Variatorkit assault -pro rmk 2013

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Någon som har tips på vad som ska sitta i dessa modeller med orginalvariatorerna .

Många säger 10-68 är inte detta orginal? Andra säger 11-68
Sen har jag hört dom som säger 11-66 oockså och 10-66

Tycker det verkar vara en jungel med förslag så vad är det som gäller?

Gärna förslag på fjädrar också och eventuellt Helix byte .

Vill ha ett kitt som fungerar på engång ,så man slipper lägga halva vintern på att testa ut det bästa . (Är lite lat av mig)
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
ska få monterat RTR kittet till veckan på min :D 11-70 vikter black/Purple och slp 140-340 :)
11-70 låter tungt. Orkar den med det eller är det tuffare fjädrar i kittet för att kompensera? Är det ingen som upplevt att 11 serie vikterna vill äta mer rem. Fått en känsla av att dessa vikter passar bättre för ledkörning då de lastar motor snabbt. Anledningen till att ledsmiskarna kör 11 serien är för att få ett stabilt växlingsvarv. Dvs inget övervarv i början av shiftkurvan. Jag upplevde 11 serien som att jag drevat upp skotern.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
har själv serie 11 och gillar hur den lastar på vid lägre varv så man utnyttjar vridet i motorn men tyvärr så började den äta rem och det gillar jag inte.
Jag kör med 11-66 almond i primär och black/purple i sekundär med orginaldrevning på min assault -11 några tipps på hur jag får till remslitaget?
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
11-70 låter tungt. Orkar den med det eller är det tuffare fjädrar i kittet för att kompensera? Är det ingen som upplevt att 11 serie vikterna vill äta mer rem. Fått en känsla av att dessa vikter passar bättre för ledkörning då de lastar motor snabbt. Anledningen till att ledsmiskarna kör 11 serien är för att få ett stabilt växlingsvarv. Dvs inget övervarv i början av shiftkurvan. Jag upplevde 11 serien som att jag drevat upp skotern.
det är för tuffare fjädrar så ska funka klockrent därmot vet jag inte men har för mej att 11-12 kör med 11-68 ist men körde 11-70 ifjol men med orginalfjädrarna blev jävligt rapp i början sen blev det mycket tomvarv så ska prova denna uppstättning ist :)
 
A

AssaultRMK

Jag upplever nästan tvärt om, mindre remslitage med 11-serien. Kör 11-66. Känns som att de greppar remmen bättre. Med 10-68:eek:r upplevde jag lite remslir trotts korrekt remspänning, fick spänna remmen såpass att den ibland tjöt på tomgång för att inte slira vid tyngre last.

Kör original i prim och svart/lila i sek.
Nytt för iår testar jag 19/43 drevning och almondfjäder i prim.

Å andra sidan så har jag inte heller något problem med remslitage, la på en ny rem vid köp och den började fransa efter några mil, skar bort dessa fransar med rakblad och har sedan kört på samma rem sedan dess.
Reservremmen betedde sig likadant. Började fransa vid första inkörningsmilen men slutade sedan efter yttligare några mil. Har dock inte haft tillfälle att testa den då det helt enkelt inte funnits behov av att byta rem ännu.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Åfasen 11-70 lät tyngst hittils :) det är inte SLP vikter du har då? Eller kör du med polaris vikterna , testade 10-70 för nåt år sedan på min IQR 800 med slp helsystem men den var för slö för detta , är den nya 2013-14 motorn så pass mkt starkare orginal då kommer det att bli en rolig vinter :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Jag upplever nästan tvärt om, mindre remslitage med 11-serien. Kör 11-66. Känns som att de greppar remmen bättre. Med 10-68:eek:r upplevde jag lite remslir trotts korrekt remspänning, fick spänna remmen såpass att den ibland tjöt på tomgång för att inte slira vid tyngre last.

Kör original i prim och svart/lila i sek.
Nytt för iår testar jag 19/43 drevning och almondfjäder i prim.

Å andra sidan så har jag inte heller något problem med remslitage, la på en ny rem vid köp och den började fransa efter några mil, skar bort dessa fransar med rakblad och har sedan kört på samma rem sedan dess.
Reservremmen betedde sig likadant. Började fransa vid första inkörningsmilen men slutade sedan efter yttligare några mil. Har dock inte haft tillfälle att testa den då det helt enkelt inte funnits behov av att byta rem ännu.
håller med fick också mindre remmslitage med 11 serien :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Åfasen 11-70 lät tyngst hittils :) det är inte SLP vikter du har då? Eller kör du med polaris vikterna , testade 10-70 för nåt år sedan på min IQR 800 med slp helsystem men den var för slö för detta , är den nya 2013-14 motorn så pass mkt starkare orginal då kommer det att bli en rolig vinter :)
jo dom säger att 13-14 klarar 11-70 med den uppstättningen det är team 11-70 vikter så :)
 
Reactions: LeDude