Prisvärd filmkamera(inte hjälmkamera)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har tänkt köpa mig en filmkamera för utomhusanvändning och redigering av snöskoter/motocross osv. Är inte alls insatt i vad man ska kolla efter för specifikationer på en bra kamera så behöver lite tips, budgeten är max 5k. Får man en bra kamera för dom pengarna? Behöver inte en massa extratjafs som wifi funktioner och miniprojektor utan är bara ute efter en riktigt bra bild och ljud, hjälp mig.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
En Canon EOS 600d med 18-55mm objektiv får du för 5 papp på siba.se och dom filmer jag sett som har filmats med sånna har bra kvalitet på videon. Ljudet från den vet jag inget om då dom videor jag sett hade musik
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har en canon eos 600d...
Blir riktigt bra filmer och bilder:)
Kan skicka några bilder och någon filmsnutt så du får se kvalitén.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Har filmat endel på Skotercross tävlingar med en 500d, och bilden är ju kanon, och beroende på vilket objektiv man kör med så har man ju stora valmöjligheter när det gäller zoom osv.

Men problemet med att filma med en systemkamera är ju den bristande enkelheten i autofokus. Det lever om, det är långsamt, och det är oeffektivt.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har filmat endel på Skotercross tävlingar med en 500d, och bilden är ju kanon, och beroende på vilket objektiv man kör med så har man ju stora valmöjligheter när det gäller zoom osv.

Men problemet med att filma med en systemkamera är ju den bristande enkelheten i autofokus. Det lever om, det är långsamt, och det är oeffektivt.
Har förstått att objektivet som följer med kameran inte ska vara något att hurra för, vad ska man ha istället? Har sett några 600d på blocket där man får med flera objektiv men vet inte om man vågar köpa en kamera begagnad?:S

Är det med fokusen inget man lär sig med tiden att anpassa själv? annars blir det ju svårt att filma något som rör sig :p
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Kortfattat kan man säga att du får bättre bildkvalitet med en systemkamera men nackdelen är att den kräver mer kunskap/skills att använda (fokus kan t.ex bli utmanade i vissa situationer).

En vanlig filmkamera kan du använda mer flexibelt men man kan få till snyggare filmer med systemkamera pga fler inställningsmöjligheter. En stor fördel med systemare är ju dock att den primärt är en digitalkamera och därmed tar grymma stillbilder... :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kortfattat kan man säga att du får bättre bildkvalitet med en systemkamera men nackdelen är att den kräver mer kunskap/skills att använda (fokus kan t.ex bli utmanade i vissa situationer).

En vanlig filmkamera kan du använda mer flexibelt men man kan få till snyggare filmer med systemkamera pga fler inställningsmöjligheter. En stor fördel med systemare är ju dock att den primärt är en digitalkamera och därmed tar grymma stillbilder... :)
Så om man är beredd att läsa på lite och stå ut med mer övning är en systemkamera det ganska självklara valet? tycker själv det verkar roligare att filma med en systemkamera och kunna leka mer med fokusen i vissa scener :)
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Någon som vet om optiken (OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II) man får med i paketet för 5500:- är något att ha? eller ska man köpa bara kamerahuset för 4500:- och ett annat objektiv till det?

Kameran är en Canon eos 600d
 

Fnesken

Medlem
16 okt 2010
44
0
6
Kör på 600d, så sjukt mycket roligare och går att vara mer kreativ. Är egentligen bara focusen man behöver ha koll på. Resten sköts av sig själv på auto så som bländare,iso och slutartid. Sen så har du möjligheten att att lära dig allt kameran är kapabel till om du vill.

Objektivet är ett bra standard objektiv. Kanske något kort zoom för skoteråkning. Använder själv ett 135mm zoom obejktiv på min 600d. http://www.youtube.com/watch?v=die6ANSzfH8&list=PL8SALeFOpUVBF2iLJ4Sy8Y1gp7i9_rpIj&index=1
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kör på 600d, så sjukt mycket roligare och går att vara mer kreativ. Är egentligen bara focusen man behöver ha koll på. Resten sköts av sig själv på auto så som bländare,iso och slutartid. Sen så har du möjligheten att att lära dig allt kameran är kapabel till om du vill.

Objektivet är ett bra standard objektiv. Kanske något kort zoom för skoteråkning. Använder själv ett 135mm zoom obejktiv på min 600d. http://www.youtube.com/watch?v=die6ANSzfH8&list=PL8SALeFOpUVBF2iLJ4Sy8Y1gp7i9_rpIj&index=1
Ja det lutar mest mot den, lite roligare att ha något att utvecklas med. Bildkvalitèn ser också riktigt schysst ut!
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Någon som vet om optiken (OPTIK EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II) man får med i paketet för 5500:- är något att ha? eller ska man köpa bara kamerahuset för 4500:- och ett annat objektiv till det?

Kameran är en Canon eos 600d
15-55 är ett bra objektiv i sig men som fnesken skriver så är det nog för lite zoommarginal med ett sådant.

Använder själv ett 135mm zoom obejktiv på min 600d
Fnesken är ditt 135mm objektiv från 135 & upp? eller går det från typ 55-135?
 
Last edited:
Vill du filma i Full HD (1080p) o vill få hyfsad kvalitet så bör du nog lägga lite mer än 5K kronor på en videokamera.

Rent allmänt, Canon o Panasonic är två erkänt bra kameror. De bygger kameror från ett par tusenlappar upp till rena studiokameror för flera miljoner kronor.

EDIT - leta gärna på beg marknaden efter en Canon Legria HF G10... då får du en bra kamera. :blink1:
 
Last edited: