Hjälp mig välja skoter!!!

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Helt grön på skoter! Vi vill köpa en skoter för lugna turer runt Sandviken, där vi bor, och även ta med upp till Grövelsjön, där vi hyr stuga ibland. Vi har tittat på priser mellan 20-30 tusen. Har hittat några på blocket, som enligt säljarna är i fint skick och allt funkar som det ska. Men vad väljer man??

Vilken av nedanstående hade ni valt? Och varför?

Skidoo Grandtouring 700-01 - 450 mil
Ski-Doo GRAND TOURING 550-05 - 550 mil
Polaris Wide Trak 1997 - 600 mil
Artic cat phantera 1000 cc -00 - 490 mil (20 000 kr)
Taiga -04 "lynx kopia" - 126 mil (22 000kr)
Polaris XLT - 99 - 360 mil

Alla de ovanstående tycker jag och frugan ser bra ut! Alla ser ut som skotrar :bigsmile: ryggstöd på samtliga skall tilläggas:eyebrows: = viktigt.

Tack på förhand alla ni kunniga!!!

/Johan

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Är det att åka bekvämt 2 st ni är ute efter så skulle jag stryka taigan och även widetracken.
Försök hitta en så modern touringskoter som möjligt, för bästa åkkomfort.
Har ni inget behov av en snabb skoter så gå på de mindre motorerna och få en nyare skoter ist.
Ta även en funderare på om den bara ska gå efter led eller om den måste ha lössnökapacitet?

Har bra erfarenheter av lynx super touring 600, kanske vore något?
Big no no är yamaha venture lite, riktigt obekväm+ att den väger bly.

JasGas

Aktiv medlem
9 jan 2010
76
0
6
Arvidsjaur
Jag skulle ha tagit wide traken,bra bärighet på snön dom andra är som ett par u-båtar.(förutom taigan)
Inte kul å köra utanför skoterleden med dom övriga om du ha någon med dig på skotern.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ska inte säga att panteran är bästa valet för dig då jag inte kan uttala mig om resten, men det är då inga problme att åka pantera på sidan av leden. Lite styrhöjjare för att hjälpa till att bända runt han så går det, och effekten i motorn är mer än dagens maskiner levererar.

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag har själv en Xlt touring och tycker den är kanon! Den kanske inte är bäst på sidan av leden, men det går väl. Den har lite extra krut när man vill det, och den drar inte så värst mycket! Jag kan inte säga något om dom andra maskinerna för jag har aldrig haft någon, men jag har kört en wide track en gång och tycker Xlt va mycket roligare!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det var inte lätt att tolka era svar. Blandade meningar ut ifrån era egna erfarenheter. Men man kan ju inte ha ägt och kört alla förekommande modeller på marnaden. Som vanligt så höjs ribban och nu har vi tittat på den här, som finns i Gävle. Vad tror ni? se nedan..

http://www.blocket.se/gavleborg/Arctic_cat_660__4___stroke_49837524.htm?ca=5&w=1
Fruktansvärt slö, men närmast outs livlig.
Bekväm att åka på, men lite omodern körställning.
Bränslesnål.
Hur länge tänkte du/ni behålla den?
Dom är förhållandevis iskalla på marknaden idag, så det finns antagligen prutmån-anledningen till det begränsade intresset stavas antagligen motoreffekt, samtidigt skulle jag hellre köpa en sån än en fräktkyld 550.

Tror att det är en vettig maskin om man är medveten om ovanstående brister!

21 okt 2013
18
0
1
Jämtland
Jag har en Arctic Cat Triple Touring -00 och för att vara en sådan gammal maskin åker man förvånansvärt skönt och bekvämt, även om man åker två.
Panteran är ju i stort samma maskin men har en motor på ca 170 hk, min är på ca 120 hk.
Jag skulle ha valt Arctic cat 660 touringen, är väl ingen raket men du skrev ju lugna turer....
Sedan får du ju en 4-takts motor som går tyst och billigt.

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Lät ju inte så kul med den slöa motorn, även om inte det har högsta prio. Att den går tyst är ju inte fel, men bensinförbrukningen skiter jag fullständigt i. Med risk för att vara tjatig: det finns många annonser på Yamaha Venture 500 XL. Bland annat en 02-a som gått 242 mil för 35 000 kr oprutat. Hur är den skotern ni som vet? Kan det vara något? Eller är det något lurt eftersom det finns flera till salu på blocket?

Tack på förhand!

/Johan

21 okt 2013
18
0
1
Jämtland
Vi har haft exakt en sådan några säsonger, skotern i sig funkar bra men det sitter en fläktkyld 500 cc motor som inte har många hästar (tror det var 57). Men är en väldigt slitstark motor som går billigt.
Det är nog inget lurt med antalet på blocket, var en populär skoter på sin tid så det finns många.
35 000 tycker jag låter för dyrt, tror vi gav 32 000 för våran -09 på en firma och den hade gått 300 mil.
Vi var nöjda med den förutom den svaga motorn...
Men det är bättre åk komfort på dom gamla Arctic Cat touringarna....

