Switchback- eller RMK-Assault?

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Nu är det så att jag har bokat en -14 Rmk Assault 800. Men sen jag fick tillbehörskatalogen fick jag huvudbry och funderade om jag egentligen skulle haft en Swb.

Min egentliga fråga är: Är RMK:n jobbig/dålig på led eller funkar det?
Jag förstår att Swb:n är bättre på led och inte alls dålig i puder men jag vill så gärna ha en RMK för dom verkar vara sjukt roliga i djupsnön.

Men om RMK:n är bedövlig på led så borde man kanske satsa på en Swb.
Jag kör ju ändå en del led.
Men jag kanske inte ens kan byta nu då skotrarna snart är på väg till Sverige.

Märker att det blev ett rotigt inlägg dethär :tongue1:

Men kan man köra RMK på led utan att ta ihjäl sej?
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Rmk Assault är längre -14 än vad den var -09. Jag valde SwB förra året. Var i din sits där långa maskiner är inne och "coola". Men bor man inte i Kiruna eller har stuga i fjällvärlden så blir det ju 95% led under en säsong.

Jag har hittills inte fastnat en enda gång med min SwB. Jag borde nog egentligen valt en kortare maskin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
fader111: Ja fasiken det har du ju helt rätt i.

Min lilla erfarenhet är att det är inte längden som stör mest vid ledkörning utan tippigheten... Man får brottas lite för att hålla kurs. Iaf med min rmk då. :)
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Stämmer nog att längden inte är helt avgörande men ju mer "mountain" maskin det är desto högre är den i framvagn och dämpare, desto högre kammar och desto smalare framvagn. Skillnaden mellan SwB och Rmk Assault är inte stora men några % åt vardera hållet.

Jag skulle nog ändå påstå att SwB Assault är det sista "snäppet" innan det inte längre blir roligt på led utan enbart en transport sträcka.
 

Freddev8

Aktiv medlem
25 nov 2009
52
0
1
Sundsvall
Du kommer nog få lika många svar från dom som åker SW/RMK. Men som jag ser det hela, så är det mode i att åka lång gurka. Sen behovet av lång kan man ha olika åsikter om. Jag åker till 70% off track och annars är det dålig led ingen manchester. Till fjälls blir det ca tre gånger på säsongen och då klart man skulle vilja ha lite längd vid skrå åkningen för SW'n vill driva upp nosen, men annars åker man skjortan av dom andra. Det sitter mkt i föraren. Och nöjet i att åka på rullen förbi folk på dålig led eller i skogen balanserandes mellan träden. Släng på en peak 2,5 matta och du har en maskin som är att åka cross på snön.
 

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
håller nog med fadern111 i denna fråga. en rmk går å stå på lite granna men det är inget nöje enligt mig, kör själv nästan enbart offpist och resten ser jag som en transport, åker på en rmk assault
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
rmkn är som alla säger inte så rolig efter leden men kungen utanför ;) sen om man kan ta att den är stötig o vinglig o inte kör så fort dom gångerna man kör led så funkar det men inte nån tukt skoter efter leden :)
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Har du haft en RMK Assault -09a förut? =)
En -14 borde inte vara nå extremt mkt sämre på led direkt?
-09:an var inte rolig alls på led. Körde en långsväng på 13 mil en dag i vintras. Dom sista 2 milen var tortyr. Men då var det extremt dålig led.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Tack för all svar. Jag får nog ta å ring ÅF imorrn å fråga om jag kan ångra mej nu och få en Swb.
Men angående det som Freddev8 sa; Är orginalmattan kass på Swb:n? Det är ju ändå 51mm kammar.
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Behåll RMK:n. Det är inte pest och pina att ta sig fram på led, det viktiga är att veta vilken maskin man har valt och anpassa körningen efter det. RMK är helt överlägset roligt i lössnön, och det är ju där man har det som bäst.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Stod inför samma beslut som du förra säsongen, dock hade jag bokat swb och blev snarare sugen på RMK.

Fruktansvärt skön att köra var swbn dem knappa 100 milen jag hann ha den innan den blev stulen, det enda jag ogillade var mattan som jag tycker har på tok för mjuka kammar. Den optimala längden 144" i mina ögon om det inte blir så många fjällsresor per år.

