Lossa svänghjulsmutter

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
:confused: Hej, som rubriken lyder så har jag lite funderingar hur man tar loss svänghjulsmuttern på "rätt" sätt. Törs man köra med mutterdragare?
Jag har sökt lite men inte hittat så mycket info om det. Står mest om hur man får bort själva svänghjulet. Jag har läst att man kan skada veven om man använder mutterdragaren? Eller ska man låsa magnapullkransen och skruva upp med spärrskaft modell grövre? Tacksam för svar!

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Då du bara ska lossa muttern med mutterdragare är det lugnt, blir ju inga påfrästningar axialt då. Däremot när du drar åt avdragaren ska du helst välja bort mutterdragaren.

Ett smidigt sätt att "låsa fast" motorn är att släppa ner en bit snöre i cylindern så kolven pressar fast det mot toppen och därmed inte kan gå runt.

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
låsa magnapullskransen, eller skruva lös den och skruva fast en arm som går ner i bordet och låser veven fungerar utmärkt annars

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Då du bara ska lossa muttern med mutterdragare är det lugnt, blir ju inga påfrästningar axialt då. Däremot när du drar åt avdragaren ska du helst välja bort mutterdragaren.

Ett smidigt sätt att "låsa fast" motorn är att släppa ner en bit snöre i cylindern så kolven pressar fast det mot toppen och därmed inte kan gå runt.
Låter som det sämsta man kan göra. Då blir det stora påfrestningar på både vevstake och vevstakslager

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Tack för era synpunkter. Jag ska få hjälp att tillverka ett verktyg som skruvas på svänghjulet, så man kan använda det som mothåll och sedan börja med att prova spärrskaft+ ev. rörförlängare. Orkar man inte det så får man testa mutterdragaren (i kombination med mothållet). Känns som det skonsammaste sättet. Har nu sett att det finns mothåll att köpa för att hålla emot variatorn när man ska lossa den, och sättet jag ska prova är ju samma princip.

Att låsa motorn med ett snöre känns riskabelt.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Har du mutterdragare så lossa med den!
Finessen med mutterdragare är ju just att man kan knacka lös sådant som har inget eller lite mothåll! :)

Men ett mothåll är ju ändå bra för när du ska dra dit den. :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Låter som det sämsta man kan göra. Då blir det stora påfrestningar på både vevstake och vevstakslager
Dom verkstäder jag vet använder kolvstopp som gängas ner i tändstiftshål, sen tål ju kolv och vevstake bra mycket med tanke på att det ska stå pall för 8200 explosioner i minuten som på en 800 ger runt 70hk per kolv.

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Så fixat loss den ikväll. Muttern gick loss med mothållet skruvat på svänghjulet och sen spärrskaft med rörförlängare.
Mothållet flytande på avdragarens skruvar och sen avdragaren ytterst (såklart).
Värmde svänghjulet, gick loss lätt. Nu fattas....SNÖ!