PRO RMK 800 -11 som totalhavererat

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ja, så är det :-(

Kolv som spruckit i underkant, blocket gått sönder och vevaxel är väck.
Är en 2011 års PRO som gått 210 mil. Servad av ÅF med stämpel vid 50 mil, 150 mil och 210 mil.

Haveriet upptäcktes när PAR topp skulle monteras, konstigt nog så gick skotern fint att köra upp på släpet och in i verkstan.

Hur som j*lva helst så var skotern då 3 år och 12 dagar gammal när haveriet upptäcktess.

Nu har jag själv inte talat med Polaris Sverige men min ÅF som har skotern på verkstan säger att Polaris Sverige tar 50% av kostnaden för material/delar men det kommer hur som helst att kosta mig muchus balubas att repa skit*n.

3 år och 12 dagar = 12 dagar sedan reklamationsrätten löpte ut...

Är det till ÅF som ursprungligen sålde släden som jag ska vända mig till?

Tips och hjälp tas emot som himla mycket :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En liten fråga, har du haft koll på hur mkt olja du förbrukat med den? typ i %? eller tycker du att den har varit snål på olja?(antar du haft den sedan ny?)
Vad har dom sagt för summa på repet? bara intressant att veta...
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ja, så är det :-(

Kolv som spruckit i underkant, blocket gått sönder och vevaxel är väck.
Är en 2011 års PRO som gått 210 mil. Servad av ÅF med stämpel vid 50 mil, 150 mil och 210 mil.

Haveriet upptäcktes när PAR topp skulle monteras, konstigt nog så gick skotern fint att köra upp på släpet och in i verkstan.

Hur som j*lva helst så var skotern då 3 år och 12 dagar gammal när haveriet upptäcktess.

Nu har jag själv inte talat med Polaris Sverige men min ÅF som har skotern på verkstan säger att Polaris Sverige tar 50% av kostnaden för material/delar men det kommer hur som helst att kosta mig muchus balubas att repa skit*n.

3 år och 12 dagar = 12 dagar sedan reklamationsrätten löpte ut...

Är det till ÅF som ursprungligen sålde släden som jag ska vända mig till?

Tips och hjälp tas emot som himla mycket :)
Det är väl ingen nyhet att 11 12 har kolvproblem. Finns ju mängder av trådar om detta på snowest. Sätt inte i orginalkolv igen. Kör rk teks wössner kolvar.
13 klarar sig tydligen bättre de cylinderskirtarna är kraftigare.
Obs, har inga egna erfarenheter, bara läst. Kör pro rmk 600
Fasen va trist förresten
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
tråkigt !
finns ju några beggade motorer ute nu (från 25 mil och uppåt) för runt 20-25 kkr så tar dom halva kostnaden kanske det kan vara ett alternativ som blir billigare.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag åkte också på en 200mila service med min 12a , vet inte om det var sanning då jag ännu hade garanti och således inte behövde betala men verkstan som repade det gav en prislapp på 80.000:-
:s

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Kan nog stämma det blev total haveri på min gamla -11

Det skulle kosta 67500 att pussla ihop


Just av den anledningen köpte jag 600 iår, litar inte ett dugg på Polaris 800 motorer
 
W

wettrob

Är det guld i motorerna eller vad fan är det som kostar så mycket?
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
gör skiten själv.. som jag. Bad en polare svetsa vevhuset, gick på 100 spänn. vevlager och kolvkitt och andra lager gick på kanske 4-5000 allt men de slutade på kring 6000 hela jobbet efter min motor gjort samma som din
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan nog stämma det blev total haveri på min gamla -11

Det skulle kosta 67500 att pussla ihop


Just av den anledningen köpte jag 600 iår, litar inte ett dugg på Polaris 800 motorer
Finns det inte andra märken som har hållbara 800cc?
Går det att vara så färgad att man hellre byter bort effekt än märke?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Finns det inte andra märken som har hållbara 800cc?
Går det att vara så färgad att man hellre byter bort effekt än märke?

Nu ska jag inte gå helt offtopic men iaf svara.

Jag skulle iaf själv säga att jag är den som är allra minst märkes h*ra här på forumet

Har ägt alla märken utom Lynx hittils

Efter fiaskot med rmkn så gav jag mig f*n på att inte köpa en till Polaris (då båda jag ägt skurit)

Kollade lite på skidoos 600 (då jag tyckte 800an var lite väl dyr samt att jag vill slippa remätandet)
Men efter att ha hört runt lite så verkade den allmänna åsikten vara att skidoos 600 var betydligt tröttare än Polaris

Jag var faktiskt helt inne på att köpa en M8000 och hade förmodligen också gjort det om inte min Polarishandlare hade gett mig så bra pris på Polarisen.

