Ångerrätt skoter?

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Skriv rakt ut så att alla kan se vilket företag det är som beter sig såhär jävligt, ingen idé att viska med det!
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Tänker vänta tills efter helgen innan jag skriver ut vilket det är vill inte ha strul innan allt är avklarat.

Skickat PM ;)
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Uppdaterar lite.

Pratade i dag med rådrummet (konsumentfrågor) om vad som gäller. Berätta att jag inte har några som helst papper på att jag äger skotern mer än en faktura på 70k.
Hon sa att jag skulle skicka säljaren ett nytt mail och där skriva att nu ska skotern över på mig! och att jag har varit i kontakt med konsumentrådgivningen och dom vet om fallet men är inte aktiva i det än.

Detta gjorde jag. Skrev ett mail där jag sa att nu ska skotern över på mig idag fredag 25/10 och att han hade tills 14 på sig att göra detta. Gav honom 4 timmar.
Tog ca 40minuter så ringde säljaren och sa samma sak som tidigare "varit hektiskt med allt nu inför skoterdagen osv" men han hade fått tag i tidigare ägaren som är tekniker för ett företag så han är utomlands en heldel men nu hade han kommit hem och hade idag varit och hämtat ut nya regbevis på posten precis.

Han skulle komma till skoterförsäljaren denna helgen och lämna det, så då ska det göras ägarbyte i helgen.
Påminnde även om 1nyckel, kapell och servicebok. Detta skulle tidigare ägare titta efter direkt när han kom hem.

Sååå summan av allt är väl att jag får ge honom helgen ut.

Funderar på hur snabba transportstyrelsen är på att uppdatera sin databas när nån beställer nya regbevis. För när jag kollar står det följande:
Senaste EU-regbevis del 1: 2013-04-22
Senaste EU-regbevis del 2: 2013-04-22

Borde väl stå typ dagens datum där annars?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Transportstyrelsen brukar bra tempo i sin databas tycker jag.
Vet inte om det gäller såna där små ändringar iofs. Men antagligen sker det automatiskt.
Min gissning är helt enkelt att säljaren ljuger och helt enkelt inte fått tummen ur röven...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Transportstyrelsen brukar bra tempo i sin databas tycker jag.
Vet inte om det gäller såna där små ändringar iofs. Men antagligen sker det automatiskt.
Min gissning är helt enkelt att säljaren ljuger och helt enkelt inte fått tummen ur röven...
Det uppdateras fort. Säljare ljuger.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Säger som tidigare... Det där uppdateras lika fort som nya papper är påväg. Beställer man papper så ser man det nya datumet några dagar innan pappret ligger i lådan.

Häv affären och handla hos en seriös handlare.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Ja då är det inte bara jag som tycker det verkar skumt att inte det visar att nya bevis är utskrivna. kan iofs vara dom där som säljaren hittat men säger att dom är "nya".

Har också på känn att han "köper" tid men det tjänar inget till. Början på nästa vecka ska skotern stå på mig annars är det bara för honom att hosta upp pengarna på mitt konto.

Var en som tyckte jag skulle gå till Snowmobile tidningen med detta men jag vet inte. Vill iaf ha allt klart innan nåt sånt skulle vara aktuellt.

Fattar inte att dom kan ta in en skoter och sälja och sen inte ha regbevis inne. Undrar om det är samma på alla skotrarna som dom säljer begagnat

Edit: nu har jag skickat mail till Transportstyrelsen via kontakta oss och frågat lite grejer runt detta. Dock sitter jag ändå kvar med skägget i brevlådan när jag saknar de andra delarna
 
Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det är inte säkert att du får häva köpet :( det är bara om säljaren går med på det !
Konsumetverket kan inte göra så myket tyvärr.
Hoppas att det löser sig ! :)
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Man tycker ju att företaget som har bytt in skotern borde vara ganska intresserade av att få reg.beviset på skotern som dom har bytt in. Dom borde ju vilja ha det så fort som möjligt också för att kunna sälja den vidare ist. för att att ligga ute med en massa pengar på en maskin som dom inte äger. Om jag hade en firma och bytte in en beg. skoter mot en ny så skulle jag då inte släppa den nya förrän jag hade papper på den begagnade plus pengar för den nya...
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det är inte säkert att du får häva köpet :( det är bara om säljaren går med på det !
Konsumetverket kan inte göra så myket tyvärr.
Hoppas att det löser sig ! :)
Fast det är ju inget köp om han inte har fått fordonet överskrivet på sig. Så det är frågan om. Om han hade köpte den och det hade varit fel så har ju han rätt till att få den reparerad men nu är de tinte ens hans. Knepigt
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Fått PM av en till person här på forumet och undra vad det var för firma.
Denna personen fråga om det var firma XX och säljare Y. Han hade rätt på bägge.

