Ångerrätt skoter?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Alltså skoterhandlaren har inte skrivit över skotern på sej själv innan han sålde den till dej.
Detta är ett klassiskt agerande då handlaren vill slippa ta upp förtjänsten till beskattning.
Den har ju aldrig varit i hans ägo.

Rent juridiskt sett har du köpt skotern av förra ägaren. Men i en rättegång håller det förstås inte. För då måste handlaren ljuga ordentligt om han ska lyckas.

Detsamma gäller för garantier på skotern. Den har ju aldrig varit skriven på firman så du lär nog få stämma firman om det händer nåt med den.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Hur kan firman byta ägare till dig utan att du själv skriver på papprena?

Det är förstås inga problem att göra i praktiken, men är det särskillt lagligt? För du måste väl skriva på pappren? Den nya ägaren alltså?
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Vilkatta : testa skotern idag på gräsmatta för första gången och verkar inte vara några problem med den. :)
Det är nog som du säger. Men då kunde han ju ha sagt det direkt att det är en förmedling och ev kan ta lite tid. Inte ljuga och säga att han ska skriva över den på förmiddagen men i verkligheten så kan han inte det för att han inte har något regbevis.

Monno: har dom regbevis så kan dom göra det via nätet med hjälp av en kod på regbeviset.
Enda papprena som jag har skrivit på är köpavtalet :)
Köpavtalet och 1 nyckel är allt som finns i min ägo till regbeviset kommer
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
ÄNTLIGEN

kollade idag upp regnummret å det visade fortfarande förra ägaren....Det var väl själva fasen tänkte jaf och tog telefon och ringde transportstyrelsen. Då fick jag svaret att det var gjort i lördags så ikväll blir det uppdaterat. Fick även ett sms som sa samma sak för 1 timme sedan och försäkring hos svedea är fixad. Så nu är jag lite lättad

Men tänker inte rekommendera Hans Eriksson AB i Frövi till nån. Inte ens för att köpa mössa
:gossip: Precis den firman jag också gissade på.