Dom tyckte att dom hade haft en så fin prydnad utomhus (där min hade stått i väntan på att försäkringsbolaget skulle bestämma sig om det skulle lagas eller lösas in)

Är dock fortfarande orolig att jag kommer bli besviken på effekten och efter att ha blivit kallad kärring av alla jag känner hela hösten pga valet av motoreffekt så hoppas jag verkligen inte Polarisen gör mig besviken.
Sen som sagt....chassit är helt j*vla underbart, vore kul att man kunde säga samma sak om motorn

Blir jag besviken så kan det mycket väl bli en grön 800 nästa år.


Nåja nog offtopic
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
gör skiten själv.. som jag. Bad en polare svetsa vevhuset, gick på 100 spänn. vevlager och kolvkitt och andra lager gick på kanske 4-5000 allt men de slutade på kring 6000 hela jobbet efter min motor gjort samma som din
Du glömde cylindrarna, måste dom bytas då börjar det rulla iväg pengar.

Och var får du tag på kolvar etc etc för 4-5000?
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
tror inte du läste allt jag skrev angående prislappen på 4000, de var ju inkluderat vevlager, och alla lager i motorn samt kolvkitt och sånt smått.. :) och ja iofs så gjorde ja inget åt cyllarna så där sparade jag väl endel.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Jag är andra ägaren och har kört den 1 vinter, fick totalt ihop 29 mil, servade släden i maj då den gått 210 mil. Service innan det gjordes vid 150 mil.

Uppskattar att den dragit ca 2 % olja. Har frågat ÅF som sålde den om oljepumpen skulle justeras upp men fick som svar att allt var ok, samma svar sa ÅF som servade skotern i maj.


En liten fråga, har du haft koll på hur mkt olja du förbrukat med den? typ i %? eller tycker du att den har varit snål på olja?(antar du haft den sedan ny?)
Vad har dom sagt för summa på repet? bara intressant att veta...
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Drygt 79 papp är den kostnad som jag fått.
8 timmars jobb och delar för massor av pengar.

Som jag skrev inledningsvis har jag "blivit erbjuden" att Polaris Sverige tar 50% av kostnad för delarna och att jag får står för resten MEN det jag funderar över är den 3 åriga reklamationsrätten.

Skotra var som sagt 3 år och 12 dagar "gammal" när felet upptäcktes och därmed 12 dagar för sent att hävda reklamationsrätt. Det känns som dumt att inte försöka hävda reklamationsrätten trots de 12 dagarna, speciellt som att jag hade skotern på service och genomgång i maj. Killen som gjorde diagnoskontrollen sa då att det var en fin skoter som inte levt ett hårt liv alls.

Så vars ska jag vända mig för att vara mest effektiv är det till:
1) ÅF som nu har skotern på verkstan och som upptäckte felet?
2) ÅF som ursprungligen sålde skotern?
3) Polaris Sverige?





Jag åkte också på en 200mila service med min 12a , vet inte om det var sanning då jag ännu hade garanti och således inte behövde betala men verkstan som repade det gav en prislapp på 80.000:-
:s

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
tror inte du läste allt jag skrev angående prislappen på 4000, de var ju inkluderat vevlager, och alla lager i motorn samt kolvkitt och sånt smått.. :) och ja iofs så gjorde ja inget åt cyllarna så där sparade jag väl endel.
Jo men menade just det, var får du tag i allt det inkl kolvar för max 5k bara kolvarna går väl på 8k /st på polaris, visst att man kan få det mycket billigare i Usa......men så mycket billigare?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag hade nog försökt gå på dom som servade skotern i maj, vad var det för service dom gjorde?

Är ju konstigt att allt är OK i Maj efter service och nu noll mil senare är allt skräp.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jo men menade just det, var får du tag i allt det inkl kolvar för max 5k bara kolvarna går väl på 8k /st på polaris, visst att man kan få det mycket billigare i Usa......men så mycket billigare?
Visst, orginalkolvarna är lite dyra. Men det finns väl ingen anledning att gissa hej vilt? Priset är 2959:-/st.