Sen får jag veta att denne också har haft samma problem som mig.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Men va fan? Det ligger väl i säljaren intresse att skriva över fordonet på dig? Åk och ställ skotern på stans dyraste/välbevakade (icke)parkering. Låt bli att betala ev. avgift. Åk till säljaren och meddela var den står och låt böter/avgifter rasa in. Dessa kommer att hamna hos den som är skriven på fordonet. Då kommer det att ta minuter att få över skotern på rätt ägare.
Du kan aldrig bli krävd på avgiften/böterna oavsett köpekontrakt och kvitto. Registrerad ägare får dem ALLTID. Angående prylarna du blivit lovad (nyckel mm), står de med i köpeavtalet? Om inte, känn dig blåst på dem. I annat fall stäm säljaren (civilrättsligt). Du kommer då att få grejorna redan vid eller före förförhandlingen.
Men börja med att avvakta till efter helgen som sagt. Får du inte grejorna då, börja med att visa säljaren den här tråden och tala om att hans namn och firmans namn ligger ute här inom 15 minuter om hen inte ordnar upp allt på stubben. Biter inte det. Ner på stan med skotern och felparkera...
 
Senast redigerad av en moderator:

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Står INGENTING på raden för utrustning/tillbehör, det SKA vara kapell med till skotern och han sa när jag hämta skotern att det är 2 nycklar men han inte visste vart den andra var just då.

hehe det med parkering har jag också sagt till flera.
Ska den tillbaka så tyckte mina föräldrar att jag skulle ställa skotern här i karlstad 15mil från firman, ringa till dom och säga "nu står skotern på den parkeringen, varsegoda och hämta den!"
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Tråkig läsning det här. Men man lär sig alltid av sina misstag. ALLTID kolla genom kontraktet en extra gång och inte lita på säljare. Tyvärr finns det mycket oseriösa handlare idag.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Ja, jag tänker aldrig använda den firman igen inte ens om jag ska köpa en Klim mössa!

Tog med mig en polare och åkte upp i lördags. Kom dit och det var massor av folk där och massa skotrar lynx och polaris. Nya boondockern 3900 var riktigt fin. Nåja nog om det.

Fick till slut tag i mr X och fråga om tidigare ägaren hade varit där. Fick till svar att han hade varit där direkt dom öppna och att skotern nu ska vara överskriven på mig.
Resten av grejerna skulle "ägaren" kolla efter i stugan i helgen.

Han hade fått min adress så att han kunde skicka allt till mig direkt, så nu hoppas jag bara att inte det kommer ett paket som ska betalas när det hämtas ut men det återstår väl å se.

Så imorgon blir det väl att kolla transportstyrelsen igen eller ringa dom och fråga om nya papper faktiskt har varit skickade eller om dom kan se om skotern har blivit överförd.
Har sms nummer till transportstyrelsen å när jag kolla i lördags var den inte överskriven men det kan ju ha med att det är helg att göra.

Så fort skotern står på mig kommer jag att skriva namn på detta företaget så ingen behöver ha samma strul som jag!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det är väl säljaren som lovat dig ett kapell å inte förra ägaren.
Han lägger ju nu över det på förra ägaren men som sagt så är det inte han du gjort affär med.

Han skulle skicka det direkt, Om han inte gör det då vad gör du då? Han kanske åker utomlands igen?
Kontakta säljaren igen å erbjud en viss tid för att skaffa fram kapellet. Får du inget kapell ska du ha pengar tillbaka så du kan köpa ett.
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
stod kapell med i annonsen men förra ägaren verkar ju ha alla grejer. säljaren hade bara skotern...
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
ÄNTLIGEN

kollade idag upp regnummret å det visade fortfarande förra ägaren....Det var väl själva fasen tänkte jaf och tog telefon och ringde transportstyrelsen. Då fick jag svaret att det var gjort i lördags så ikväll blir det uppdaterat. Fick även ett sms som sa samma sak för 1 timme sedan och försäkring hos svedea är fixad. Så nu är jag lite lättad

Men tänker inte rekommendera Hans Eriksson AB i Frövi till nån. Inte ens för att köpa mössa