Köpråd om halvlång skoter

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Nu är det så att jag har tankarna att införskaffa en ny maskin för max 80-90k. Det är en halvlång skoter jag är ute efter, helst en 600.

Jag kör ungefär 65% led och 35% lössnö lekande. Skulle gärna se att det går att montera 1+1 dyna så damen kan få åka med när hon vill.
Har kört skoter sen jag var liten och skruvningen borde inte vara något problem.

Om min längd och vikt spelar någon roll så är jag 180 lång och väger 90 kg.

Har kikat lite på renegade 600 i alla dess utföranden.
vilken av alla dess utföranden tror ni passar mig bäst? varför?

Har bara tittat runt lite och fastnade på renegaden direkt men har ni något annat ni vill tipsa om så tipsa gärna!
Vill ni veta något mer så är det bara att fråga!
Tackar på förhand!
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
Själv har jag en renegade 600 ace som är underbart tyst och snål att åka på. Den har jag monterat 1+1 dyna och förstärkningsfjädrar i boggie. Kör ganska mycket på sidan av leden och känner att det blir en ny renegade med e-tec motor till vintern. 600 ace är lite för klen när jag vill klättra på sidan av leden. Men på leden hänger man på en 600 e-tec

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Renegade BCX 800 e-tec 2011.....klart.
Eller så köper du min men då passerar du din gräns på 90´ med några tusenlappar.

BCX:en är ruggigt snabb och bekväm efter led för att vara en crossover bara du kör skidorna i det bredare läget och med 44mm kammar behöver den inte direkt skämmas för sig i pudret heller.
 

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Har tidigare ägt BRP skotrar men körde hela förra vintern en switchback 600 -08 136".
Så ruskigt skön skoter, tar sig fram rätt bra i djupsnön för att vara kopplad boggie, det är dock på leden den verkligen får sträcka ut, det har inte varit några problem för mig att hålla duktigt tempo på knöliga leder, den är förlåtande, den sticker inte iväg åt skogs om du råkar klanta dig litegrann.
Dämparna är jag klart nöjd med trots att jag är lite tyngre, kanon fäste på fotstegen också, visst, inte better boards direkt men över förväntan faktiskt.
För övrigt så är jag 189 lång och väger 110kg.

Om du har en switchback i närheten, PROVKÖR.
Köpte min för 70k i fjol
 

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Själv har jag en renegade 600 ace som är underbart tyst och snål att åka på. Den har jag monterat 1+1 dyna och förstärkningsfjädrar i boggie. Kör ganska mycket på sidan av leden och känner att det blir en ny renegade med e-tec motor till vintern. 600 ace är lite för klen när jag vill klättra på sidan av leden. Men på leden hänger man på en 600 e-tec

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
ja ace:n är väll 4taktare om jag inte missminner mig, men tror du att förstärkningsfjädrar kan behövas på e-tecen också?

Nu kanske du bara är inne på att skaffa något på BRP-sidan.
Men annars är väl RMK 600 -12 en rätt bra maskin. 144" är väl vanligast (men fanns även 155 lång) och borde väl ligga inom budget.

Bild på en sådan: http://www.polarisscandinavia.com/sk...w/600_rmk_144/
nejdå, måste inte vara en BRP men är bättre på att skruva samt få hjälp av släktingar när det gäller BRP.
Hur funkar denna led/lekning? funkar det att montera 1+1 dyna?(kändes som man måste byta hela dynan enligt bilden du länkade) vilken ar bäst allround av 144" eller 155"?

Renegade BCX 800 e-tec 2011.....klart.
Eller så köper du min men då passerar du din gräns på 90´ med några tusenlappar.

BCX:en är ruggigt snabb och bekväm efter led för att vara en crossover bara du kör skidorna i det bredare läget och med 44mm kammar behöver den inte direkt skämmas för sig i pudret heller.
Tror nog att 600 får räcka för mig. vad är igentligen skillnaden mellan BCX och "vanliga" renegaden? läst på flera olika ställen om olika ändringar men blir inge klokare, är båda lika lång? är det några stora förändringar mellan 800 och 600? hur är dämparna, är dom bra original eller bör man göra något åt dom?

]Har tidigare ägt BRP skotrar men körde hela förra vintern en switchback 600 -08 136".
Så ruskigt skön skoter, tar sig fram rätt bra i djupsnön för att vara kopplad boggie, det är dock på leden den verkligen får sträcka ut, det har inte varit några problem för mig att hålla duktigt tempo på knöliga leder, den är förlåtande, den sticker inte iväg åt skogs om du råkar klanta dig litegrann.
Dämparna är jag klart nöjd med trots att jag är lite tyngre, kanon fäste på fotstegen också, visst, inte better boards direkt men över förväntan faktiskt.
För övrigt så är jag 189 lång och väger 110kg.

Om du har en switchback i närheten, PROVKÖR.
Köpte min för 70k i fjol
kopplad boggie? är det skön körställning för dig original eller har du fått införskaffa styrhöjare? går det att sätta dit en 1+1 dyna?


Tack så jättemycket för alla era svar och ber om ursäkt för alla frågor.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
En lynx x-trim borde ju passa dig också om du kikar på renegades. Då behöver du inte några hårdare fjädrar i boggien heller då du kör med 1+1 dynan. Väldigt nöjd med pps boggien både då jag kör själv och när sambon åkt bakpå.
 

