Hur importera från Norge?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Norska kronan är ju rekordlåg mot vår svenska, så import från Norge känns lite intressant. Hur går det till? Är det någon som gjort det? Är intresserad av att veta i detalj vad det kostar och hur man går tillväga, både gällande begagnade privatägda skotrar och nya handlarskotrar.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
man åker dit köper skotern,åker in hos tullen påvägen hem,kan va tvungen att anmäla det innan du far och köper,sen får du betala svensk moms,du reggar den i sverige,så i slutändan så va den inte så billig
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Tack Kalle för det svaret. Är det någon som kan mer så blir jag glad. Jag vet att tullavgiften går att undgå genom att ha rätt intyg med sig till tullen (avgiften är på fem procent) vilket även sänker momsen (som annars även är på tullavgiften).

Vilket intyg är det som säljaren ska tillhandahålla för att ducka tull? Och hur får han det?

Vad gäller sedan? Registrering? Typgodkännande? Försäkring? Skyltar?

Säg att det dessutom rör sig om en skoter med eftermonterad turbo?

Finns det kryphål som man kan nyttja? Om jag tar över den och skiter i att registrera/momsa/tulla. Vad gäller då? Säg att jag kör den med brorsans skyltar (som har en likadan skoter)?
Drabbar det den norske säljaren på något vis (står kvar som ägare?).
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Importerade skotrar som skall reggas i sverige skall vara godkända i sverige med allt vad det innebär,svårast att få igenom är ljudnivån så man kan vara tvungen att montera extra ljuddämpare på maskinen när man besiktar,om du håller på med såkallad gråimport så måste ALLA skotrar reggbesiktas innan dom får nyttjas i sverige,en svensk generalagent behöver bara reggbesikta EN skoter så blir alla godkända.en skoter som har eftermonterad turbo går bara få igenom som ombyggt fordon,annars så måste du ha intyg på allt så blir maskinen reggad med turbo,för att svenskregga vilken maskin som helst så måste du ha ett typintyg ifrån tillverkaren såkallt CIS intyg som talar om avgaskrav m,m,sådant kan vara svårt att få tag på till en del modeller,kör du med brorsans plåtar och pappabatong tar dig så har du gjort dig skyldig till urkundsförfalskning,alltså ett lagbrott som gör att du kan bli dömd till finkan,det värsta är om du orsakar en olycka då drar du med dig både dig själv och din bror,det gör du även om du har en dublett på skylten,
Den norske säljaren behöver inte stå kvar som ägare på maskinen,han skickar in reggbeviset och anmäler den som exporterad och då "dödas"maskinen/fordonet i det landet,han behåller även nrplåten,det som kan bli tjorvigt är att du behöver ett reggbevis när du registreringsbesiktar fordonet i sverige
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Urkundsförfalskning? Seriöst, åker man på urkundsförfalskning genom att använda ett annat fordons regplåt. Menar de att man är falsk urkund om man använder ett annat fordons plåt? Isf borde man vara falsk urkund om man lånar en annan persons snöskoter också.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Urkundsförfalskning? Seriöst, åker man på urkundsförfalskning genom att använda ett annat fordons regplåt. Menar de att man är falsk urkund om man använder ett annat fordons plåt? Isf borde man vara falsk urkund om man lånar en annan persons snöskoter också.
Men hallå,hur gammal är du,googla, så ser du vad som menas,du tycker alltså det är helt ok att man tar dubletter på plåtar och åker med flera maskiner på samma försäkring,då kan ju varenda jävel importera hej friskt å köra som dom vill,han frågade vad som kan hända,jag skrev svar,tvivlar du så ring till polisen och fråga så får du höra att det är bedrägeri vilket är straffbart och det var det trådskaparen ville ha reda på
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Svart på vitt:
Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller på annat vis är av betydelse såsom bevis, samt även legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke. Förfalskning av officiella dokument som exempelvis körkort och identifikationshandlingar faller under denna rubrik
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Jo men urkund för mig är en person, inte ett fordon. Jag anser väl helt självklart att det inte är rätt att göra de och att de bör falla under någon lag. Men jag trodde inte de var urkundsförfalskning. Och som du skriver i ditt andra inlägg så handlar allt de där om att förfalska en annan person och inte ett fordon.

