Arctic cat Zr 440 Snopro -00

Niklas.E

Medlem
31 okt 2013
26
0
1
Kramfors
Hej!
Undrar lite lite om Arctic cat zr 440 -00 , är de nåt och ha? Går dom fort? Drar dom mycket soppa? I så fall hur mycket? Jävlas dom mycket?
Min granne har en till salu och jag vet inte om jag ska köpa den ? Det är några timmars skruva i motorn först... Den är i bra skick annars, 10 000kr..

Niklas.E

Medlem
31 okt 2013
26
0
1
Kramfors
Okej, men om jag säger såhär, den är väl bättre lek-skoter än en Yamaha Venture 500xl -04 Eftersom det är en Touring?

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Ja. Nej. Ja (2,5-5lit/mil). Beror på hur den är använd tidigare. Har den gått på crossbana i några säsonger kan den va rätt sliten = mycket småtjaft.

Annars en jäkligt rolig maskin om man får den att gå som den ska. Sen är de ju endel motorskruvning varje säsong i en 440 om man vill va säker.

En nackdel är att oftast så är det bortplockat så man får blanda olja själv. Passa dig dock om behållaren är borttagen. För om jag minns rätt så smörjer det vattenpumpen med den oljan oxå. Kan även vara bra att kolla skicket på avgasportarna. Så dom inte släpper och åker ner i blocket (osäker om det gäller 99orna).

Kan ju även säga att en 440 inte är direkt en långfärdsmaskin. Man blir ju knäpp av att finköra efter leden eftersom variatoruppsättningen ofta är jäkligt aggresiv. Inslag runt 5000 och så.

Har haft en sån och jag tyckte den var riktigt rolig men är ju som med alla 440. Man får va beredd att lägga några timmar i garaget för att den ska gå klockrent.

Niklas.E

Medlem
31 okt 2013
26
0
1
Kramfors
Har 2 frågor till, Får man lätt skidres? Och väger den mycket? Det är en 32'as matta har jag för mig..

Den har gått 262mil, ((Mest för infons skull)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Tycks inte minnas att den ville gå på rullen. Men lätt att få upp skidorna från marken. Men att få upp den ordentligt va lite svårare. Hade en 38s matta tror jag.

Ja inte är den ju lika lätt som dom nya maskinerna. Men tycker inte den upplevdes som jättetung direkt. Visst hade den mått bra av lite mera effekt för att upplevas smidigare. Men chassiet höll ju för allt (nästan) istället.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Okej, då vet jag:) Vet du bara på ett ungefär hur fort dom går?
Menar du på hård packad led? I lössnö? Med ny eller sliten rem? Osv osv... Den gör väl kanske allt mellan 0-120? 130 kanske har ingen aning.. Måste bara fråga varför det spelar så stor roll? Rädd att bli från åkt av polarna över sjön?

Niklas.E

Medlem
31 okt 2013
26
0
1
Kramfors
Menar du på hård packad led? I lössnö? Med ny eller sliten rem? Osv osv... Den gör väl kanske allt mellan 0-120? 130 kanske har ingen aning.. Måste bara fråga varför det spelar så stor roll? Rädd att bli från åkt av polarna över sjön?
va mest nyfiken, och har en annan skoter om jag vill åka fort,,,

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Snopro440n är bra till en sak, och knappt det. Det är att köra cross, till vilket den faktiskt är byggd.

Det är en liten skitmotor som måste servas regelbundet för att funka bra, ett register som inte passar till annat än crossåkning.

Den är dålig i djupsnö, för den orkar helt enkelt inte med och är inte byggd för ändamålet någonstans.

Varför jag tror du vill ha en lakeracer är för att du fortsätter fråga hur fort den går. detta är en crossmaskin, dne går inte fort alls (jämförelsevis med mer motorstarka alternativ). DU kan såklart dreva om den så gör den 200. Men eftersom du är helt inne på hur snabb den kan tänaks vara så är det helt fel skoter för dig.

Den är inte byggd för att vara "toppfartssnabb", snarare tvärt om (om något).

Skaffa dig en lakeracer av större kaliber så kan du åka fort på sjöar, vilket verkar vara dit huvudmotiv.

Du VILL inte ha en 440, framförallt inte en 90tals 440 av crossmodell.

Gå upp till 580 om du tycker chassiet tilltalar dig, då får du dessutom lite bättre fartresurser.

Men å andra sidan, om jag förstått det rätt så är du under 16, så kanske en gammal 440 är alldeles lagom (lite för mycket) tillochmed.