Malm88

Välkänd medlem
27 nov 2008
181
0
16
Sundsvall
BCX har bättre dämpare ställbar spårvid mycket smalare spårvid. Premium hastighetsmätare med höjdmätare, motortemp, utetemp, bensinförbrukning mm. Styrhöjare med burkring. Värre matta. Från 2013 nytt chassi och nya Rmotion. Ska skriva på för en BCX 600 2014 imorgon :) det är x-dyna på dem med, nerdrevade från fabrik mm

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
nejdå, måste inte vara en BRP men är bättre på att skruva samt få hjälp av släktingar när det gäller BRP.
Hur funkar denna led/lekning? funkar det att montera 1+1 dyna?(kändes som man måste byta hela dynan enligt bilden du länkade) vilken ar bäst allround av 144" eller 155"?
Orginaldyna 1+1 då måste man byta hela, tror det finns någon eftermarknads mer av typ "click-on" men har för mig att den var svindyr dock.

155" tror jag inte var så vanlig i Sverige av vanliga RMK 600:an -12. Så en sån är nog svår att hitta, 144" är det ju lite uppvinkel bak i boggien för att den just skall vara smidigare på led, är väl det som heter switchback i övriga Polarisfamiljen.

Har bara kört den maskinen ett kort tag på en avsnörad åkerplätt på något event. Så har väl inte så mycket att säga om den. Annars är Assault Switchback en bra maskin, visserligen 800:a men tror inte du behöver skrämmas av 200cc till. En -11:a av den kanske är inom budget.
 

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Har tittat lite på x-trimen också, men hur går pps boggien i lössnö? är du nöjd med x-trimen? har du något mer bra att veta om den? :)

vet du hur lätt det är att ställa in spårvidden? antar att det är olika per årsmodell? men är det något man gör på någon minut eller ett tiotal minuter?

hur är körställningen på polaris sida? har inte haft chans att testa någon nyare. har helt hjärnsläpp nu och vet inte vad jag ska fråga om...

blir nog att åka till skoterhandlarn och titta och känna lite.
Tack än en gång!
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Har tittat lite på x-trimen också, men hur går pps boggien i lössnö? är du nöjd med x-trimen? har du något mer bra att veta om den? :)

vet du hur lätt det är att ställa in spårvidden? antar att det är olika per årsmodell? men är det något man gör på någon minut eller ett tiotal minuter?

hur är körställningen på polaris sida? har inte haft chans att testa någon nyare. har helt hjärnsläpp nu och vet inte vad jag ska fråga om...


blir nog att åka till skoterhandlarn och titta och känna lite.
Tack än en gång!

Jag kör en Switchback assault 800 -11 den är 144" med 44mm matta men den känns betydligt kortare än de , grymt smidig och fin fjädring .. jag har även extra hårda fjädrar för skjuts i boggin :)
sen så älskar jag botten vridet motorn har :) man kan köpa till 1+1 dyna som är snabb och lätt att montera :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har tittat lite på x-trimen också, men hur går pps boggien i lössnö? är du nöjd med x-trimen? har du något mer bra att veta om den? :)
Jag har bara haft min xtrim en säsong och har inte hunnit prova den nått i det riktiga fluffet då jag blev pappa precis när all lössnö kom. Det lilla jag har provat så funkar den ju väldigt bra men snön hade ju satt ihop sig när jag tog mig ut. Tycker dock den var tungburkad trots dämparna ställda mjuka och skidorna på inre läget. Hade en kort polaris innan och den var enklare att få dit jag ville. Tycker framvagnen på den var bättre för lek i lössnön. Jag har betydligt fler timmar på Polarisen och har väl ärligt sagt inte hunnit lära mig hur jag ska hantera den länge mattan och ppsboggin i lössnön ännu. Xtrimen är trotts ovana med körställningen helt fantastisk på leden. Där det räckte med att man tittade på Polarisen för att boggien skulle slå igen så är det bara att mata på med lynxen.
 

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Tänkte väcka min tråd istället för att starta en ny.

Är det någon stor skillnad mellan årsmodellerna 11-12-13 på renegaden, är det något som dom uppdaterat bra och är värt att lägga någon tusenlapp extra för?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Först och främst vilken renegade är du ute efter BCX eller renegade x?
2013 gick de ifrån xp till xs och r-motion tillkom även.
Har du råd så är r-motion helt suverän men även sc-5 som satt i före det är riktigt bra.
Jag vill även uppmärksamma dig på renovering/service av stötdämpare, något som alla bör göra men få faktiskt gör.
Vet du med dig att du nyttjar en hel del av dämparnas kapacitet och inte bara finåker så SKALL det göras efter 50 mil och sedan var 300:e mil för att dämparna ska hålla sig fräscha och kunna göra det jobb de var tänkt att göra.
 

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Förstod att jag glömt något, men det är bcx 600 om kubiken spelar någon roll.

Renovering av dämparna har jag inte haft sån jättekoll på så det ska jag komma ihåg!

Jag tror att jag skulle vara nöjd med vilken det än blir för min föregående skoter är en gammal 494:a. Men är det någon årsmodell som man bör passa sig för?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det är ingen större skillnad mellan 11, 12 och 13 förutom att 13 ser lite annorlunda ut och har r-motion.
Ett allmänt tips är att försöka hitta en i så bra skick som möjligt.

Som sagt är det ett plus om man har servat dämparna på maskinen men det är få som gör det.
 

Hardstylekask

Medlem
14 aug 2013
12
0
1
Gävle
Det är ingen större skillnad mellan 11, 12 och 13 förutom att 13 ser lite annorlunda ut och har r-motion.
Ett allmänt tips är att försöka hitta en i så bra skick som möjligt.

Som sagt är det ett plus om man har servat dämparna på maskinen men det är få som gör det.
Tackar för alla tips och svar! Jag själv tycker att det finns många fina på blocket!