ez ryde med sax

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
b75586.jpg

Tjena jag sitter och räknar på nästa bygge av ez ryde och fundera på att lägga till en sax. Istället för en glidande axel då jag inte kan komma på nån vettig lösning.
En negativ sak är vell att den över infästningen på den bakre dämparen kommer att slå i svingen när den går i bott. För nog lär vell saxen fungera på samma vis?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tyvärr inget råd om hur ska göra men däremot hur du ska skriva.
Man skriver VÄL istället för VEL.
Tips i all välmening. ;-)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Inget ont menat men är det inte bättre att slösa tiden till att bara köra med original boggi istället för att rackla hela vintern? Kördugligheten på maskinerna du har/haft förändras ju inte direkt nämnvärt med annan boggi. Det är fortfarande 30 år gamla maskiner med prestanda därefter.

Byta skidor och höja framvagn gör nog mer för framkomlighet än en hemgjord boggi kopierad av en klättrarvariant.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.240
1.080
113
Stora Blåsjön
Kan säga att ez ryde är inte lätt att kopiera då knappt originalet funkar... eller funkar gör den väll men den är speciell.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Inget ont menat men är det inte bättre att slösa tiden till att bara köra med original boggi istället för att rackla hela vintern? Kördugligheten på maskinerna du har/haft förändras ju inte direkt nämnvärt med annan boggi. Det är fortfarande 30 år gamla maskiner med prestanda därefter.

Byta skidor och höja framvagn gör nog mer för framkomlighet än en hemgjord boggi kopierad av en klättrarvariant.[/QUOT

Jag har redan breda skidor men hur höjer man bladfjädring fram på en skoter?

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Jag skulle ha försökt bygga en exakt kopia! Måtta en ez-ryde och inte frångå originalet så mycket då det känns som att de nog provat en hel del olika funktioner innan de hittat rätt. I övrigt så känns det lite overkill om man inte åker 200hk+ och har problem med att få ner skidorna.

Men kör hårt! Bygglädje är den enda sanna glädjen.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Höja bladfjädringen fram är antagligen en av dom vanligaste modifieringarna som gjordes på den tiden det begav sig, tillsammans med breda plastbelag...skitenkelt, kapa spindeln strax ovanför infästningen till skidan, dit med en rörbit i önskad längd och svetsa ihop.

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Förstår inte varför så många måste låta så negativ och ner värderande mot minisillen hela tiden ... han vill väl bygga för att få sin skoter bättre oavsett årgång och modell , sen tycker han säkert att de är skit kul , så varför hacka på honom då han vill ha hjälp med nästa ide han har ? ge honom den hjälpen han frågar efter ist ,för de är väl vad de här skoter forumet är till för ? eller har jag fel ?

Vem vet han kanske tar en gamm skoter och bygger ihop något liknande den här en dag :)

http://www.youtube.com/watch?v=_j8Mo_be9vk

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
skulle tro att skenorna blir ganska instabila i sidled om man har en sax, blir för mycket brytning som leder till glapp. min gissning iaf! tycker EZ-ryde boggien lär vara nog så ostadig

hur fungerar mattspänningen på AD boivins enkelsving-boggi? de har väl inga problem med att mattan slackar. fast svingen har mycket brantare vinkel iofs

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Förstår inte varför så många måste låta så negativ och ner värderande mot minisillen hela tiden ... han vill väl bygga för att få sin skoter bättre oavsett årgång och modell , sen tycker han säkert att de är skit kul , så varför hacka på honom då han vill ha hjälp med nästa ide han har ? ge honom den hjälpen han frågar efter ist ,för de är väl vad de här skoter forumet är till för ? eller har jag fel ?

Vem vet han kanske tar en gamm skoter och bygger ihop något liknande den här en dag :)

nja det lutar vell mer åt ockelbo hcr som racerlazer byggde den gilla jag starkt

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Re: Sv: ez ryde med sax

Antagligen för att han satsar på nått som är uppenbart svår konstruktion att få till själv, sen om man ser i historien hur det såg ut med förra bygget var han inte så intresserad av att lyssna på råd ang matrialvalet, folk lessnar kanske på att ge råd när han inte lyssnar i varje fall :) Men bygg på.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
vet inte vad som menar med stuttig. Men oavsett vad du köper för boggie från -96 och upp så kommer du får en ny skoter.
Det jag mena med stuttig är att den är hård och inte så följsam på leden så varje krön får man en kick men det blir väl så när man har kort sax och spiralfjädrar

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Sv: Re: Sv: ez ryde med sax

Antagligen för att han satsar på nått som är uppenbart svår konstruktion att få till själv, sen om man ser i historien hur det såg ut med förra bygget var han inte så intresserad av att lyssna på råd ang matrialvalet, folk lessnar kanske på att ge råd när han inte lyssnar i varje fall :) Men bygg på.
skyll inte på mej när ni förklara så dåligt visst jag är ingen expert

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det jag menade var inte att du skull e fixa ditt boggie.

Åter igen. Köp ett boggie från valfri sportmaskin. slutet av 90 talet duger och är billiga.

Sedan renoverar du dämpare och justerar in boggien.

Tro inte att ett HM easy ride kommer vara bättre, dämpare och fjädring måste justeras in... Gör man inte det kvittar det vad du åker för boggie