fuckad bakre boggidämpare efter renovering å shimsning

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Tjena!

Förra hösten lämna jag in bakre boggidämparen på renovering å shimsning.
När jag fick tillbaka den så va den helt fuckad, den var stenhård och returen va lika seg som en snigel i slowmotion och hur man än vred å ratta på dämparen så vart det ingen skillnad.
Jag kanske va dum som inte genast skicka tillbaka dämparen så gubben hade fått kika över den igen, men man va ju ivrig å ville köra å, men efter ett tag så lämna jag in dom på ett annat ställe så dom fick kika på den å flytta om lite hokuspokus i den, fick tillbaka den å den va lika dan som innan.
lämna åter in den nu för nån vecka sedan å har fått tillbaka den igen, nu e returen lite bättre iaf men fortfarande lika hård.

Nån som har en aning om vad som kan ha hänt med den?

Kan nämnas att det gäller dämpare från en 07as xrs =)

Tack på förhand

/Erik

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då man inte vet vad du sagt för olika direktiv till dom olika renoverarna är det väl svårt att bedömma vad dom gjort... Jag tror att du inte har varit tydligt nog till dom som gjort jobbet.

Men det förefaller ju som att nr1. Totalt blandat ihop något så det blev mycket hårdare dämpat båda hållen. Om nu sedan nr2 och nr3 har fått direktiv gör den "lite" mjukare och "snällare" retur. Har dom säkert båda två gjort detta. Bara att ingen av dom kanske insett hur gravt den förste har shimsat bort denna dämpare och därmet hur mycket mer än "normalt" steg åt mjukare eller hårdare hållet det hade behövts.

Jag tycker det enda raka hade varit att hitta åt hur shims stacken ska se ut orginal på denna dämpare. Återställa och sedan utgående från den ta ett steg hårdare / mjukare eller vad du nu ville ha.

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
Då man inte vet vad du sagt för olika direktiv till dom olika renoverarna är det väl svårt att bedömma vad dom gjort... Jag tror att du inte har varit tydligt nog till dom som gjort jobbet.

Men det förefaller ju som att nr1. Totalt blandat ihop något så det blev mycket hårdare dämpat båda hållen. Om nu sedan nr2 och nr3 har fått direktiv gör den "lite" mjukare och "snällare" retur. Har dom säkert båda två gjort detta. Bara att ingen av dom kanske insett hur gravt den förste har shimsat bort denna dämpare och därmet hur mycket mer än "normalt" steg åt mjukare eller hårdare hållet det hade behövts.

Jag tycker det enda raka hade varit att hitta åt hur shims stacken ska se ut orginal på denna dämpare. Återställa och sedan utgående från den ta ett steg hårdare / mjukare eller vad du nu ville ha.
Han hade tydligen en skiss på hur shimsningen såg ut original på dämparen, men han kanske har blandat ihop min dämpare med nån annans å bara renovera den hehe ;p