Urkund för mig att att förfalska en juridisk person, dvs du, jag eller ett bolag. Jag är väldigt osäker i min sak.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Snackade med en norrman i vintras i gränsen han sa att han fått ge ca 200 000norska för sin Pro RMK.(kommer inte ihåg exakt vad han sa, men blev chockad av hur dyrt det var iallafall) Så även om norska kronan är låg så är det nog mycket dyrare än här.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo men urkund för mig är en person, inte ett fordon. Jag anser väl helt självklart att det inte är rätt att göra de och att de bör falla under någon lag. Men jag trodde inte de var urkundsförfalskning. Och som du skriver i ditt andra inlägg så handlar allt de där om att förfalska en annan person och inte ett fordon.

Urkund för mig att att förfalska en juridisk person, dvs du, jag eller ett bolag. Jag är väldigt osäker i min sak.
Fordon kan ha en identitet likväl som en person. Dock är det inte förfalskning av urkund i detta fall. Den aktuella brottsrubriceringen är märkesförfalskning.


8 § Den som eftergör gällande frimärke, beläggningsstämpel eller annat offentligt eller för allmänheten avsett svenskt eller utländskt värdemärke eller offentlig svensk eller utländsk kontrollmärkning på mått, vikt, vara, handling eller annat, eller anbringar falskt sådant märke eller obehörigen anbringar äkta märke eller annars förfalskar sådant märke eller det märkta, döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för märkesförfalskning till fängelse i högst två år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Lag (2013:425).


Brottsbalken 14:e kapitlet 8:e paragrafen.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Nu spårade den här tråden ur lite, men det väcker nya frågor. Om jag har en skoter som jag är nöjd med och vill ha en till av samma modell för att toktrimma och leka med. Vad är det som hindrar mig från att stansa in det gamla ram/id-numret i lekskotern och beställa en registreringsskylt som överensstämmer? Det måste ju vara närapå omöjligt att åka dit så längs man inte åker med båda skotrarna samtidigt. Dessutom, måste motor- eller chassienummer verkligen stämma överens med det som var original? Folk byter ju chassien och motor på skotrar hela tiden?

Åter till topic (nåja): Finns det något kryphål i samband med import för att slippa moms?
Har hört att folk som importerar jacuzzis från staterna tar in dem under samma regler som gäller för medicin och medicinsk utrustning (typ rehabsredskap) och på så sätt får en väldigt låg moms.
Folk som tar in bilar "skickar" dem via tredje land för att slippa tull och moms.
Osv.

Och om priserna: nypriserna i Norge är höga men på begagnat verkar de ligga lägre/lågt. Mycket beroende på att folk som säljer begagnat i Sverige får hutlöst betalt (i mitt tycke). Och vår valuta är snart i kapp och förbi den norska...
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Snackade med en norrman i vintras i gränsen han sa att han fått ge ca 200 000norska för sin Pro RMK.(kommer inte ihåg exakt vad han sa, men blev chockad av hur dyrt det var iallafall) Så även om norska kronan är låg så är det nog mycket dyrare än här.
Fick för mig att en 2014 summit går lös på 175k norska kronor. Fråga mig inte var jag fått infon ifrån.... Men Norge är nog inte det bästa landet att importera ifrån... Synd att det inte finns så många skotrar i England.. Annars hade det varit ett bra alternativ, fast vem vill ha en högerstyrd skoter?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
2010 phazer mtx för 30000 sek. Som exempel. I Sverige ligger 2007 rtx på 40-45000 sek. Gissningsvis har norrmännen råd att köpa nytt, så deras fyra-fem år gamla maskiner (ofta med löjligt låga miltal) är billiga och i deras ögon avskrivna. Och Norge är ESS samt svinnära vilket gör det lätt att kolla in skrotet innan det är dags att betala.

Varifrån rekommenderar ni att importera begagnat från?

Och: hur var det med kryphål? Ingen som vet?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Vanligaste sättet för att minska på momsen oavsett i Sverige eller som import är ju att ange en lägre köpeskilling än i verkligheten. Dvs köp en skoter för 30k och betala 15k vitt och 15k svart. Du betalar moms och tull på 15k, alltså hälften. Detta är förstås olagligt och jag rekommenderar ingen att göra det! Lagliga kryphål är svårare.. För några år sedan var det vanligt att importera bilar från USA via Rumänien tror jag det var, för att skippa momsen (lagligt), men det går nog inte längre. För att spara/tjäna pengar vid en import så ska det handla om dyra grejer. Säg att du hypotetiskt sparar 15% av priset vid import(inräknat tull, moms). En skoter som kostar 40k sparar dig 6k och går lös på 34000kr. Men efter kostnader på frakt, inreggning och rappel så är det inte värt det. Men importera en skoter för 200 000kr och spara 15% dvs betala 170 000kr så tjänar man Iof lite men det är ändå inte värt det. Skotrar är nog lönlöst att importera om man inte bor vid finska gränsen och kör en finskreggad lynx. Importera jänkebil från USA är en annan grej.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dessutom, måste motor- eller chassienummer verkligen stämma överens med det som var original? Folk byter ju chassien och motor på skotrar hela tiden?
När man byter chassi mot ett nytt (obs nytt, ej beg.) så kommer chassit utan nummer.
Man stansar sedan in sitt gamla nummer i det nya chassit.
Sen får man åka till bilprovningen och göra en regbesiktning där dom noterar att det är bytt chassi.
Försäkringsbolagen vill sedan ofta ha in plåtbiten med det gamla chassinumret.
Detta för att man inte ska kunna sälja ett gammalt utdömt chassi vidare.

Hur man gör när man lagligt byter mot ett annat beggat chassi med ett eget nummer vet jag inte.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Med andra ord så går det att slippa moms vid privat köp (typ)? Det är väl bara att skriva två kvitton? Ett där jag köpt en defekt skoter (får väl dra ur tändhattarna och plocka bort skidor och några kåpor vid förtullning) och betalat fem tusen för liket. Detta visar jag upp i tullen. Och ett mellan mig och köparen där jag betalat 65 lök för en turboladdad Nytro i XTX från 2010 i toppskick?

Eftersom det är en affär mellan privatpersoner så lär det ju inte vara någon skattemyndighet som klarar av att kolla hur mycket jag egentligen betalat?
Alla nöjda och glada?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Ja precis, så kan man göra men det är inte rätt, och inte speciellt lagligt heller! Man kan sno fyra skotrar i Sverige och smuggla till Ryssland, ta förtjänsten och köpa en skoter i Sverige om man vill, inte heller rätt eller lagligt,! Hehe
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vissa saker är märkligt nog billiga i Norge.
Blöjor, Hårdbröd och begagnade lastbilar bland annat. :)

Någon måste det ju finnas här som provat att importera eller i varje fall ringt tullen och frågat?!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag håller på. Kommer att rapportera här när det är färdigt. Prutar så jag skäms för tillfället och måste nog be att få lägga till snöskotrar bredvid lastbilarna och blöjorna.
Gäller att hitta en köpare som hajar omkostnaderna för min import bara...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Detta gäller köp av begagnat från privatperson bosatt i Norge.

Trots att Norge betalar dyrt för sitt frihandelsavtal (EES) med EU så tycker svenska skattemyndigheten att man ska betala svensk moms på en vara/fordon som säljaren redan har betalat moms för i Norge. Varför det är så kan inte skattemyndigheten svara på, "vi följer bara svensk momslag" är svaret jag får.
Detta med dubbel moms gäller ej fordon från EU.
Märkligt att det då ej gäller Fordon från Norge då EES-avtalet ska ge Norge, så vitt jag minns från mina studier i nationalekonomi, ekonomisk historia samt samhällsgeografi, samma frihet för ekonomi och handel som medlemsländerna i EU åtnjuter. Men vad vet jag mitt luder?

Det kommer således att tillkomma en del kostnader i samband med tull/import och registrering.

1. Säljaren måste skaffa ett CIS-intyg (kallas även leverantörsdeklaration) från Norska generalagenten för det aktuella skotermärket. Kostar gratis.
2. Säljaren måste därefter skaffa ett EUR1-certifikat från norska tullen. Kostar gratis.
Köparen ska ha kopior/original på båda dessa vid köpet i händelse av framtida strul.
Punkt 1 och 2 för att ducka tullavgiften.

Köparen å sin sida måste boka/betala registreringsbesiktning för ca 2000 SEK samt betala moms 25 procent på priset (och dessutom fem procent i tullavgift på totalsumman, moms och pris, om säljaren inte skaffat intyg enligt punkt 1 och 2) vid tullen. Säljaren behåller skyltarna. Köparen ser till att få med sig senaste registreringsbeviset i original. Tillfällig försäkring (om man vill ha en sådan) får du hjälp med vid tullen om du inte kan lösa det med hjälp ditt eget bolag.

Det man bör/kan göra (OBS olagligt) är att komma överens med säljaren om att skriva ner värdet och dessutom skriva defekt/trasig på ett kvitto och ange en betydligt lägre summa (typ privat skrotpris) på detta (samt plocka isär skotern så mycket man ids innan den förtullas så den ser ut som defekt). Detta är något som svensk/norska skattemyndigheter aldrig kan komma åt då affären sker mellan två privatpersoner.

Frågor på det?