Nikasil släpp 800 cfi 2011

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
I höstas skulle jag sätta på en trimtopp och pipa m.m. Skotern hade då gått ca 400 mil. När jag tog av orginal toppen såg det ut såhär:
IMG_26944.jpg

Ny cylinder och två nya kolvar sattes på. Har sen dess kört ca 100 mil med skotern.

Och såhär ser motorn ut nu:
P10007600.jpg
P10007566.jpg


PTO sidan båda gångerna.

Vad tror ni detta beror på?
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Ser ut som kolvringsstoppet sitter på fel ställe på kolven, då brännspåren i cylinderväggen ligger väldigt nära boostporten.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Hur är det möjligt?

Menar ni att båda kolvarna har fått kolvrings stoppet fel placerat vid tillverkning? Är de ett vanligt fel med polaris kolvar eller?
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Vad tror ni orsakat märkena på kolvtoppen då? Är de bara från materialet som lossnat från cylinderväggen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Vad tror ni orsakat märkena på kolvtoppen då? Är de bara från materialet som lossnat från cylinderväggen?
Troligen är det överhänget på kolvringen som går över ringstoppet som har gått av när det tagit i porten på cylindern. Lär nog synas rätt fort om det saknas en liten bit av kolvringen när cylindern är borta.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter ju helt otrolig att du ska ha fått 2 feltillverkade kolvar , men jag håller med de ser tveklöst ut som att ringöppningen sitter fel , staken är inte vriden ?
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Ja de tycker jag också känns osannolikt, måste ju vara nåt fel nån annanstans.

Nu är de så att grejerna byttes av min återförsäljare i höstas just innan garantin gick ut. Hur är det med garanti på jobbet? Man kan inte påvisa att dom bara bytt grejer och inte åtgärdat felet?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja de tycker jag måste gå , om ringöppningen fortfarande sitter fel och skadan ser likadan ut är det ju uppenbart , varför öppnades motorn från början ?
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Ja, precis. Ska prata med dom så får vi se.

Ja öppnade motorn för att byta till en slp topp. Och nu andra gången för att kompsänka till turbokittet som ja fick hem för nån vecka sen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Tyvärr så är det nog ganska många som åker runt lyckligt ovetandes om det där felet..
Kan själv vara en av dom. Men ska riva min och kolla innan garantin går ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.823
855
113
Kramfors
Återförsäljaren kan ha stoppat i Snopro kolvar för dem måste man dubbelkolla "noga" vart ringstoppen sitter!
Jag fick 3st kolvar till min Tc som rev sönder cylindrarna lika dessa.

Slipa ut nikasilen (fasa) med diamant roterande fil till dremmel så är det inga problem att köra dessa cylindrar. Man tappar ju inget komptryck där nere som tur är.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Återförsäljaren kan ha stoppat i Snopro kolvar för dem måste man dubbelkolla "noga" vart ringstoppen sitter!
Jag fick 3st kolvar till min Tc som rev sönder cylindrarna lika dessa.

Slipa ut nikasilen (fasa) med diamant roterande fil till dremmel så är det inga problem att köra dessa cylindrar. Man tappar ju inget komptryck där nere som tur är.
Brukar ta för vana att rist/rita ett streck på kolvtopp där ringstopp sitter så ser man direkt om det stämmer när man skruvat på cylindrarna :)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Öppnade en -12 rmk 800 spis i vintras och där såg det ut sådär.
Ca 140mil och oskruvad så allt var original. Blir så att ena delen av kolvringsöppningen ligger och nöter mot portkanten.
Men till -13 så har dom åtgärdat det.
Helt sjukt om man tänker efter. Borde ju bli serviceåtgärd men då kommer man ju på att vi är i skoterjungeln.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Jaha då har jag tagit isär motorn. Och det var en bit av överhänget till kolvringen som lossnat och sen spikat på kolvtopp och i förbränningsrum.

Kunde inte hitta något fel annat än att alla reedblad var ganska slut. Men dom såg värst ut på MAG sidan och den kolven ser ju fin ut så borde väl inte vara orsaken?

PTO Vevstaken ser rak och fin ut. Då nikasilen lossnade i porten till höger första gången och nu i porten till vänster så känns det ju inte som att det är de heller ?

Har kvar den gamla MAG kolven som klara sig från första gången, den som satt i skotern från de att den var ny. Den har 3305-01 och dia: 84,882 stämplat på sig. Kolvarna som ÅF bytt som sitter där nu heter 3265-02 och dia: 84,857.

Kan det vara för stort kolvspel bara?

Men känns ändå otroligt att det ska hända på PTO sidan båda gångerna när MAG sidan ser bra ut.

Hur laddar man upp bilder ? Står bara "Uppladdning av fil misslyckades" när jag försöker bifoga.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Det låter dumt att byta till en mindre kolv då dom redan från fabrik är känsa för att ha för stort kolvspel.
Själv har jag beatällt nya kolvar till min 800 -11 från rk-tek i USA som bla ska ha ett tightare spel för att motverka vibrationerna bla.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Jo tycker jag också, har också hört talas om det. Nån som vet vad det är för kolv 3265-02 ? Är det nån -13 kolv eller. Och varför har dom satt dit dom istället som är än mindre?

Har också kollat på rk-teks kolvar från Wössner. Men dom ska ju vara mindre än dem som suttit från orginal i min maskin=88,882 rktek= 84,86

Men växer en smidd kolv mer än en gjuten när den blir varm och på så sätt tightar till spelet eller ?
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
Provar lägga upp några bilder igen


PTO cylinder


PTO


MAG


PTO kolv


MAG kolv


MAG kolvring


PTO kolvring


PTO reed undersida


PTO reed ovansida


MAG reed ovansida


MAG reed undersida
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Sålde min Assault 2010 i våras efter att i stort sett varit nervös varje tur för motorras.
Kanske jag körde den tillräckligt hårt för att slippa det...
Är lite på G att köpa en pro rmk 2011 alt 2012 men blir inte sådär jättesugen när man läser den här tråden. Finns ju liknande trådar med samma problem på snowest. Hur många river en motor för att kolla hur det ser ut? Hur många 11 :eek:r o 12:eek:r ser ut sådär?
Kanske man skall handla en 600 istället?