Variator srx 700

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Hej, jag har en variator som tydligen inte växlar rätt. Enligt killen som hade den sa han att de sitter nå variator kit på den men den slår in vid typ 6000 och går 120km/h

Någon vet vad man kan göra ? Har ej själv testat skotern eftersom de ej finns snö xD
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Man måste veta vad som sitter där innan man vet vad som ska ändras, och inte bara i motorvariatorn, även sekundären, dessutom får inte bussningarna i rörliga skivorna vara för slitna (binder, växlar inte som dom ska).

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Man måste veta vad som sitter där innan man vet vad som ska ändras, och inte bara i motorvariatorn, även sekundären, dessutom får inte bussningarna i rörliga skivorna vara för slitna (binder, växlar inte som dom ska).

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Det sitter tydligen heelklicker variatorkit där.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag har haft HC vikter i ett par Yamaha, fjädern som följer med är grotesk.
Jag tycker att dom är alldeles för styva så jag körde med betydligt mjukare fjäder för att få ner ingreppsvarv och växlingsvarv, en SRX700 funkar guld med ingrepp på 4200-4500.
Om du fick med orginalfjädern så testa med den.
Vilka HC vikter är det?
Bild skulle hjälpa.

Sent from Galaxy S4 Active using Tapatalk
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Jag har haft HC vikter i ett par Yamaha, fjädern som följer med är grotesk.
Jag tycker att dom är alldeles för styva så jag körde med betydligt mjukare fjäder för att få ner ingreppsvarv och växlingsvarv, en SRX700 funkar guld med ingrepp på 4200-4500.
Om du fick med orginalfjädern så testa med den.
Vilka HC vikter är det?
Bild skulle hjälpa.

Sent from Galaxy S4 Active using Tapatalk
Ska gå ut i garaget och försöka ta lite kort :) jag har inte en aning vad det sitter på det. han sa endast att variatorn inte riktigt funkar som den ska typ växlar fel. jag går och tar kort snart. tackar för du hjälper till. är kass på variatorer
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Jag har haft HC vikter i ett par Yamaha, fjädern som följer med är grotesk.
Jag tycker att dom är alldeles för styva så jag körde med betydligt mjukare fjäder för att få ner ingreppsvarv och växlingsvarv, en SRX700 funkar guld med ingrepp på 4200-4500.
Om du fick med orginalfjädern så testa med den.
Vilka HC vikter är det?
Bild skulle hjälpa.

Sent from Galaxy S4 Active using Tapatalk
Här kommer nå bilder: vet knappt vad ja ska ta kort på !

http://share.pho.to/3zDAo/uo/original
http://share.pho.to/3zDDD/fo/original
http://share.pho.to/3zDE3/8x/original


Sedan så ska ja säga att jag har 51mm kammar på skotern. så variatorkit är väll nästan ett måste så han inte börjar äta remar?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Det man ser på bilderna är:
Sekundären verkar vara orginalstyckad, d.v.s. original fjäder och helix.
Primären har HC gen2 vikter, då skivan inte behövt moddas, ett fel man genast ser är att den saknar vikt på "shouldern", skruvhålet som man kommer åt utan att ta lös vikten, detta gör dels att ingreppsvarvet blir högre, och att remtrycket vid start blir lägre, med risk för övervarv/remslir som följd.
Det är en HC fjäder, den röda.
Läs mer om vikterna: http://heelclickerclutching.com/snowmobile/yamaha/heelclicker-primary-kit.php
Och grundsetup: http://heelclickerclutching.com/tech-info/pdf/HC-Yam.pdf

Då man byter till en högkamsmatta, med samma längd, så brukar det räcka med att dreva ner, ev. lätta vikterna på toppen, eller fjäder med lite hårdare sluttryck.
Kör man mycket i lössnö så är det troligt att remtrycket i sekundären är för litet, så där kan man vara tvungen att sätta en fjäder med hårdare sidotryck, eller en flackare helix.
En skoter med 51mm kammar är ingen högfartsskoter, och uppgiften 120km/h kan vara i djup blötsnö, så det är kanske inte så hög prio till att börja med.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
På bilderna ser man också att variatorerna behöver kärlek.
Ta lös allt och rengör.
Montera sedan locket på primären utan fjäder, kontrollera glapp så inte bussningarna i rörliga skivan är slut, är dom det så går det aldrig få till konsekvent växlingsvarv.
Gör samma med sekundären.
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
På bilderna ser man också att variatorerna behöver kärlek.
Ta lös allt och rengör.
Montera sedan locket på primären utan fjäder, kontrollera glapp så inte bussningarna i rörliga skivan är slut, är dom det så går det aldrig få till konsekvent växlingsvarv.
Gör samma med sekundären.
var bor du någonstans?
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
På bilderna ser man också att variatorerna behöver kärlek.
Ta lös allt och rengör.
Montera sedan locket på primären utan fjäder, kontrollera glapp så inte bussningarna i rörliga skivan är slut, är dom det så går det aldrig få till konsekvent växlingsvarv.
Gör samma med sekundären.
men tror du orginal blir bättre? för ja fick med orginal viktningen och fjädern?

hur många brickor ska det vara på vikten tro?
 
