koppla in dödmansgrepp på crossfire

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
försökt hitta nå på nätet men hittar inget vettigt, iaf inget som går att förstå:)
vill inte klippa sönder nå kablar innan jag är säker att det är rätt.

har en blå och en lila kabel bakom tändningslåset, å på dödmansgreppet är det en vit å en svart kabel.
dödmansgreppet är slutande när hatten är i

och jag vill int höra om mojängen i gashandtaget, att de inte behövs ett dödmansgrepp:) för den ska stänga av motor när jag trillar av i vinter:)
 

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Om tändningslåset oxå är slutet när det är i avstängt läge vilket jag tror att det är efter ca 1998 eller där omkring så kopplas dödmansgreppet parallellt med tändningslåset. Färgerna spelar ingen roll i det läget.
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jo nå de har jag fattat. men hur parallel kopplar jag det? har bara gjort sånt med bilhögtalare å steg för 100år sen
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Dra ur ena kabeln från tänningslåset och koppla ihop den med en från dödmans greppet.
Det spelar ingen roll vilka du väljer.
Sen tar du andra kabeln från nödstoppen och kopplar den till tänningslåset, Klart!
Sen kanske du behöver skarva på kablarna lite granna så du kan montera nödstoppen där du vill ha den.
Lycka till :)
 

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Dra ur ena kabeln från tänningslåset och koppla ihop den med en från dödmans greppet.
Det spelar ingen roll vilka du väljer.
Sen tar du andra kabeln från nödstoppen och kopplar den till tänningslåset, Klart!
Sen kanske du behöver skarva på kablarna lite granna så du kan montera nödstoppen där du vill ha den.
Lycka till :)
Nej nej nej! Då ligger det i serie! Kopplar man på det sättet måste både dödmansgreppet vara utdraget OCH nyckeln måste vara avstängd för att motorn ska stanna.

Ta ena kabeln från dödmansgreppet och koppla på samma ställe som ena kabeln på tändningslåset, ta andra kabeln från dödmansgreppet och koppla på samma ställe som den andra kabeln på tändningslåset. T.ex svart från stoppet till blå på t-låset & vit från stoppet till lila på t-låset.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Ja just ja de var så det var! Ber så mycket om ursäkt.
Inte lätt att tänka klart den hr tiden på möran :)
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
T.ex svart från stoppet till blå på t-låset & vit från stoppet till lila på t-låset.

bara koppla in den så här då?
 

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
I princip så ja. Lättast är väl bak på tändningslåset med någon kabelsko. Vet inte hur det ser ut på just din men på min var det flatstift bak på tändningslåset så jag klämde på dubbelflatstift på kablarna från nödstoppet och behövde alltså inte klippa några kablar i elsystemet.

 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Hur svårt kan det vara att summra tändnings låset och se om det är NC eller NO system !! .
Klarar ni inte det med elen så lämna bort det .
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
jo men då måste man ju ha en multimeter å de ides jag inte åka å köpa då jag tänkte att någon annan lär ju ha gjort det förr.
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
va tror du forumet är till för? så om du inte vet hur man kopplar in de så kan du ju knipa igen. men uppenbarligen så ska ju inte alla arcticar paralellkopplas. men de hade man nog lärt sig om man lämnat in den eller hur? ja tänkte de var lika å fråga men jag löser de själv.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har man inte rätt verktyg/instrument att utföra något blir det svårt , och ids man inte skaffa det , ja då bör man inte ge sig in i vissa saker heller ..
Sen ser du ju vilka svar och hjälp du fått på detta forum av …….
Jag vet inte om det är NC eller NO , men jag har då inget problem att kolla en sådan sak !

Vet du inte om du har ett NO eller NC system i din maskin , hur vet du då att du har rätt nödstopp !!???
Men lycka till …
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
visste inte om att det fanns ett nc å ett no system på dom här. tänkte att det är samma på alla efi f7/crossfire.ang nödstoppen vet jag ju inte men om jag kopplar in den först parallelt och sen i serie och det inte funkar så får jag köpa en ny nödstopp helt enkelt. behövs ingen summer då jag redan har en nödstopp så då är det antingen rätt eller fel nödstopp å det lär ju visa sig.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Då jag inte har denna modell och inte ens kan summra den är det svårt att ge ett 100% svar vad det är för system för mig och dig.
Men de nyare bör ,, observera att jag inte är 100% bör ha ett NO ..

NO = Normaly Open ,, alltså i normalt tillstånd då fordonet/förbrukare används , då du har vridit tändnings nyckeln till On , nödstopp mm så motor/förbrukare skall gå att köra /användas

Ett NO system så kopplar man nödstoppen parallelt . för att få motorn att stanna innebär det att man kortsluter kretsen .

På ett NC så kopplar men det i serie . för att få motorn att stanna innebär det att man öppnar kretsen .

Men jag kanske inte vet så jag skall knipa igen :bigsmile:
 

Alcan

Aktiv medlem
3 aug 2012
68
0
6
Sollentuna
Sorry! Jag läste din första post lite snabbt där uppe förut. Du ska ha ett nödstopp som är slutande när hatten slits ur. Då ska det kopplas parallellt. Så du har alltså fel nödstopp. Ber om ursäkt för all förvirring!
 

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
Då jag inte har denna modell och inte ens kan summra den är det svårt att ge ett 100% svar vad det är för system för mig och dig.
Men de nyare bör ,, observera att jag inte är 100% bör ha ett NO ..

NO = Normaly Open ,, alltså i normalt tillstånd då fordonet/förbrukare används , då du har vridit tändnings nyckeln till On , nödstopp mm så motor/förbrukare skall gå att köra /användas

Ett NO system så kopplar man nödstoppen parallelt . för att få motorn att stanna innebär det att man kortsluter kretsen .

På ett NC så kopplar men det i serie . för att få motorn att stanna innebär det att man öppnar kretsen .

Men jag kanske inte vet så jag skall knipa igen :bigsmile:
jo har fattat hur dom funkar nu nc å no systemen, har dock inte hunnit kika på det nå mer. kan ju vara nödstoppen som inte funkar också då det är billigrackel från skoterdelen. alltså inte att de är fel nödstopp utan att den kanske är trasig. dom har tagit bort dom ur sortimentet också såg jag så de känns ju lite skumt