Ikväll tog jag isär rave-ventilerna på min Lynx 800R -08 för rengöring och då passade jag på att vrida runt motorn för hand och kika in på kolvarna genom hålen (där ventilerna ska sitta) i cylindrarna. Kolvarna såg jättefina ut men jag noterade att det hördes ett ganska ljudligt metalliskt knackljud när vevaxeln vrids fram och tillbaka lite snärtigt (ca ± 10º), det är enbart när motorn roteras baklänges som ljudet uppstår. Ljudet uppstår oavsett läge på vevaxeln. Ljudet blir svårare att framkalla när jag tog ut tändstiften, det tyder ju på att det är beroende på kompressionen.
Efter ett tag var jag tvungen att testa samma sak på frugans fläktkylda 550 och efter några sekunders testande så kunde jag framkalla i stort sett samma ljud även på den.
Båda motorerna går (i normal drift) perfekt utan missljud, även på backen (RER).
Jag har skruvat 2-taktare i över 20 år och inte stött på detta förrän ikväll, och jag vill självklart ha reda på exakt vad det är som orsakar ljudet. Är det vevlagerna som skapar detta trots att motorerna är i bra skick?
Ljudet kan liknas med det som uppstår om du slår lite lätt med ett metallföremål på motorblocket.
Det är kommer inte från TRA variatorerna, det har jag redan uteslutit (tog lös den).
Efter ett tag var jag tvungen att testa samma sak på frugans fläktkylda 550 och efter några sekunders testande så kunde jag framkalla i stort sett samma ljud även på den.
Båda motorerna går (i normal drift) perfekt utan missljud, även på backen (RER).
Jag har skruvat 2-taktare i över 20 år och inte stött på detta förrän ikväll, och jag vill självklart ha reda på exakt vad det är som orsakar ljudet. Är det vevlagerna som skapar detta trots att motorerna är i bra skick?
Ljudet kan liknas med det som uppstår om du slår lite lätt med ett metallföremål på motorblocket.
Det är kommer inte från TRA variatorerna, det har jag redan uteslutit (tog lös den).