Sen om man vill ha smalare framvagn är det ju bara att sätta på det, finns ju stort utbud numera. Den är såklart inte lika lättbruten som pron men fortfarande behöver man definitivt inte ta i för kung och fosterland för att få omkull den.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Haha jag kommer ju få frispel innan jag bestämt mej. Så fort nån skriver nåt bra om endera skoter så ångrar jag mej :p Nä ja ska iaf ringa å höra om det överhuvudtaget går att ångra sej.
 

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Ja det är inget lätt val du står vid Didde.
SwB mattan är långt ifrån dålig. Folk jämför enbart med den mest extrema mattan som finns.
SwB mattan är en mountain matta och paddlar på riktigt bra i snö. Det är på led den spinner lite för lätt.

Jag går i funderingar till vintern att variatorkitta min skoter men tänker då inte byta matta förrän originalmattan går sönder.

Du ska inte köpa en SwB och byta framvagn enligt mig. Då förlorar man ju poängen med att köpa en SwB.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Det lutar åt en Swb iaf. Pratade med ÅF och han sa att jag skulle fundera över helgen. Det var inga problem att ångra sej hittills iaf.

Men det sitter krängningshämmare på Swb:n va? Kanske räcker att ta bort dom om skotern är lite "för stabil".

Angående mattan så är det väl bara att prova. Är jag inte nöjd får jag väl byta :)
 
A

AssaultRMK

Jag har först gått från att bara köra 121" maskiner typ IQ, RS, rev osv till att sedan köra en 144" IQRRSE och ärligt talat så kände jag knappt någon skillnad vid led körning. Möjligtvis i de allra djupaste groparna men inte så att jag var tvungen att dra ner på tempot.
Förra säsongen övergick jag till RMK Assault och åter igen, känner knappt någon skillnad mot IQRRSEn sett rent till mattlängden. Tvärt om, hade det inte varit för centersämparen så ger jag tusan på att det till och med går att köra lite fortare pga bättre fäste.

Vist till en början kändes den lite som en buss pga att huven är så mycket längre men efter några mil så är man van och jag kommer nog aldrig att byta ner mig i mattlängd. En lång med bra dämpare anser jag är bästa kompromissen.

Jag kan hoppa, droppa, whippa lika högt som med en kort (det är väl mer mentalt som spärren ligger), Assaulten är fruktansvärt stabil och svarssnabb i luften. Jag kan hänga med de korta efter leden, kanske inte kör snabbast men blir då definitivt inte efter. Och jag har tusen gånger roligare i snön, i skogen och i branterna.

Swb tar sig fram otroligt bra den också men personligen har jag nog mer kul på RMKn.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Det är inte längden jag är rädd för på RMK:n. Utan hur den funkar rent allmänt på led. Hur pass bekväm den är att åka på.
Assault -09 jag hade i vintras var riktigt pissig. Så stel och ont i kroppen har jag aldrig haft som när jag körde den längre sträckor på led.
Men dämparna kanske är mkt bättre på nya Assaulten jämfört med den med IQchassit?
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Jag har tidigare åkt skidoo gtx 600 och bytta till rmk assault -11 och vilken kung på leden! kunde faktiskt inte drömma om att den skulle vara så bekväm då man måste åka på leden, att den är en utmärkt pulkdragare gör ju inte saken sämre då man är familjefar förutom vid vårföre då man får kylproblem men det skall vara åtgärdat till vintern. Köp rmk assault om du ens funderar!
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Hmm.. Jag anade sen innan att det skulle bli svårt att få hjälp i den här tråden. Har gjort nån liknande förut.
De flesta av er är ju "fanboys" av era modeller. Inget illa menat! Jag förstår precis, för är man nöjd med skotern man har så rekomenderar man såklart den.
Ni verkar ju tycka att RMK:n är duglig/bra på led. Men Swb:n är såklart bättre då den är byggd för det.
Och dom extra centimetrarna matta har jag egentligen ingen användning i min körning förutom att den är roligare utanför leden. Men jag har säkert tillräckligt kul med en 144".
Och sån köning som @AssaultRMK har med whip's och drops gör inte jag. Det törs jag inte :p
Det lutar som sagt åt en Swb men jag kommer ha svårt att bestämma mej :(
Det ända jag stör mej på på Swb:n är att dynan inte är lika snygg, men det kanske går att montera en PRO LITE dyna på den. Samma fästen kanske?