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Efter mycket funderande hit och dit, väljer vi nog ändå en Artic Cat Phantera 1000cc 2000 års modell, 490 mil. Finns i stan där jag bor, och ser fin och fräsch ut. Dåligt band bara. Vad kostar ett nytt ca? 20000 kr ska han ha för den. Som det låter så skall komforten vara ok på den, trots åldern. Vi provar så får vi se om det här med skoter är något för oss. Vi kommer nog bara åka på leder och på Storsjön, som finns här vid Sandviken. Går nog att pruta lite på den också. Vad tror ni? Gör vi skapligt rätt?

/Johan

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Efter mycket funderande hit och dit, väljer vi nog ändå en Artic Cat Phantera 1000cc 2000 års modell, 490 mil. Finns i stan där jag bor, och ser fin och fräsch ut. Dåligt band bara. Vad kostar ett nytt ca? 20000 kr ska han ha för den. Som det låter så skall komforten vara ok på den, trots åldern. Vi provar så får vi se om det här med skoter är något för oss. Vi kommer nog bara åka på leder och på Storsjön, som finns här vid Sandviken. Går nog att pruta lite på den också. Vad tror ni? Gör vi skapligt rätt?

/Johan

med band gissar jag att du menar matta ? :p
Ska du ha en ny matta så blir de runt 5000-9000 beroende på storlek på kammar och längd på mattan.sen vet jag inte om du kan byta den själv eller om du måste leja bort de jobbet . och då har du ju en slant där också .
om du inte har tänkt köra fort osv utan åka ut och grilla med familjen så tycker jag att du ska kolla på en Ski-doo eller Lynx 550cc där har du en skoter som är billig att äga, tanka och dom går oftast väldigt långt utan några problem . sen har du modernare körställning, bra fjädring och du behöver inte oroa dig för att den ska gå varm :)
enda nackdelen är att dom kan vara lite dyrare än 20-30 ..

http://www.blocket.se/jamtland/Lynx_X_trim_550f__06_49816373.htm?ca=2&w=3

något sånt kanske fast en som har gått lite mindre ?

21 okt 2013
18
0
1
Jämtland
Måste bara säga en sak om pantera motorn, det sitter en balansaxel på den motorn som kan ställa till det. Nu är det väl inte alla som går sönder men det kan ju vara bra att veta...
Jag var själv väldigt sugen på en pantera med endera 800 eller 1000 cc motorn men köpte en 600 i stället, den har ingen balansaxel.
Om du vill ha en Arctic Cat så köp hellre en Triple Touring mellan -99 till -01 i stort samma skoter som panteran du är sugen på.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Skrev ett långt bra svar på arctic tripples inlägg... men tog bort det.

Kort: Står valet mellan en tripple touring och en pantera 1000, välj pantera 1000. Bränsleförbrukningen är något värre men inte märkvärdigt.

Är maskinen omskött så behöver man inte bry sig om balansaxeln. och i en touringmaskin kan man gissa/anta att den är bättre skött än en kort/sportigare variant med samma motor.

Effekten i panteran gör det hela så mycket roligare då du på valfri sjö (face it, touringar är inte byggd för djupsnö), åker skiten ur valfri sportmaskin av nyare slag, än om du har pulkan påhäng.

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Det är riktigt härligt sug i ACs gamla tripplar typ 800 och 1000, känns som om de aldrig slutar att mata. Ska man ut och fiska eller bara ut med familjen och grilla korv är det en skoter som mer än väl uppfyller kraven. Men som K-len sa, det är inga pudermaskiner. Farsan min har en Pantera 800 från -99 han har haft den sen va ny, Kan säga att man inte åker mkt sämre komfortmässigt än en nyare touringmaskin, dock är det inte många som hänger på dessa maskiner på isarna. Har inte en närhet till chans med min M8a ;)

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Tack alla. Ännu mer övertygad nu. Blir en AC 1000 cc. Ska pruta på den och sedan beställa en ny matta. Slutar kanske på 26000 och det känns ok för oss. Sedan måste vi även köpa en släpvagn. Går någon drivaxel eller liknande sönder gör jag en ny. Verktygsmakare och jag har alla tänkbara verktygsmaskiner :bigsmile:
Jag tillverkar och säljer höjningssatser till Jeepar åxå...

/Drkeller

DrKeller

Medlem
29 jan 2013
44
0
1
Otur då den där AC 1000 precis blev såld.. :( Men jag har en annan fråga som jag inte har en aning om hur jag skall tolka. Många pratar om slöa motorer... Hur kommer jag, som är helt novis att märka av det. Som jag tidigare beskrev så handlar det om lugna turer på sjöar, och efter skoterleder. Hur kommer jag som nybörjare känna av detta? Är det så att frugan då och då måste hoppa av och skjuta på. Förtydliga detta tack!

/Johan