Får inte loss primärvariatorn - V-max 600.

1 okt 2012
14
0
1
Umeå
Tjenare!

Som rubriken lyder, jag får inte loss primären!

Har provat att använda gängtejp + vatten/2taktsolja/10w-40, säkert 15 gånger nu men den vill inte av! Samma sak händer varje gång, jag drar bulten i botten utan att den lossnar. Jag har provat med olika mängder gängtejp allt ifrån att den knappt går ner i hålet till nästan ingenting.

Måste jag skaffa en avdragare och dra tills den lossnar eller gängpaj eller har ni något annat knep som kan fungera?

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Pröva att värma variatorn lite och kyla axeln med typ startgas. Sen sätter du tillbaks bulten och drar uta helvete.. Har man en avdragare brukar man kunna dra fast den riktigt hårt och sen ta en mässingshammare eller liknande och ge den en liten smäll så kan variatorn släppa.
Men det går väl inte när du kör på oljemetoden.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Jag har samma problem här.. Har en järntapp i axeln som avdragere, värmt mycket och slagit mycket. Ska hänga motorn fritt i variatorn så kanske det går vägen.

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Tippa motorn/skotern på sidan och fyll vatten i hålet, på med gängtejp och dra i bulten tills det precis börjar sippra ut vatten aller gå tungt. Vänta ut fysikens lagar och, vips, sprängkraften i fruset vatten kan göra underverk - rätt tllämpat!

Vi börjar ju få minusgrader ute nu så borde inte dröja många dygn...

1 okt 2012
14
0
1
Umeå
Tippa motorn/skotern på sidan och fyll vatten i hålet, på med gängtejp och dra i bulten tills det precis börjar sippra ut vatten aller gå tungt. Vänta ut fysikens lagar och, vips, sprängkraften i fruset vatten kan göra underverk - rätt tllämpat!

Vi börjar ju få minusgrader ute nu så borde inte dröja många dygn...
Kan inte saker spricka då? det är ju alltid något som måste ge vika och om de inte är variatorn så lär det ju vara något som spricker?

Ska prova att värma och använda en avdragare först, har beställt en nu.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste bara kolla, eftersom så många tror det fungerar på alla möjliga skotrar..

Vad för bult använder du? och var har du hittat en bult med så stor gänga?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är inte heller hemma på Yamaha men håller med k-len, om du använder originalbulten som gängar fast primären i axeln så drar du bara åt hårdare.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Precis, även om det ser ut att kunna fungera så borde det inte göra det med orginalbulten.

Last edited:
1 okt 2012
14
0
1
Umeå
Ska fara förbi Yamaha och dra lös den och lämna in variatorn på svetsning i samma repa! Tack för hjälpen endå!

Men till framtiden, måste jag skaffa en längre bult eller kortare? Eller är det bara att skaffa en avdragare, jag fattar inte hur variatorn sitter fast på vevaxeln....

J

Jona$

Svetsa primären?
Det bästa är att skaffa avdragare, Variatorn är koniskt pressad och bulten är mer en säkring än håller fast den. Man drar åt den med 120nm för att pressa fast den och sedan backa och dra åt med 60nm

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Kan inte saker spricka då? det är ju alltid något som måste ge vika och om de inte är variatorn så lär det ju vara något som spricker?

Ska prova att värma och använda en avdragare först, har beställt en nu.
Inget spricker, och gör det ändå det så är ju variatorn redan färdig för skrot...
Men, ser att det kanske uppstått något missförstånd ang. bulten:

Självklart måste man ju ha en bult som gängas i variatorn och inte i motoraxeln. Isen kommer då trycka mot bult/variator samt motoraxeln och därmed pressa av variatorn från motoraxel.

1 okt 2012
14
0
1
Umeå
Du ska ha en bult som gängas i variatorn. Originalbulten gängas i veven.

Skaffa en avdragare.

Man svetsar inte variatorer oavsett vad nån säger
Min spindel har spruckit där glidklackarna sitter. så kan man inte lämna in den till svetsning och balancering? finns ju företag som svetsar och balanserar?