hållbarhet cfi2 motorn?

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
någon som har lite erfarenhet på cfi2 motorerna, alltså 2011 -->
hur långt innan man måste upp och kolla kolvar, lager, veven osv. miltal när de brukar vara tokslut?

har fått känslan av att de är rätt så problemfria, har ändå körts i 3-4 år nu och har inte läst om några barnsjukdommar eller några allvarliga fel?

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
En mekaniker hos en polaris butik i härjedalen äger en demomaskin från polaris. Alltså, pro rmkn som gick runt på roadshow år 2010, den röda pro rmk 11 an alltså.
Maskinen har nu passerat 1500 mil, visste inte riktigt men nånstans mellan 1500-2000 mil (!) och har bytt kolvar en gång och packboxen på variatorn fick bytas. Otroligt imponerande, skillnad mot rotax...?

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
En mekaniker hos en polaris butik i härjedalen äger en demomaskin från polaris. Alltså, pro rmkn som gick runt på roadshow år 2010, den röda pro rmk 11 an alltså.
Maskinen har nu passerat 1500 mil, visste inte riktigt men nånstans mellan 1500-2000 mil (!) och har bytt kolvar en gång och packboxen på variatorn fick bytas. Otroligt imponerande, skillnad mot rotax...?
Vilken handlare pratar vi om? Revelj?

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Har väl inte nån betydelse? men nej.
Tänkte mest på att det bara finns två butiker som håller på med Polaris i Härjedalen: Den ena är Revelj i Hedeviken och den andra är Snökompaniet i Funäsdalen. Och eftersom det inte är Revelj vi pratar om så borde det således vara Snökompaniet, och varken jag eller min kollega (de två som är anställda på Snökompaniet) har ägt denna demomaskin.

Var mest därför jag blev lite nyfiken. Sen tycker jag dessutom att det låter lite konstigt pga att dessa demomaskiner brukar rulla ca 250-300 mil innan de säljs.

Men för att återgå till topic: Dessa maskiner har visat sig vara väldigt pålitliga, och har med varje liten förbättring varje år blivit ännu lite bättre. Inga direkta barnsjukdomar att tala om, och man kan känna sig trygg med att köpa en 2011.

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
trodde stället låg i härjedalen.. är väl jämtland då ! :)
Sedan har ju han kört resterande milen om detta var otydligt.. Den är altså tuktad av roadshowen sedan han.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag vet av två som inte har skurit, eller tre med min -11.
Resten skar eller som i mitt fall att veven gick av.

Men dom är ruggigt roliga när dom går!

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Jag vänder då mig till skaran som inte har goda erfarheter av cfi2 motorn.

Första säsongen, så gick en cylinder kjol av som resulterade i generalras efter 150mil.
= Ny motor på garanti.

Enda sen ny for spridarna och trilskas, gick på en cylinder osv. En dag ville den inte ens starta när man var 7mil bort.... = Nya spridare på goodwill.

Efter ytterligare 200mil och slut på garanti, vågade jag inte chansa utan har satt i ett rk-tek drop in kit med wössner kolvar och rk-tek topplock.

Får man lita på enkäten på snowest så har cirka 15% av alla 11or och 12or rasat:
http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=312006

Ungefär samma kolvspel som det är i den här filmen, var det på min motor nu innan bytet:
http://www.youtube.com/watch?v=JsC0YGQf_Qg

Känns som dom sparat lite i fel ände när det sitter gjutna kolvar tillverkade i Indien!
Även veven är från någon tvivelaktig tillverkare 11-12 har jag för mig.

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Har kört min snart 400 mil utan större problem. Börjar dock få lite ågren, skulle kännas fördjävligt surt med ett generalras nu. Man ska fan inte behöva totalrenovera en motor vid ett såpass lågt miltal. Går man ens säker efter ett kolvbyte? Verkar vara endel med vevhaveri också.

K

krickus

trodde stället låg i härjedalen.. är väl jämtland då ! :)
Sedan har ju han kört resterande milen om detta var otydligt.. Den är altså tuktad av roadshowen sedan han.
Och Härjedalen ligger i Jämtland:)

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tänkte mest på att det bara finns två butiker som håller på med Polaris i Härjedalen: Den ena är Revelj i Hedeviken och den andra är Snökompaniet i Funäsdalen. Och eftersom det inte är Revelj vi pratar om så borde det således vara Snökompaniet, och varken jag eller min kollega (de två som är anställda på Snökompaniet) har ägt denna demomaskin.

Var mest därför jag blev lite nyfiken. Sen tycker jag dessutom att det låter lite konstigt pga att dessa demomaskiner brukar rulla ca 250-300 mil innan de säljs.

Men för att återgå till topic: Dessa maskiner har visat sig vara väldigt pålitliga, och har med varje liten förbättring varje år blivit ännu lite bättre. Inga direkta barnsjukdomar att tala om, och man kan känna sig trygg med att köpa en 2011.
Sven-Erik säljer väl inte Polaris längre!? Fixar ju i.o.f med Öhlinsdämp till tävlingsstallet...så han kan väl ha en demo/testskoter för den sakens skull!? Eftersom Henric tävlar... :)

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund
Jag tror denna "Demoskoter" är andreas salomonssons på åsarna skoterservice!
dock är det en vanlig rmk 800 och ingen pro-rmk 800.
den har gått otroligt långt men man kan ändå inte se de som att den varit problemfri då mycket är bytt och mixtrat med i den maskinen, t.ex egenbyggda dubbelrör mm mm.
sist jag pratade med han om hans skoter hade den gått nånstans mellan 1500-2000 mil men som sagt inte utan problem! sen har den inte gått dom senaste vintrarna gått på vanlig macksoppa heller :p haha

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Sven-Erik säljer väl inte Polaris längre!? Fixar ju i.o.f med Öhlinsdämp till tävlingsstallet...så han kan väl ha en demo/testskoter för den sakens skull!? Eftersom Henric tävlar... :)
Nej, det stämmer. De la av med Skoterförsäljningen inför förra säsongen. Jag tror dock att han fortfarande plockar hem maskiner om det är någon som vill ha. ATV säljer han dock fortfarande. Men det är Öhlins som är hans stora skötebarn, och det är han väldigt duktig på.

snowmobileer

Välkänd medlem
27 maj 2009
366
0
16
ja de var åsarnas.. ni luskar ju reda på allt ni :blink1::eviltongue:
Det visade sig att hela sanningen inte var framme, att han hade preppat den så visste jag inget om! Så tyvärr har jag inget annat gott å säga om motorn :)

Twin_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
296
0
16
Ånge
Tog isär min motor nu på 350mil och den var kanonfin, förutom att de hade gått en bit av kolvringen som naturligtvis följt med några gånger i fel läge mot cyllen. Suck !..

Jeximerz

Medlem
19 jan 2012
10
0
1
Bytte kolvar på min Rush 800 -11 i somras och det blev ny cylinder (440mil).
Spricka i kjolen och väldigt sliten nikasil.
Rekommenderar er och kasta ur originalkolvarna så fort som möjligt.