Arctic cat F + M model

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Tjenare!
Jag har här en fråga.
Är det någon som vet om det är smalare framvagn i en t.ex arctic cat m6 än en f6?
Alltså om det är smalare framvagn i M modell än F modell?
Syftar på årsmodellerna mellan -04 till -06.

Tacksam för svar:)
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Ja okej, tack!
Har tänkt att köpa mig en f6 den säsong som kommer och då om man skulle bli sugen att skaffa smalare framvagn kanske man gör de då och köper sig en ,m5,m6,m7 framvagn då.
Men är det inte att den kommer bli högre där fram då om jag behåller samma framdämpare som på f6?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Längd på dämpare måste passa framvagnen för att det ska fungera bra. Vissa udda kombinationer kan gå montera däremot inte sagt att det blir bra.

Personligen ser jag ingen anledning att gå till smal framvagn på en F-maskin. Hade du haft en Crossfire så hade det varit mer rimligt om man vill göra den mer lössnö maskin.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Sitter samma dämpare på F-serie och M-serie vissa tidiga årsmodeller så de är bara att skifta skulle jag tro men som Johan skrev: finn i princip ingen mening med att göra en f-serie tippvänligare.

Men smaken är ju olika, lär bli svårt att få tag på a-armar om du inte vill köpa orginal(som är svindyra).
Finns undre pirat men övre har jag inte hittat.
Begagnade säljer som smör i solsken så de gäller att vara med och ringa fort på annonsen om de kommer ut bågra.

Ett tips är ju att kolla på tex skoterdelen vilka modeller som har samma längd på framdämparna för att se vilka årsmodeller man kan byta på utan att byta dämpare.

Mvh Erland
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Okej, tack. Har fox float dämpare på den redan nu så det är ju inte original dämpare. Hade väl tänkt köpa nå c&a pro skidor på den och de är ju betydligt bredare än original på f-serien tänkte att då blir de kanske lite svåra att köra på skrov,burka osv. Men kanske nöjer mig med det ändå. Längtar som satan till säsongen kommer så får väl se du om man blir nöjd då. Arctic cat är ju en bra skoter överhuvud taget om känns som det är den mest pålitligaste av alla andra om man tänker -05
Tack för svar! :)
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Fox floatarna bör ju vara lika långa som orginal så de blir ju samma sak.

Har du redan köpt eller ska du?
Om du ska köpa så tycker jag du ska kolla om de finns nån M-serie i samma prisklass ute.

Allt beror ju på vad man ska ha skotern till men då du funderar på att slänga dit bredare skidor så antar jag att du vill kunna ta dig fram bra.

Om du nu inte vill ha en lång maskin så kan ju crossfire vara ett mellanting som är nästan lika smidig på leden å betydligt bättre utanför än F-serien.

Mattan på F är ju dessutom smalare än M och C.
Därmed inte sagt att den suger helt på friåkning men den gör sig ju bäst på leden.

Mvh Erland
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Okej, jo jo de kan jag ju förstå. Saken är att jag hade tänkt köpa en f6. Saken är det att det är min syrras pojkvän som säljer den och ska köpa nytt så då eftersom jag känn han får jag den billigare. Gått ungefär 900mil och sommar jobbar nu och kan få kanske 25000 till en skoter. Känns också bra att köpa en av en man känn och sett hur han kör så att man är säker på att de är ett bra köp. Det är som det som är anledningen. Har inte överdrivet mycket snö i umeå på vintrarna men åker väl nog upp till hemmavan nån gång i vinter/vintrar och sådär bara. Har för mig att F-serien är bäst av alla andra märken i djupsnön års.-04-05. De går ju ändå bra utanför led och är ju min första skoter som jag ska köpa så blir väl kanske att börja med en kort sen köpa sig nå långt när man har pengar osv.
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
F6an är en jättefin förstaskoter! Har själv haft en sådan och var jättenöjd. Jag anser dock att det är totalt moneywaste att skaffa M-framvagn till en F, bara onödigt dyrt och svårt att få tag i. Sen så tror jag att en F med sin redan smala matta + m-framvagn blir en högst vinglig och läskig upplevelse. Men en F6a med bredare skidor typ SLP eller C&A, höjjare och variatorkit är en bra och rolig första skoter som är en liten demon på leden men samtidigt inte gör bort sig i det lösa!
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
F6an är en jättefin förstaskoter! Har själv haft en sådan och var jättenöjd. Jag anser dock att det är totalt moneywaste att skaffa M-framvagn till en F, bara onödigt dyrt och svårt att få tag i. Sen så tror jag att en F med sin redan smala matta + m-framvagn blir en högst vinglig och läskig upplevelse. Men en F6a med bredare skidor typ SLP eller C&A, höjjare och variatorkit är en bra och rolig första skoter som är en liten demon på leden men samtidigt inte gör bort sig i det lösa!

Okej. Ja de kanske blir de. Lär ju bli att hoppa runt och leka en del med den så kanske blir bara ett helvetes med m framvagn.
Den har ju iallfall styrhöjjare :D tänkte du på att höja boggien? Jo funderat på c&a pro xtx kanske också mtx. Tack för svar! :D
 

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Okej. Ja de kanske blir de. Lär ju bli att hoppa runt och leka en del med den så kanske blir bara ett helvetes med m framvagn.
Den har ju iallfall styrhöjjare :D tänkte du på att höja boggien? Jo funderat på c&a pro xtx kanske också mtx. Tack för svar! :D
tänkte bara på höjjare. XTX räcker bra, MTX är lite överkurs för en kortis. Ang "M6an" skulle jag aldrig våga köpa denna, läskigt med motorlampor osv när man vet att det är "hemmagjort".
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
tänkte bara på höjjare. XTX räcker bra, MTX är lite överkurs för en kortis. Ang "M6an" skulle jag aldrig våga köpa denna, läskigt med motorlampor osv när man vet att det är "hemmagjort".
Okej, Ja då blir nog xtx ett bra köp.
Ja precis. Tänker samma sak ang "M6an" med hemmagjort motorbytte och den dän apv lampan är ju dåligt.