Nikasil släpp 800 cfi 2011

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Med tanke på vilket problem det är så tycker jag ju man är lite dum om man inte kolla upp sin -12 innan garantin får ut. Låna en kamera alt kanske det gå se om man tittar in genom avgasporten med grenröret borta.
Har man felet så blir det ju garanti och det blir nog -13 grejor som åker på. Och har man inte några problem så är det ju bara att gasa vidare och be till gudarna att slippa skirtras.. :)
 
A

AssaultRMK

Ska kika in med kamera i min 12a imorgon. Har rullat snart 300mil så min tanke är att om allt är ok så åker det i ett rk-tek kitt med kolvar och topp, vågar hur som helst inte köra mycket längre på original grejerna. Men ser det likadant ut med skador på cyl är det ju ingen idé och då blir det ett garantiärende av det hela istället.
 

Prormk800

Aktiv medlem
18 jan 2013
70
0
6
AssaultRMK, skriv gärna om du hittar nåt elände. Alla som har vart med om liknande skriv gärna här. Hade vart intressant att veta om detta är vanligt.
 
A

AssaultRMK

Kollade som sagt min motor idag och allt såg perfekt ut. (Attans, nu får jag ju inga nya kolvar på garanti ;) )
Kolvringsgapet låg perfekt mellan portarna på båda sidor och inga nicasilsläpp eller tendens till det någonstans.
Så något måste ju vara fel på dina kolvar eller så är staken vriden.
Det kan inte vara så att det är cylindern som är feltillverkad på din så att portarna är förskjutna?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Lyfte av cylindrarna idag på min -11:a som gått ca 250 mil idag och både kolvar och cylindrar ser ut som nya. Nu har jag köpt ett RK Tek Direct replacement kit (specialdesignade kolvar från Wössner) som jag har lite frågor om.
För det första så är det några färgmärkningar på cylindrarna som inte ser "fabriks ut" är dom det? se bild
Kolvbulten är blånerad är det pga att den gått varm eller är det så från fabrik? se bild
Kolvarna som sitter i är 84,882 av märket ASSO-W är det orginal?
Kolvarna från RK-TEK är 84,86 men är ju smidda så det kanske ska vara lite mindre då eller har jag någon typ av överdimension i min motor?
 

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Lyfte av cylindrarna idag på min -11:a som gått ca 250 mil idag och både kolvar och cylindrar ser ut som nya. Nu har jag köpt ett RK Tek Direct replacement kit (specialdesignade kolvar från Wössner) som jag har lite frågor om.
För det första så är det några färgmärkningar på cylindrarna som inte ser "fabriks ut" är dom det? se bild
Kolvbulten är blånerad är det pga att den gått varm eller är det så från fabrik? se bild
Kolvarna som sitter i är 84,882 av märket ASSO-W är det orginal?
Kolvarna från RK-TEK är 84,86 men är ju smidda så det kanske ska vara lite mindre då eller har jag någon typ av överdimension i min motor?
Färgmarkeringarna sitter där från fabrik. Asso-w är originalkolv.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Det är bara att smälla ihop skiten med andra ord!

utvidgar sig en smidd kolv mer än orginalkolven?

Är det någon som vet åtdragningsmoment på cylinder respektive topp btw?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.821
854
113
Kramfors
Ja smidda typ wössner och wiseco ska vara mindre än gjutena pga mer svällning. Varmkörning är svinnoga med smidda annars kan dem kallnypa,dvs kolven sväller fortare än cylinderloppet om man öser på från kall motor.

Ang bilderna på Prormk800 mannens motor så ser den ut att ha gått snålt. Kolvtopparna är helt svartsotiga utan spolmärken från insugare. Hur ser stiften ut? Vid snålgång kan returpulsen från pipan leta sig tillbaka ända ner till vevhus och bränna reedventiler! Det räcker med snålgång på vid en viss fart/belastning/varvtal så kan det både bli blonerad kolv och brända ventiler.

Svartsot utan rena spolbilder på kolvar 2takt = snålgång. Låter bakvänt men så är fallet.