Köpråd 100 000kr

kälkmannen

Medlem
31 okt 2009
28
0
1
Hej!
Har ungefär 100 000 att handla för.
Kommer köra ganska mycket i fjällen, är inte så mycket för att hoppa men små hopp lär det väl bli, inga sledneckshopp direkt.

Är öppen för förslag när det gäller lång eller kort, vill helst inte att den ska ta 4-5 liter soppa / mil.

Alla märken utom yamaha är intressant.
Har kikat lite på F800RR men vet inte riktigt.
:ciao:
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag skulle säga Summit.
146" 600 e-tec kanske om bränsleekonomin va viktigt.
800 e-tec har fortfarande bra bränsleekonomi men naturligtvis högre.
 

kälkmannen

Medlem
31 okt 2009
28
0
1
Glömde skriva att jag inte vill behöva skruva så mycket ;-) nä skämt åsido, en freeride då? Tänkte försöka satsa på nåt som har kvar garanti iallafall den här säsongen ut. 600 känns klent tycker jag, vill ha 800!
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Du skall ha en XF helt klart, finns några -13 för runt hundringen, med två års garanti kvar!
Dessutom grymmaste och driftsäkraste 800:a snurran.

Ingen mountainmaskin, oavsett märke, är lämpad för led.
Det är min uppfattning.

Sök på XF på blocket...
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Du skall ha en XF helt klart, finns några -13 för runt hundringen, med två års garanti kvar!
Dessutom grymmaste och driftsäkraste 800:a snurran.

Ingen mountainmaskin, oavsett märke, är lämpad för led.
Det är min uppfattning.

Sök på XF på blocket...
Inte ens Lynx:s så kallade mountain maskiner? ;) dessutom så en freeride med krängningshämmaren i kopplad skulle jag noga vilja påstå gör sig bra efter leden
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
1+ kan inte annat än hålla med, summiten är faktiskt även bra på leden till motsats mot va många tror
Och du har testat en XM-summit?
Den är inte bra på led.
Mjuka dämpare och 36" framvagn tillsammans med ledad boggi gör att den är rätt vinglig...

Nej, en FR 137 eller 146 skulle kunna passa om man snackar Skidoo...
Eller Rengade BCX.
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
...skulle jag vara du, skulle jag köpa något som suger!
Med en maskin som suger. Ja, då kan man kombinera dag + kvälls aktivitet i samma produkt :heh:

Eller är det bara jag...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
I en Freeride 137" så har du båda delarna, sköter sej exemplariskt på spåret och tar sej fram skapligt bredvid. Kan du avvara lite "hoppighet" är en vanlig renegade en fin maskin.

Boondockrarna är skapliga allihopa. -11 är svår att sätta matta med högre kammar än 44a däremot.

Polaris. Rushen finns väl i någon 345 lång Switchbackmodell, den korta jag provade gick då tämligen bra i snön. Skulle Gå på en 600a däremot, håller bättre än 800an och nästan lika mycket pulver.

A-C, Gamla M och CF var ju hemska att köra men i det närmaste skottsäkra, en fin lågmilad -11 crossfire 800a vore säkert inte dumt.
Nya chassiet verkar få Doos remproblem att likna en mild havsbris i jämförelse. Skulle jag inte ens fundera på.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Nya chassiet verkar få Doos remproblem att likna en mild havsbris i jämförelse. Skulle jag inte ens fundera på.
Är det fel på chassiet på nya Arctic Cat alltså? Det visste jag inte...
Enligt mina källor är det långt ifrån alla som haft remproblem, men alla -12 och -13 med 800 motorn får nyaste (-14) sekundärvariatorer kostnadsfritt, snyggt där Arctic Cat!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Är det fel på chassiet på nya Arctic Cat alltså? Det visste jag inte...
Enligt mina källor är det långt ifrån alla som haft remproblem, men alla -12 och -13 med 800 motorn får nyaste (-14) sekundärvariatorer kostnadsfritt, snyggt där Arctic Cat!
Jo snyggt att dela ut variatorer, men hjälper det? Problemet är ju att motorn inte sitter still så vad nytta är en ny variator?
 

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Jo snyggt att dela ut variatorer, men hjälper det? Problemet är ju att motorn inte sitter still så vad nytta är en ny variator?
Det är polaris motorn som inte sitter still, och på brp sitter inte sekundärvariatorn still! ;)
Det är helt klart en xf 800hc du skall ha :)
 

kälkmannen

Medlem
31 okt 2009
28
0
1
Mer och mer sugen på en xf 800 -13, blir kanske att kolla på en till helgen! Vet nån skillnaden på sno PRO och sno pro Highcountry förutom mattan och styrningen? Hört att teleskopstyret glappar så ini hellv***