SLP PP ELLER BRP:s BLADE SKIDOR?

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Hej!
Ska köpa ett par nya skidor till min summit. Vilka av dessa två skidor skulle ni rekommendera? Kom gärna med för och nackdelar på båda alt om ni tycker någon annan skida är mycket bättre.
Tacksam för alla svar jag kan få.

njaka

Medlem
14 jan 2012
38
0
1
umeå
Tack för svaret. Glömde att nämna att priset är 1500 kr för båda i och med att jag byter ut orginalskidorna direkt och hämtar ut skotern med antingen Blade, Slp eller Ca Pro. Så priset spelar ingen roll bara köregenskaperna.

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Det ända jag hört om blade är "som slp pp fast snällare vid hårt före" och har polare som kört bd 39or och det funkar då riktigt bra på dem i alla fall. Jag hade tagit den framför alla andra skidor. Har testat en summit med ca pro mtx. Enda fördelen är väll flytet men kändes klumpiga och inte så lätta att svänga med. Gripperskidorna på polarisana kändes också väldigt bra när jag provkört. Arctis skidor kan jag inte utala mig om då jag aldrig testat. Har inte själv kört med slp pp men en jag snackade med i sommras om just slp pp sa att de är bra i djupsnö men "kastar på hårt". Och är inte blade billigare än slp pp till och med ??

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Han jag snacke med om slp pp hade dem på sin summit xm vill jag bara tillägga. Men det bar helt klar bättre än orginal som man själv ska köra med i vinter.. :)

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
CA har så dålig (låg) spets tycker jag. Vet ingen som inte gillar SLP. Fast har man mycket skidtryck kan de bli väl mycket grepp som sagt ovan, men har man det på en Summit är det väl lite fel i setup.

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
CA har så dålig (låg) spets tycker jag. Vet ingen som inte gillar SLP. Fast har man mycket skidtryck kan de bli väl mycket grepp som sagt ovan, men har man det på en Summit är det väl lite fel i setup.
Skidspetsen har 3 ställbara lägen på C&A, beroende på din typ av åkning.

Har haft SLP PP och uppskattar dem inte lika mycket som mina C&A MTX skidor. Anledningen är att SLP skidorna är för nervösa och livsfarliga på skare. Provade med både olika skidtryck och framvagns inställningar, tycker inte att de blev bättre. Tycker dessutom att de känns dåliga i kvalitén, inte för att jag personligen sett någon förstöra dem.

Blade skidan har jag tyvärr inte haft möjlighet att prova, men fick beskrivningen att den var som SLP PP, fast inte lika nervös. Dessutom känns både finish och kvalité bättre än SLP PP.

Jag kör just nu med C&A MTX på min XRS. Lite konstig kombination egentligen med Mountain skidor på en kortbandare men efter att ha läst ett test på dem så blev det så. Jag ångrar det inte en sekund. C&A skidorna går dit jag vill, inte så tungstyrda som jag trodde de skulle vara efter allt man läst om C&As skidor. Dessutom är de inte ett dugg oroliga och fungerar i alla fören. lite inställningar av skidtryck och dom fungerar klockrent! Blir likadana nästa gång jag byter maskin eller om jag ger mig på att prova XTX.

Sedan är det som Jonte96 skiver, det handlar mycket om vilka styrstål du har. Fick extremt bra hjälp av C&A Pro när jag tog direktkontakt med dem och fick en förklaring om olika längder på styrstål och geometrier. Runda stål är ju t.ex. mycket lättare att styra med än de som är mer "kantiga". Korta stål är lättare att styra med än långa osv.. Längre och kantiga stål ger istället bättre grepp och bättre styrning.

Hoppas du blivit något klokare i ditt skidval. :)