Vilken Yamaha ska jag köpa?

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Personligen tycker jag Nytron kräver lite väl aggressiv körställning.
Sedan att hederliga RX Warriorn är mer potatissäckkörställning är ju en annan sak. :)

Apex XTXen är jäkligt behaglig å köra, speciellt om man skall längre svängar. Monterade styrhöjjare så då står jag och kör utan probs och jag är 188cm
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Fundrar liite på om båda två kan va för tunga för mig. Är bara 177cm och väger ca 65-70 kg... hade en SRX för längesen och den upplevde jag inte alls som tung trots att den var det jämfört med de flesta andra sportskotrar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nja, även om jag är 188cm så väger jag in på ynka 78kg.
Men som sagt, du bör prova köra dem och bilda egen uppfattning.

Jag har flyttat mitt arsle på RX/Apex i ca 3000mil och jag har inga problem med att tänka tanken att flytta det ytterligare 3000mil på dessa maskiner.

Jo, frugan brukar köra/övningsköra RX Warriorn och det funkar finfint.
TApexen får hon inte köra :D
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Framförallt en modernare skoter, med mer upprätt körställning.
Exakt, hade inte kunnat säga det bättre själv! Körställningen är mkt bättre på nytro enligt mig, har både kört Warrior och nu nytro. Både att stå och sitta. Möjligt vis att warriorn jag hade satt mer klistrad på leden men körställningen där va betyligt sämre.
 
J

Jona$

"variatorskrammlet" är reduceringsdreven som får lite spel och det ske i princip ifrån ny till 1200mil senare, jag fick det på min förra vintern och kan inte finna nån lösning, på nytron kliver drevet över ett annat och vissa har limmat då med posetivt resultat.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Möjligt vis att warriorn jag hade satt mer klistrad på leden men körställningen där va betyligt sämre.
Med Warrior, vilken modell menar du då? Dino-Warriorn innan sprut eller den med sprut.

"variatorskrammlet" är reduceringsdreven som får lite spel och det ske i princip ifrån ny till 1200mil senare, jag fick det på min förra vintern och kan inte finna nån lösning, på nytron kliver drevet över ett annat och vissa har limmat då med posetivt resultat.
Mjo, det är lite irri, verkar dock vara mindre på de som har den nyare reduktionsväxeln.
Dock så är det inte bara reduktionsväxeln som låter. Nytron skramlar också och den saknar reduktion.

Men, höjer man tomgången till ca 1600-1700 varv så slipper man skramlet.

Har man tomgång på 1400 på Nytro så snurrar variatorn med 1400 varv.
Har man en tomgång på Apex på 1700 varv så snurrar variatorn nästan 1400 varv.

Sänker man tomgången på Apexen till 1300 så snurrar variatorn ca 1000 och då vill vikterna skramla, detsamma blir det på Nytron om du sänker den tomgången till ca 1000 varv.

Många varv blev det... :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Med Warrior, vilken modell menar du då? Dino-Warriorn innan sprut eller den med sprut.
Själv har de jag en 2004, utan insprutning. Körställningen dålig.

Har även kört senare modell och visst den är något bättre men fortfarande dålig, TYCKER JAG som jämför med nytron ja kör nu.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Ah, en Dino-Warrior, som jag fortfarande har som 2'a-skoter. Jo, där sitter man en smula lågt. ;)

Vi tycker i övrigt precis tvärtom, jag föredrar Apex XTX med servo och du Nytro.

Moestberg får nog lov att testa själv för smaken är ju lite olika.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Tack för alla svar, lite klokare blev jag faktiskt:) bara å hålla utkik nu då. Återstår att se vad det blir. Lutar nog lite mer åt Warrior nu, men det kan nog lika gärna bli en Nytro om det dyker upp nån fin i närheten.
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Har hittat en ganska intressant Warrior nu från 2007 som har gått 600 mil.
Är det någon skillnad på tex en 06:a och en 09:a? Något särskilt man ska kolla upp när man kikar på en Warrior? Många maskiner som saknar servicebok, så även denna. Man får väl bara hoppas att den är bra omhändertagen..
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
Yamaha nytro är väl det bästa de har byggt hittills ? ända riktiga försöker dom gjorde för att stanna på crossbanan. och kolla för 3-4 år sedan då hängde ju faktiskt en del med i isoc med nytros.

Så svar på frågan nytron är, tuffare,vassare, roligare att köra, sedan betydligt bättre körställning.

bara vector och apex som har kvar körställningen de flesta märken lämnade redan 2003/2004
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Jo klart den är tuffare, men jag ska ju använda den till mer än bara ensamåkning..

Vet inte vad som är vettigast när det gäller Nytron, ska man satsa på en originalmaskin som har lite mil eller ska man satsa på en med mer mil som har bättre matta och non slip hjul? Är det värt skillnaden i mil för att få dessa saker?
 
J

Jona$

Nytron är inte tuffare, sämre dämpare,klenare chassie och bulk och tar en å annan rem för att inte nämna att den har ett jävla klatter på tomgång man kan behöva fixa.

Apexen är vassare igenom registret, den som säger annat är inte påläst, hör själv med Erik Marklund om inte annat.

Bättre körställning kan jag väll inte hålla med om, dom är lika bara att apexen behöver en styrhöjare, däremot har Nytron bättre dyna för att kasta runt benen. Relocator till styret för nytro är nåt många skaffar för att få en vettig vinkel sen är Nytron mer orolig efter led.

I slutändan är det bara för dig moestberg att åka in till en handlare å torrbryta båda.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nytron är inte tuffare, sämre dämpare,klenare chassie och bulk och tar en å annan rem för att inte nämna att den har ett jävla klatter på tomgång man kan behöva fixa.

Apexen är vassare igenom registret, den som säger annat är inte påläst, hör själv med Erik Marklund om inte annat.

Bättre körställning kan jag väll inte hålla med om, dom är lika bara att apexen behöver en styrhöjare, däremot har Nytron bättre dyna för att kasta runt benen. Relocator till styret för nytro är nåt många skaffar för att få en vettig vinkel sen är Nytron mer orolig efter led.

I slutändan är det bara för dig moestberg att åka in till en handlare å torrbryta båda.
Herregud så fel du har!

Men gillar man gubbskotrar som Apex så gör man. Du kör säkert volvo s80 oxå=).
 
J

Jona$

Lindhaga ser du bor inte alltför långt bort, välj gren i vinter så ska jag piska nytron din.

Men för att kliva in i stora ringen kan du komma med vettiga motargument istället. Har inte fel på ett ord av vad jag skrev, vida känt av folk och industrin.

Ska isf vara remmen, den är väldigt pålitlig org. lite svårare med turbo.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Lindhaga ser du bor inte alltför långt bort, välj gren i vinter så ska jag piska nytron din.

Men för att kliva in i stora ringen kan du komma med vettiga motargument istället. Har inte fel på ett ord av vad jag skrev, vida känt av folk och industrin.

Ska isf vara remmen, den är väldigt pålitlig org. lite svårare med turbo.
Nä du ja tror farbro får köra runt med sin trimmade rullator på leden själv för till Timrå åker jag då inte, det luktar förjävligt!

Körställning är grymt mkt bättre på Nytro än på Apex (05-10) där man sitter som en säck potatis. MIN känsla när jag kör Apex är att detta är en ledräser för farbröder närmare 50. Den känsla får jag inte med Nytro. Jag föredrar att känna mig ung så länge jag kan och då är valet självklart!