Kolvexpertis behövs!

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Okej.

Hur går jag nu tillväga för att fixa problemet?

Mina sista svar på sida fyra har jag några funderingar som jag vill gärna ha svar på:)

När jag tog av toppen tog jag inte ut all glykol, sedan när jag började skruva av toppen rann det (Inte mycket alls) ut via yrörets öppning (yrör bortmonterad), är det bara att torka rent i cylinderloppet och skruva på? Känns som det inte kom ner något under kolven, eftersom de rann ut.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla vilka munstycken som sitter i ...
är det std munstycken eller ngt mindre i ser kolven aldrig ut sådär förutsatt att man gasat med den , man måste nog puttra runt med choken på lite lätt överdrivet ...

har det inte runnit ner ngn glykol så är det ju inget att bry sig om , du kan rycka i snöret när toppen är av så brukar det komma upp om det finns vätska i vevhuset
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
kolla vilka munstycken som sitter i ...
är det std munstycken eller ngt mindre i ser kolven aldrig ut sådär förutsatt att man gasat med den , man måste nog puttra runt med choken på lite lätt överdrivet ...

har det inte runnit ner ngn glykol så är det ju inget att bry sig om , du kan rycka i snöret när toppen är av så brukar det komma upp om det finns vätska i vevhuset
Okej, ska öppna upp föggarna imorgon och kolla. Något speciellt jag bör tänka på när jag tar lös flatside gasare? (Om de ens kallas så)

Okej, de var små glykol droppar på kolven, men kan ju varit att de legat på cylinderna sen när man drog så kom de på kolvarna. Men ska ta en ren trasa/papper och torka rent cylindern samt kolv genom yrör öppningen. Glykol är väl ingen direkt fara om de skulle finnas kvar lite, lite?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.822
854
113
Kramfors
Du måste ta lös cylindrarna för att se om det finns aluminiumrester längre ner på cylindrarna! Om så är fallet så måste aluminiumet bort genom att lägga på saltsyra.

Ang den feta bestyckningen så måste du kolla vilken storlek munstyckena har i både högfart och lågfart samt nålhöjd. Om motorn är standard så sätt i original munstycken! Kolla även så inte choken ligger på!

Kolvarna kan räddas genom att slipa bort ev utstående material runt riporna. De lilla ripor i cylindrarna gör man inget åt såvida det inte är utstående material någonstans.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
kolvtoppen och toppen är så otroligt ljusa så man kunde tro att det har sluppit in kylarvätska i motorn medan den gått, då brukar det se ut ungefär sådär. eller så går den otroligt fett. äter den kylarvätska så ryker den vitt..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.822
854
113
Kramfors
Den behöver inte gå så fett som det ser ut, pga att dem kan nyligen satt i nya kolvar och då hinner inte sotet sätta sig i mitten av kolven. Kylarvätska bildar inte sotborttagande medel = ger inte dessa bilder på kolvarna.

Som sagt kolla vilka munstycken som sitter i och ta reda på vilka org munstycken som ska sitta där.

Gliporna vid luftburk brukar normalt ge snålgång om inte man öppnat upp luftburken och bestyckat in för det. Motortillverkaren har bestyckat med luftburk som oftast har ett vist vacum som gör att de sätter in mindre munstycken jämfört med utan luftburk. Den kan mycket väl ha skurit pga gliporna och ev snö som sopat in där.

Honing sker endera med "riktig bollhonare som är anpassad för borret = inte slår in i portarna så hårt. Det ska vara scotsplice kulhonare isåfall. Klosshonare finns det ingen seriös/kunnig firma som använder på nik.

Det duger gott med vanligt våtslip papper 300-400korn och bara putsa bort glaseringen runtom i cylindern (med tassarna) vid kolvbyten. Kulhonarna för nikasil ligger på kornstorlek 300-400.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Det satt 450 hög i båda föggarna.
45 i låg.

Standard är 500 och 45.

Tydligen, som jag läst så ska även Polaris ha ställt de fett från start?

Men vad säger ni om storlekarna?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Då den var nerbestyckad redan skulle jag rengjort och plockat ihop sedan bestyckat efter stiften, då kolvarna gått lite kan dom missvisa.
 

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
De finns ju på startnyckeln:
On prem
On reg
Sen sistas start (opt)

Första är väl för 95.
Andra 98.
Sista är väl el start.

Den har gått på 95 fast på läget: on reg. Kan detta ha gjort något?
Är jag ens rätt ute?

EDIT: On reg är för USA bränsle, On prem är för svenskt bränsle.
Man ställer om tändkurvan för att tända tidigare tydligen.
 
Last edited:

Mathiass1

Välkänd medlem
7 jan 2013
402
1
18
Umeå
Den behöver inte gå så fett som det ser ut, pga att dem kan nyligen satt i nya kolvar och då hinner inte sotet sätta sig i mitten av kolven. Kylarvätska bildar inte sotborttagande medel = ger inte dessa bilder på kolvarna.

Som sagt kolla vilka munstycken som sitter i och ta reda på vilka org munstycken som ska sitta där.

Gliporna vid luftburk brukar normalt ge snålgång om inte man öppnat upp luftburken och bestyckat in för det. Motortillverkaren har bestyckat med luftburk som oftast har ett vist vacum som gör att de sätter in mindre munstycken jämfört med utan luftburk. Den kan mycket väl ha skurit pga gliporna och ev snö som sopat in där.
De satt ju mindre munstycken i, Men kan de stora gliporna i luftburken gjort att motorn uppfattat som de skulle suttit mycket större munstycken i?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
De satt ju mindre munstycken i, Men kan de stora gliporna i luftburken gjort att motorn uppfattat som de skulle suttit mycket större munstycken i?
Nej tvärtom, eftersom den kunnat dra mer luft utan motståndet som finns i luftburken så skulle blandningen bli magrare.