 10 db skillnad ger en faktor 10 på ljudets bärighet över längre sträckor.
Jo, så är det. Ett riktmärke är att varje db enhetsökning, ex.vis från 79 db till 80 db ger en ljudstyrka motsvarande 10 ggr.

"Effektburkar" ger effekt? JA självklart! Det märks i plånboken och omgivningens reaktioner. I övrigt ingen annan effekt.

Jag säger: Var rädd om vår, (någorlunda), frihet att köra skoter och använd AVSTÄMDA helsystem/burkar enbart på tävlingsbanorna.
(Man blir inte Burandt enbart med skrikburk för 3k och flashiga dekaler för 3,5k). ;)

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Jag slängde på en tikka slutburk pga den gigantiska brp original slutburken samt att man slipper ett ovalt hål till oljepåfyllningen, detta gick bra ända tills jag satt en slp pipa till denna slutburk.. Med originalpipa samt tikka mildsound lät det inte alls mer än original, slp pipa + tikka mildsound vart det allt annat än mildsound.. Förstår inte varför men så vart det så jag satt fick sätta tillbaks originalslutburken

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag slängde på en tikka slutburk pga den gigantiska brp original slutburken samt att man slipper ett ovalt hål till oljepåfyllningen
He he! För att slippa ovalt hål och oljeläck från oljeburken så köper man en aluinsats till påfyllningshålet för typ 200 spänn. (Runt hundringen i USA, men man lär handla annat så att frakt betalar sig).

Det ökade utrymmet med en slutburk, vad gör man med det?

2 mil och skink&ost toast för 10 pers som man värmer på burken? :D

Skönt att du kom till sans. Synd på dina stålar bara.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
He he! För att slippa ovalt hål och oljeläck från oljeburken så köper man en aluinsats till påfyllningshålet för typ 200 spänn. (Runt hundringen i USA, men man lär handla annat så att frakt betalar sig).

Det ökade utrymmet med en slutburk, vad gör man med det?

2 mil och skink&ost toast för 10 pers som man värmer på burken? :D

Skönt att du kom till sans. Synd på dina stålar bara.

Vad man gör med extra utrymmet?. Jo kollar kjedjespänningen.. På brp..
Är helt klart emot skrikburk, men slp har fan gjort ett bra jobb till poo, polarnas helsystem låter dovare mullrigare och framför allt mindre än min std...