13s Arctic-Cat Xf uppkittning!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Bror har en XF -13. Där har en smörjnippel i boggien lossnat. (Nedre främre "sving"axel har jag för mig)
Tydligen satt den i typ 2gäng, samt att godset var så gjort att nippeln stuckit in en bit så att axeln helt enkelt slagit i nippeln vid flex. Och sonika slagit lös den samt lämnat lite märken i axeln.

Värt att kolla upp kanske? =)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sv: Re: 13s Arctic-Cat Xf uppkittning!

På tal om att kitta upp så blev jag "tvungen" att köpa nya boggie hjul då ett vändhjul och ett litet tickade lite på lagren, genierna på AC har nämligen gjort en Yamaha, går inte att byta lager... Fick bli billet från staterna då ett vändhjul kostar 870:-, fick tag i sex billet med lager för 2020:- plus då ca 600 i moms och avgifter då det lär fastna i tullen men valet var rätt enkelt!

Har mer eller mindre lagt ner korta chassiet, iaf för tillfället, hade jag inte behövt draget så hade jag kapat redan, har chilly options plåten och ids inte köpa ny båge. Dock bygger ju stänklappen ut väldigt mkt så rent estetiskt skulle det gå att lura ögat lite med en rakare lapp, synd att alla konkurrenter har gjutit in loggan i sina hållappar vilket hade varit ett bra alternativ annars.

Kliar att kapa lite fotsteg och dekala lite nu...
jag fick boggiehjul å vändhjul på garanti :)

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Jo bakre boggiehjulen går ju under drivlina så ska täckas av garanti.

Strand
Är samma distanser. Men Ni behöver inte korta dom igentligen. Vet flera som smalat 2" utan att montera in distanser. Men vill man vara säker så monterar man in dom, så som det står i beskrivningen från arctic.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele

På tal om att kitta upp så blev jag "tvungen" att köpa nya boggie hjul då ett vändhjul och ett litet tickade lite på lagren, genierna på AC har nämligen gjort en Yamaha, går inte att byta lager... Fick bli billet från staterna då ett vändhjul kostar 870:-, fick tag i sex billet med lager för 2020:- plus då ca 600 i moms och avgifter då det lär fastna i tullen men valet var rätt .
Har för mig att de kom ifjol boggiehjul med utbytbara lager. Bytte ut på en bearcat från gjutna till vanliga med lösa lager.

Moribound

Ny medlem
21 jul 2009
2
0
1
Jo bakre boggiehjulen går ju under drivlina så ska täckas av garanti.

Strand
Är samma distanser. Men Ni behöver inte korta dom igentligen. Vet flera som smalat 2" utan att montera in distanser. Men vill man vara säker så monterar man in dom, så som det står i beskrivningen från arctic.
Vad är skillnaden mellan M800 -13 dämpare kontra Xf -13? Är de bara distansen eller är hela dämparen kortare på M800? :) Nån som vet.. Klurar nämligen på att smalna av också. 42"-38"

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Strand
Okej, han får kontakta dig då om han vill ha distanser, om du hade några.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ska kolla om det är nå garanti på lagerna men slitage delar brukar vara svåra att reklamera, är ju en annan sak om det rent gått sönder nått, är ju lite som att begära nya slides på garanti känns det som... ;)

Nästa vecka blir det att lägga av lite arbetstid då man jobbar em, ska se om grannen i utbyte mot en kall eller två kanske kan hjälpa till med lite dekaler nån kväll i helgen.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele

Ja gör det strand.

Å tyvärr väntar jag fortfarande på mina motordelar. Så är som stillestånd just nu i garage.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Jo hade först tänkt gå all in (om man inte räkna turbo) å sätta dit bigbore på han, men kändes som att ja redan har en maskin som är trimmad allt som går =)

Har beställt ett Bikemanperformance helsystem, så blir byte av grenrör, pipa, slutburk,boyesen, bmp topp och deras variatorkitt.
Kan och hoppas den blir riktigt rapp och fin med dessa delar =)

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Vad fick dig att välja just bikemanperformance? Jag lurar på att kitta upp min blivande med men min återförsäljare rek. tveklöst spi och då jag prata med Oktan gänget i Östersund var det Speedwerx som gällde enligt dom. Vart köpte du dina prylar nånstans och vad fick du böta?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har ju även kittat min så klart!

Mest för pengarna enligt mig:

V-kit (åker diablo kit, justerbart utifrån=smidigt!)
Powercommander och tändkil (har testar med bara kil och då går det väldigt magert på mellan!!!)
Pipa? Har testat spi helsystem, men i dagsläget sitter bara burken på, visst ger pipan lite pulver MEN upplever den trevligare/jämnare med std rör, kan hu ev hjälpa om man lindar röret men med pcv (feta på mellan) och kil så får man ett jävla sug i spisen!

Får se om jag mixtrar nå mer med röret i vinter men som den gick i sursnön sista svängen i våras var den grym, reste upp på bakbågen i 40 och stod rätt upp lååångt, på plan backe dessutom, helt klart en sjuk känsla!
Ska bli mkt spännande att se hur min mappning funkar i kallare väder, förhoppningsvis går den ännu bättre....

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Vad fick dig att välja just bikemanperformance? Jag lurar på att kitta upp min blivande med men min återförsäljare rek. tveklöst spi och då jag prata med Oktan gänget i Östersund var det Speedwerx som gällde enligt dom. Vart köpte du dina prylar nånstans och vad fick du böta?
Har väll mest hört bra om dom. Sen vet ja om en maskin som går riktigt bra med dom delarna.
Speedwerx är säkert bra på alla sätt men har hört mer negativt om de kittet än bmp.
Är genom speedtech i Skellefteå jag tog kittet. Kostar just över 20 beroende på vilken slutburk man kör med.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele

Kommer ju självklart åka med pc5a jag med.
Bmp nya vkitt innehåller dom nya ställbara magnetvikterna, fulltjusterbara utifrån.
Ngt ja saknat på andra kitt förut då man behövt skruva isär variatorn varje gång man ska vikta om.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Jo är rätt fint, mina vikter tar man bara en insex och plockar av en bricka så har man 100rpm till, går fortare än att klicka om en tra!
Ska bli skoj att höra hur bmp kittet fungerar.

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal

Är det någon låsning på dom goldstar vikterna , så inte magneterna kan ramla ur? För en magnet kan väl mista sin magnetism om dom får upprepade smällar ? Eller kommer jag ihåg fel ang magneter? ;) annars låter det jäkligt smidigt med att bara pilla dit en liten magnet istället för att hålla på att skruva

Kommer ju självklart åka med pc5a jag med.
Bmp nya vkitt innehåller dom nya ställbara magnetvikterna, fulltjusterbara utifrån.
Ngt ja saknat på andra kitt förut då man behövt skruva isär variatorn varje gång man ska vikta om.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är det någon låsning på dom goldstar vikterna , så inte magneterna kan ramla ur? För en magnet kan väl mista sin magnetism om dom får upprepade smällar ? Eller kommer jag ihåg fel ang magneter? ;) annars låter det jäkligt smidigt med att bara pilla dit en liten magnet istället för att hålla på att skruva
Jag va in på speedtech och tafsade på såna vikter och det verkar lysande. Centrifugalkraften hjälper till att hålla vikterna/ magneterna på plats också så jag tror inte det är något problem

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free