Hallå
Min kompis har haft otur med skotern hela vintern, och för att göra en lång historia kort så avslutande han säsongen med en skuren motor. :tsk: Motorn blev stum vid tillfället.
Skotern har gått ~600 mil utan motorproblem.
Stiften såg bra ut. Ett kompprov visade 0 på höger cylinder. Tro fan det när vi plockade isär motorn:
Avgassidan
Insugssidan
Mag-sidan
Nu till frågorna:
1. Varför har den skurit? Cylindern har motsvarande yta invändigt, dock lite mindre omfattning.
2. Det blir kolvbyte även på andra sidan, ska man hona den friska cylindern eller ska man strunta i det?
3. Blir en ny cylinder och 2 kolvar, vilka ska man köpa och varsifrån? Motsv kimpex/snopro..
4. Något speciellt att tänka på eller undvika när man stoppar ihop denna motortyp igen?
Mvh
Min kompis har haft otur med skotern hela vintern, och för att göra en lång historia kort så avslutande han säsongen med en skuren motor. :tsk: Motorn blev stum vid tillfället.
Skotern har gått ~600 mil utan motorproblem.
Stiften såg bra ut. Ett kompprov visade 0 på höger cylinder. Tro fan det när vi plockade isär motorn:
Avgassidan
Insugssidan
Mag-sidan
Nu till frågorna:
1. Varför har den skurit? Cylindern har motsvarande yta invändigt, dock lite mindre omfattning.
2. Det blir kolvbyte även på andra sidan, ska man hona den friska cylindern eller ska man strunta i det?
3. Blir en ny cylinder och 2 kolvar, vilka ska man köpa och varsifrån? Motsv kimpex/snopro..
4. Något speciellt att tänka på eller undvika när man stoppar ihop denna motortyp igen?
Mvh
Last edited: