Importerade skotrar som skall reggas i sverige skall vara godkända i sverige med allt vad det innebär,svårast att få igenom är ljudnivån så man kan vara tvungen att montera extra ljuddämpare på maskinen när man besiktar,om du håller på med såkallad gråimport så måste ALLA skotrar reggbesiktas innan dom får nyttjas i sverige,en svensk generalagent behöver bara reggbesikta EN skoter så blir alla godkända.en skoter som har eftermonterad turbo går bara få igenom som ombyggt fordon,annars så måste du ha intyg på allt så blir maskinen reggad med turbo,för att svenskregga vilken maskin som helst så måste du ha ett typintyg ifrån tillverkaren såkallt CIS intyg som talar om avgaskrav m,m,sådant kan vara svårt att få tag på till en del modeller,kör du med brorsans plåtar och pappabatong tar dig så har du gjort dig skyldig till urkundsförfalskning,alltså ett lagbrott som gör att du kan bli dömd till finkan,det värsta är om du orsakar en olycka då drar du med dig både dig själv och din bror,det gör du även om du har en dublett på skylten,
Den norske säljaren behöver inte stå kvar som ägare på maskinen,han skickar in reggbeviset och anmäler den som exporterad och då "dödas"maskinen/fordonet i det landet,han behåller även nrplåten,det som kan bli tjorvigt är att du behöver ett reggbevis när du registreringsbesiktar fordonet i sverige