hållbarhet cfi2 motorn?

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Håller helt med dig Jeximerz... Sätt i kolvar av erkänd kvalité innan det är för sent, RK-Teks wössner, wössners egna eller Wiseco. Inge roligt med ras pga kolvspel och sönderslagen cylinderkjol.

13-> har bättre cylindrar (tjockare kjolar) och bra vevaxlar (fuji) men kolvarna är desamma
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Ska man kosta på nya nållager oxå då man lix river och byter kolvar? Eller bara gasa vidare på dom befintliga?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

star

Välkänd medlem
5 feb 2007
292
1
16
Jäderfors
Skadar väl inte. Min motor hade endast gått 150mil. Så jag struntade i det, ny cylinderfotspackning är dock ett måste. Sen byter jag även grenrörspackning och köpte hem reservpackningar till avgasventilerna.
 
A

AssaultRMK

Varför byta grenrörspackning? Du behöver ju varken ta lös grenrör eller VES klockor när du lyfter cylindern. Du behöver inte heller plocka lös topp från topplock.

1st Cylinderfotspackning, 1st tätningslist mellan cyl och topp samt 2st oringar mellan cyl och topp är det som behövs. Kostar 690kr för originalgrejerna hos ÅF.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ja min motor har inge gott fullt 200 så borde ju fansen inte va nå fel på dom.
ska man köra på originalpackningar eller köra på packningar som följer med?
Är wiseco som åker in i min maskin.
 
Reactions: SevenEight

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
En mekaniker hos en polaris butik i härjedalen äger en demomaskin från polaris. Alltså, pro rmkn som gick runt på roadshow år 2010, den röda pro rmk 11 an alltså.
Maskinen har nu passerat 1500 mil, visste inte riktigt men nånstans mellan 1500-2000 mil (!) och har bytt kolvar en gång och packboxen på variatorn fick bytas. Otroligt imponerande, skillnad mot rotax...?
Rotax! På Kalix maskiner har dom rivit en del 600 etec motorer som bla samerna (lapparna) ägt som gått ca 1500-2000mil och de har sett ut som nya inuti.
 
Reactions: SevenEight

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Rotax! På Kalix maskiner har dom rivit en del 600 etec motorer som bla samerna (lapparna) ägt som gått ca 1500-2000mil och de har sett ut som nya inuti.
Nu är det väll inte 600or som diskuteras i denna tråd... utan cfi2 800.
Skulle vilja se en etec 800 som inte är rörd något i motorn som har gått 1500-2000mil, nä det finns nog lika noll av dom som cfi2 800or :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
ja min motor har inge gott fullt 200 så borde ju fansen inte va nå fel på dom.
ska man köra på originalpackningar eller köra på packningar som följer med?
Är wiseco som åker in i min maskin.
Är det en stålpacking till cylinderfoten på wiseco kitet så kör med den annars montera inget annat än original cylinderfotspackning. Övriga packningar duger nog fullgott med dom som följer med i kitet.
 

sledheart88

Ny medlem
20 nov 2013
4
0
1
någon som har lite erfarenhet på cfi2 motorerna, alltså 2011 -->
hur långt innan man måste upp och kolla kolvar, lager, veven osv. miltal när de brukar vara tokslut?

har fått känslan av att de är rätt så problemfria, har ändå körts i 3-4 år nu och har inte läst om några barnsjukdommar eller några allvarliga fel?
Har fått byta Tps engång (garanti) efter det har det inte varit några problem!, börjar närma mig 600mil så ett kolvbyte ligger nog runt hörnet!
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nu är det väll inte 600or som diskuteras i denna tråd... utan cfi2 800.
Skulle vilja se en etec 800 som inte är rörd något i motorn som har gått 1500-2000mil, nä det finns nog lika noll av dom som cfi2 800or :)
Det står ingenstans om att trådskaparen frågade om 800 cfi2 utan alla andra började skriva om 800. Vad jag vet så har väl 600 cfi2! Rätta mig om jag har fel.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Det står ingenstans om att trådskaparen frågade om 800 cfi2 utan alla andra började skriva om 800. Vad jag vet så har väl 600 cfi2! Rätta mig om jag har fel.
Cfi2 600 kom på rmk maskinerna 2012 och på övriga året efter.
Svårt att jämföra hållbarhet mellan 6 och 800, då 600an har stor fördel av sina mindre och lättare kolvar. Skulle tro att det är lika dåliga kolvar i 600an men dom håller ändå mycket längre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Det står ingenstans om att trådskaparen frågade om 800 cfi2 utan alla andra började skriva om 800. Vad jag vet så har väl 600 cfi2! Rätta mig om jag har fel.
Antar att det är grovt slarv av trådskaparen, det står att denne har en 2011as rmk assault vilket är en 800.
Och att trådskaparen börjar bli orolig på hur länge 800an kommer att hålla...
 

maxnut

Medlem
30 jan 2012
18
0
1
Cfi2 600 kom på rmk maskinerna 2012 och på övriga året efter.
Svårt att jämföra hållbarhet mellan 6 och 800, då 600an har stor fördel av sina mindre och lättare kolvar. Skulle tro att det är lika dåliga kolvar i 600an men dom håller ändå mycket längre.
Har så langt kun sett et eksempel på CFI2 600 med høy kmstand. Den hadde når jeg så den i fjor gått 8000km.

Men jeg regner med at det finnes flere, fordi 600ene er populære som lappskotere
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En av mina många polarisar, en 600(cfi2) 09a.rmk 155" har gått snart 2100mil(mesta milen körd av finsk lapp pojk),o-öppnad tills nu, dock så är drivningen till vattenpumpen sliten, så den måste bytas, lite besviken är man ju....till råga på det så var maskinen ruggigt ned drevad när jag köpte den, tror det satt ett 18 lill drev, så slitaget på själva motorn har ju varit högre(mer varv vid samma fart)
Men som sagt, så är det ju 800 cfi2 som det undras över.
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
Jajemän undrar såklart om cfi2 800an, miss att inte skriva det men Asker lista ju ut det. Min har gått just över 200 och börjar bli bra orolig faktiskt haha.. kanske blir kolvbyte innan säsongen till och med
 

sledheart88

Ny medlem
20 nov 2013
4
0
1
Har kört min snart 400 mil utan större problem. Börjar dock få lite ågren, skulle kännas fördjävligt surt med ett generalras nu. Man ska fan inte behöva totalrenovera en motor vid ett såpass lågt miltal. Går man ens säker efter ett kolvbyte? Verkar vara endel med vevhaveri också.
Hade satt ett durabiltykit på den också, Hade beställt wössner kolvar men var ett jävla strul med frakten, Sen hade handlarn på orten där min tjej bor sånna kit hemma, Ingick wössnerkolvar och shims+packningar,
kittet ska tydligen motverka brytningar på kolvarna(vad det n u är) men det ska tydligen göra den mer driftsäker, killen i verkstaden höll på att montera det på sin 2012a Assault RMK, lite effektökning pratade han om också! blir att montera dom i helgen, så vi får se om det håller : )
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
kastade in wiseco i min igår. cirkus 200mil.
hemskt vad kolvarna glappar i loppen! syns mycket väl på kolvarna hur dom har glappat och slagit i..