Wössner kolvarkit till Assault 800 -11

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har en Assault 800 -11 och har hört lite om något kit med wössnerkolvar och cylinderschims för att få bort lite vibrationer i motorn,
har kört BRP 600 tidigare och man blir ju lite skepptisk över vibrationerna vid gassläpp på Polaris 800 motorn när den närmar sig tomgång -kan ju knappast vara nyttigt i längden
Är det någon som har monterat detta? hur stor blir skillnaden? -vissa snackar effektökning? inköpsställen?

//E

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
detta kit verkar vara lättare kolvar med tightare spel inget cylinder schims som jag läst om tidigare. men enligt dom så är detta lösningen !
någon som provat?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Rk techs kolvar skulle jag välja utan tvekan. Har svårt att se hur en längre/ högre kolv och uppchimsad cylinder skulle ge nån förbättring.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
vittsen med en uppschimsad cylinder är väll att vinkeln på vevstaken blir flackare viket gör att lasten mot cylinderväggen blir lägre.
Nu finns det ju motorer med kortare slag är Polaris så det är knappast problemet -vilket RK TEK också hävdar.
Det blir not till att beställa ett RK TEK drop in kit då, eller finns det andra råd?

/E

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Vinkeln på vevstaken lär ju inte förändras om inte själva vevstaken förlängs.
Tror också att rktech har bästa lösningen. Synd att dom inte har ett kitt till 600an också, den vibrerar fint den med vid gassläpp

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.153
111
63
Jag skulle samtidigt passa på att kontrollera linjeringen av vevaxeln. En bekant till mig som riktar vevaxlar har flera gånger varit med om fabriksnya Polaris vevaxlar som inte ligger inom gränserna för vad den får kasta, en krokig vev gör ju knappast vibrationerna mindre.

Du behöver ju inte ta isär blocket för att mäta upp den, räcker ju bara att ta bort variatorn och mäta på tappen. Men tänk då på att om den kastar, låt säga 20 hundradelar i blocket, så kastar den ungefär det dubbla när den ligger löst.

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Då är det direct replacement kit jag menar. Mer effekt är jag inte ute efter -hur mycket det nu ger. ..

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
vilka packningar behöver jag vid kolbytet? toppen verkar ju bara ha o-ringstätning och den brukar man ju inte behöva byta i första taget eller?
sen såg jag att ena packningen till avgasporten var "blåst" så den har läkt kraftigt och det lär ju knappast vara bra för funktionen
kan man lyfta av cylinder med motorn på plats?
//E

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
vilka packningar behöver jag vid kolbytet? toppen verkar ju bara ha o-ringstätning och den brukar man ju inte behöva byta i första taget eller?
sen såg jag att ena packningen till avgasporten var "blåst" så den har läkt kraftigt och det lär ju knappast vara bra för funktionen
kan man lyfta av cylinder med motorn på plats?
//E
Lyfter du av cylindrar så byt cylinderfotspackningarna. Dessa är bara dumsnålt att återanvända då det är så pass omständigt att byta om man upptäcker läckage. Toppackningarna kan du gott återanvända. Var noga med att vända packningen åt "rätt" håll vid montering.

Finns ingen anledning. Betydligt enklare att lyfta ur motorn (väldigt enkel operation) och få upp den på en riktig bänk. Passa då på att gå igenom motorfästen och kuddar då detta var en sjuka på 2011 års modeller. Finns uppgraderingskit med motorkuddar som är likadana som de på 2012.

hilto

Aktiv medlem
2 jan 2012
88
0
6
Enviken
vart kan man köpa motorkuddar och packning till ett vettigt pris?

Märkte att mina motorkuddar var sjukt mjuka å då har jag bara åkt 100mil..

Mvh Emil.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
vart kan man köpa motorkuddar och packning till ett vettigt pris?

Märkte att mina motorkuddar var sjukt mjuka å då har jag bara åkt 100mil..

Mvh Emil.
Ang cylinderfotspackniong så köp enbart original packningen då den är i stål och riktigt bra ca 200kr kostar den.
12ans motorkluddar finns som ett kit med alla bultar och det som behövs, polaris nummer: 2204633