Last edited:

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Hc är ett väldigt bra kit. Jag har använt mycket genom åren men fastnar för just hc. Grymt bra remtryck och lätt att finjustera. Om du ska demontera locket på variatorn så se upp, hc fjädrarna är långa så det är bra tryck utåt när du släpper skruvarna. Kan vara ett helvete att få dit även med fyra händer. Kolla så rullarna är fräscha, det är det viktigaste. Skulle tro att du ska ladda mittenhålet med långa skruven med nån bricka och sen skruvar du i hälen så tillslaget hamnar på max 4500rpm. Låt hålet längst ut vara tomt. Sekundären ska vara spänd 60-70 grader. Vill du få det perfekt är en tvåstegs helix nästan ett måste, 50-40 eller nånstans där. Ett tips till är att införskaffa ett brytverktyg till primären så du slipper skruva bort locket när du ska in å ur med vikterna, verktyget är ett måste enligt mig.
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Hc är ett väldigt bra kit. Jag har använt mycket genom åren men fastnar för just hc. Grymt bra remtryck och lätt att finjustera. Om du ska demontera locket på variatorn så se upp, hc fjädrarna är långa så det är bra tryck utåt när du släpper skruvarna. Kan vara ett helvete att få dit även med fyra händer. Kolla så rullarna är fräscha, det är det viktigaste. Skulle tro att du ska ladda mittenhålet med långa skruven med nån bricka och sen skruvar du i hälen så tillslaget hamnar på max 4500rpm. Låt hålet längst ut vara tomt. Sekundären ska vara spänd 60-70 grader. Vill du få det perfekt är en tvåstegs helix nästan ett måste, 50-40 eller nånstans där. Ett tips till är att införskaffa ett brytverktyg till primären så du slipper skruva bort locket när du ska in å ur med vikterna, verktyget är ett måste enligt mig.
Synd jag är så kass just på variatorer. aldrig hållt på med dom. Så vette fan om ja måste lämna in den :/
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Det man ser på bilderna är:
Sekundären verkar vara orginalstyckad, d.v.s. original fjäder och helix.
Primären har HC gen2 vikter, då skivan inte behövt moddas, ett fel man genast ser är att den saknar vikt på "shouldern", skruvhålet som man kommer åt utan att ta lös vikten, detta gör dels att ingreppsvarvet blir högre, och att remtrycket vid start blir lägre, med risk för övervarv/remslir som följd.
Det är en HC fjäder, den röda.
Läs mer om vikterna: http://heelclickerclutching.com/snowmobile/yamaha/heelclicker-primary-kit.php
Och grundsetup: http://heelclickerclutching.com/tech-info/pdf/HC-Yam.pdf

Då man byter till en högkamsmatta, med samma längd, så brukar det räcka med att dreva ner, ev. lätta vikterna på toppen, eller fjäder med lite hårdare sluttryck.
Kör man mycket i lössnö så är det troligt att remtrycket i sekundären är för litet, så där kan man vara tvungen att sätta en fjäder med hårdare sidotryck, eller en flackare helix.
En skoter med 51mm kammar är ingen högfartsskoter, och uppgiften 120km/h kan vara i djup blötsnö, så det är kanske inte så hög prio till att börja med.
Hittade bara 2 skruvar som hörde till just detta kit och ringde han som hade den innan och han sa att han inte visste var den sista skruven va. Går det att köpa 3 nya och sätta dit som är lik dom gamla? Och hur många brukar tror du ja kan behöva?

Jag satt dit 2brickor på 1 skruv idag och 2brickor på den andra skruven och då fick jag ner varvtalet till 4500varv !
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Menar du att du har ett tillslagsvarv på 6000rpm?
Jag har exakt samma v-kitt som dig och har endast vikter i hälen (shoulder).
Men ta isär variatorn och kolla hur det ser ut med vikter i dom andra hålen?
Du behöver inte vara orolig för sekundärvariatorn då heel clicker är framtaget för att man ska slippa mixtra med sekundären.
 

racefactory

Aktiv medlem
18 okt 2013
72
0
6
Menar du att du har ett tillslagsvarv på 6000rpm?
Jag har exakt samma v-kitt som dig och har endast vikter i hälen (shoulder).
Men ta isär variatorn och kolla hur det ser ut med vikter i dom andra hålen?
Du behöver inte vara orolig för sekundärvariatorn då heel clicker är framtaget för att man ska slippa mixtra med sekundären.
Okey då tar jag isär variatorn och kollar vad de sitter för vikter där. Jag tar kort så kan ja visa dig så ska vi se om de är samma som din :) Tyvärr så har jag ju inte provat skotern än. Men han sa att den växlade konstigt och gick typ bara 120km/h men ja tar isär den iaf och tar lite kort !