Förarbete innan pulverlack?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Måste man t.ex. blästra/slipa helt rent från färg på t.ex. ett par A-armar som skall pulverlackas? Eller räcker det med att matta ner?

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Är dom pulverlackade innan så kan man matta ner dom, är det våtfärg så är det bäst att ta bort det helt för att vara säker på ett bra resultat.

A

AssaultRMK

Nej, du måste ha ytan blästrad och metallren för att pulvret ska fästa på materialet vid applicering. Då du statiskt laddar materialet vid sputning. Likt om man gnuggar en ballong mot ylle och så den blir statisk och sedan placerar den på en vägg så fastnar den mot väggen.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Nej, du måste ha ytan blästrad och metallren för att pulvret ska fästa på materialet vid applicering. Då du statiskt laddar materialet vid sputning. Likt om man gnuggar en ballong mot ylle och så den blir statisk och sedan placerar den på en vägg så fastnar den mot väggen.
är du helt säker? har själv sett oblästrade detaljer fått ny pulverlack...
men det är nog att föredra att renblästra, inte för att resultatet på de oblästrade såg dåligt ut

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det går att pulverlacka på gammal färg, men risken är att den gamla färgen släpper och tar med sig pulverlacken.
Renblästrat är att föredra.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Som många varit inne på, det går att pulverlacka över "gammal" pulverlack men jag skulle blästra för risken är väldigt stor att det blir dåligt annars. Blästra inte slipa.

Last edited:

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
blir ränder....hur försiktig man än är...jag har provat låta de vara och pulverlacka...ser bra ut ett tag men det lossnar som sagt efter ett litet tag och så slipar man med ståltrissa så blir det ränder/repor som syns igenom...iaf när jag fick det pulverlackat.

A

AssaultRMK

För med bläster får du bort all gammal färg och du får samtidigt små gropar i materialet som färgen fäster bra i. För att inte tala om hur mycket snabbare och enklare det är..

Håller själv på litegrann med pulverlack på, ren hobbynivå ska sägas med tung betoning (är inte proffs på något vis alls).
Och ja visst det "går" att lägga pulver där gammal lack släppt och metall kommit fram.
Men, pulvret kommer att fästa mycket sämre och den gamla lacken på hela detaljen du "bättringslackar" kan tendera till att bli krispig om du värmer upp den till smältpunkt efter att den redan härdat en gång. Alla pulver har inte heller samma angiven härdningstemp vilket kan sabba upp det hela ännu mer om du inte vet vart den gamla lacken kommer ifrån.
Men att lägga pulver på något som tidigare är hel lackat och ej förberett skulle jag säga är dömt att misslyckas.

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
varför inte slipa? med tex ståltrissa på rondellen.
AssaultRMK har anledningen i inlägget under. Han har även rätt angående olika härdtemperaturer på olika pulver.

Jag jobbar med pulverlackering och det blir nästan aldrig (läs aldrig) bra när man lackar ovanpå ett gammalt lager.

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tjena,
jag å en polare håller på å ska måla om diverse delar på skotrarna, och vi har letat runt lite efter bra blästrar och har nu hittat en bra.
men frågan är ju om den är för bra för det blir en väldigt grov yta. (sanden är stål)
färgen kommer ju antagligen sitta bättre än om den vore helt blank(som någon tidigare nämnde)

men det kanske blir en knottrig yta istället för den där blanka som vi söker, efter vi har målat alltså!

Vad tror ni?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
blir ju finare yta med glasblästrat förutsatt att detaljen är plåtren innan blästring för glas biter inge vidare på gammal färg. En polare körde paintstripper för att få av gammal färg och sedan glasbläster för att sen pulverlacka och de vart kanonfin yta :)

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tack för tipset, såg någon film på youtube om de där och såg ut å vara en del slipnings arbete även efter man applicerat detta medlet:D

och sen ska vi få tag i sån glas sand också, jag tror nästan vi får prova på en bit å se hur de blir:)

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Har använt Biltemas och Beckers, båda har funkat bra på dom cykelramar jag strippat från färg. Vet inte hur dom biter på pulverlack dock.. Jag har haft in lite delar på pulverlack nu och dom har jag blästrat i ett blästerskåp på farsans jobb och resultatet är riktigt bra!

A

AssaultRMK

Ytan får se ganska illa ut för att man inte ska kunna "täcka upp" den med pulverlack, så du kan nog köra på ganska grovt blästermedel innan det syns igenom, ger bara bättre fäste för lacken.
Pulverlacken är fruktansvärt förlåtande, finns någon repa i materialet eller tex porer i dåliga svetsar (tex polaris dåliga a-arms svetsar) osv så är det enkelt att bara lägga lite extra tjockt lager pulver.
För ett par veckor sedan lackade jag mina boggiskenor, pga dess storlek så fick jag ej in dessa i blästerskåpet, så utöver de vanliga förarbetet (tvätta, förvärma, svalna och avfetta) så ruggade jag bara upp ytorna med 600p sliptrissa och blåste på pulver.
Har försökt repa lacken med mejsel och knackat med hammare men färger sitter otroligt bra fast.

(Synd bara att dom där jävlarna på Polaris hann före mig med röd boggi till årets Assault)

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
okej! låter bra:)
men vi har fått tag i en bläster nu med ny kisel sand så vi ska prova den så får vi se hur de går.
Om det ej funkar får vi väl köra med den som gör så grov yta, för tror också färgen kommer "smälta" ut så pass bra att de blir bra ändå.

angående boggie skenorna, så får vi nog också använda oss av den metoden :)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
blir otroligt snygg yta med pulverlack just för att det flyter ut så bra. dock, kom ihåg att det helst ska vara radie på alla kanter! annars kan lacken släppa lätt från just skarpa kanter eftersom det blir inte nog tjockt . minns inte exakt,men det var antingen radie 2 eller 3mm. Det kanske assaultRMK vet bättre? :)

Last edited: